NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

Volgens Bfoto is de 8527 nog niet in dienst, dus zal het wel de 8027 zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Stijn91 schreef:Volgens Bfoto is de 8527 nog niet in dienst, dus zal het wel de 8027 zijn.
Maar die gaat kapot onder 25kv dus die kan het evenmin geweest zijn :mrgreen: want niet bruikbaar onder die spanning.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Shrek »

Steven schreef:
Stijn91 schreef:Volgens Bfoto is de 8527 nog niet in dienst, dus zal het wel de 8027 zijn.
Maar die gaat kapot onder 25kv dus die kan het evenmin geweest zijn :mrgreen: want niet bruikbaar onder die spanning.
Het was een TS he, dus eventueel zou het wel kunnen. De MS96 kunnen ook naar Frankrijk in een samenstelling van zowel gelijkstroom als meerstroomstellen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Dat is nieuw voor mij dat een ms96 dat zou kunnen, is me nooit gezegd tijdens de opleiding. Want naast capaciteit zie ik geen enkel voordeel om het op die manier te doen. Technisch gezien doe je zelfs verlies. in Frankrijk mag je niet besturen vanuit een stuurpost zonder KVB dus moet je hem al insluiten tussen twee andere motorstellen. Op gebied van vermogen doe je verlies aangezien dat motorstel niet in dienst mag zijn. Aangezien motorstellen geen hoogspanning doorschakelen heb je op dat motorstel geen klimaatregeling, geen spanning op de stopcontacten laat staan dat uw verlichting en andere kringen gaan blijven werken (die schakelen zichzelf na een tijd uit bij een bepaalde batterijspanning).
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Bibke »

Ik weet dat één van onze vrijwilligers (niet-NMBS-er) liet weten in het station van Doornik dat men een 500 aan een 400 had gekoppeld richting Lille. Men was zeer blij dat hij het hen liet weten en men heeft de 500 er van af gehaald.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

Een reiziger over de Desiro's:

Vanochtend heb ik voor het eerst eens kunnen meerijden met een Desiro. Maar mijn verwachtingen werden niet ingelost. Het omnibuscomfort wat we hadden met de klassieke tweetjes is herleid tot buscomfort, waarbij krappe zetels 2 aan 2 kort op elkaar zijn gestapeld, met net voldoende plaats voor een gemiddelde persoon van 1m70. Goed, het stel schokt minder bij het optrekken, en geen vervelend compressorgeluid meer, maar voor de rest heb ik liever het reizigerscomfort en museumtreingevoel van de klassieke tweetjes, dan deze moderne bus op sporen.

Ik heb even snel de bestuurder gesproken, en zijn onmiddellijke reactie was dat hij liever zeker was dat hij 's avonds thuis kwam met de betrouwbare tweetjes, dan deze Desiro's met hun kinderziektes die te regelmatig pech hebben. De opstart 's morgens van dit modern stel duurt ook meerdere kwartieren, waar dat met het klassiek tweetje op 10 minuten gepiept was. Het enig voordeel is het comfort voor de bestuurder in de cabine, maar dat weegt niet op tegen de rest.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door loic1811 »

de reactie is begrijpelijk maar de stellen zijn ook voor "massa" vervoer en de bestuurder zijn reactie ik ken een heel pak bestuurders die dat er nooit problemen mee hebben en je hebt er andere dat continu problemen hebben . ik heb in de vakantie veel op desiro's gezeten en problemen ??? niks van gemerkt . het enigste nadeel was dat we aan elk station nog een minuut stonden te koeke loeren
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Shrek »

Stijn91 schreef: Ik heb even snel de bestuurder gesproken, en zijn onmiddellijke reactie was dat hij liever zeker was dat hij 's avonds thuis kwam met de betrouwbare tweetjes, dan deze Desiro's met hun kinderziektes die te regelmatig pech hebben. De opstart 's morgens van dit modern stel duurt ook meerdere kwartieren, waar dat met het klassiek tweetje op 10 minuten gepiept was. Het enig voordeel is het comfort voor de bestuurder in de cabine, maar dat weegt niet op tegen de rest.
Dat zal wel heel snel veranderen. Eens de bestuurders de desiro een beetje onder de knie hebben zullen ze vloeken als ze nog eens een klassiekje hebben :lol:
Lukas
Berichten: 1676
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Lukas »

Hoi,

Ik heb gisteren eens retourtje Leuven-Brussel Nationale Luchthaven-Brussel Zuid gemaakt en ik heb er echt van genoten.Ik vind de Desiro's stukken beter dan al de andere elektrische motorstellen omdat ze stiller zijn.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Stijn91 schreef:Een reiziger over de Desiro's:

Ik heb even snel de bestuurder gesproken, en zijn onmiddellijke reactie was dat hij liever zeker was dat hij 's avonds thuis kwam met de betrouwbare tweetjes, dan deze Desiro's met hun kinderziektes die te regelmatig pech hebben. De opstart 's morgens van dit modern stel duurt ook meerdere kwartieren, waar dat met het klassiek tweetje op 10 minuten gepiept was. Het enig voordeel is het comfort voor de bestuurder in de cabine, maar dat weegt niet op tegen de rest.
Er is voor geen enkele trein een klaarmaking voorzien in 10 minuten, dus daar laat je u al iets op uw mouw spelden. Ten tweede kan je op 1 been moeilijk blijven staan, als 1 treinbestuurder die er mee rijdt zoiets zegt is het daarom geen regel, ik ken verschillende collega's die gewoon een hekel hebben aan moderne treinen of het nu effectief goede stellen zijn of niet maakt voor die mensen dan weinig uit hoor ze blijven zich negatief uitdrukken. Van alle collega's die ik ken die er al hebben mee leren rijden kan ik u het volgende meegeven. Deze treinen trekken vlot op, hebben een veel beter comfort voor de bestuurder en bezitten een stuurcabine met een veel betere ergonomie dan alle vorige motorstellen. Nadeel is voor de meeste de grote aanpassing wegens volledig nieuw maar alles went en ook de desiro's zullen na enige tijd geen zorgen meer vormen voor een treinbestuurder (ook al heb je altijd uitzonderingen maar meestal is dat het type mensen die altijd en overal problemen heeft). Het grootste nadeel is er voor de reizigers als je met deze mensen spreekt, de meest gehoorde commentaar is dat het lage verschil tussen eerste en tweede klasse en de te kleine afscherming tussen deze afdelingen.
trainspotterstef
Berichten: 128
Lid geworden op: 01 nov 2011, 09:16
Contacteer:

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door trainspotterstef »

In Duitsland heb ik ook al een paar keer met dat materieel mee geweest en wist op voorhand al dat het goed en degelijk materieel is
Wat het comfort betreft is dat voor mij meer dan genoeg, nadeel is dat de zetels wel kort op een geplaatst zijn dus ik ga ook problemen hebben met mijn grote 47 voeten en met bijna 2m ben ik ook niet van de kleinste
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door loic1811 »

naar het schijnt zijn er al een heel pak 1ste klasse abonnementen omgeruild naar 2e klasse omdat een heel pak mensen dit op een desiro niet meer de moeite vinden wat heel begrijpelijk is
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5298
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door overweg13 »

hle2127 schreef:naar het schijnt zijn er al een heel pak 1ste klasse abonnementen omgeruild naar 2e klasse omdat een heel pak mensen dit op een desiro niet meer de moeite vinden wat heel begrijpelijk is
Het zou een reactie kunnen zijn, maar met het huidige aantal desiro's dat rondrijdt, is ze wel erg onwaarschijnlijk. En hetzelfde zou dan ook moeten gebeurd zijn met de komst van de mw41, en ik heb daar nooit iets van gehoord. Waarschijnlijk is het weer een van die stadssage-achtige verhalen die ik nu al 50 jaar hoor over allerlei facetten van de trein.
Feit is dat als na mijn eerste rit met een desiro blijkt dat de eerste klas werkelijk nergens op lijkt, dat ik dan eindelijk eens aan een serieuze klachtenbrief aan het adres van de NMBS begin. In een notendop: 1. het verschil met tweede klas is veel te klein geworden - 2. het personeel is over het algemeen veel te laks in haar controles in eerste klas.
Wat dat laatste betreft: mochten er inderdaad veel abonnementen ingewisseld worden, dan zal er ook wel geen bezwaar zijn dat ze bij plaatsgebrek in tweede, toch gewoon met hun goedkoper abonnement in eerste komen zitten
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steve »

Lijkt mij ook een gigantische kwakkel. Het aantal Desiro's op heel het netwerk is nog steeds zeer klein, en het overgrote merendeel van de abonnementshouders heeft er wellicht nog nooit eentje van dichtbij gezien (laat staan erin gereisd).

Neemt overigens niet weg dat ik zelf m'n eersteklasabonnement ook wel zou inruilen als er op m'n verbinding plots enkel nog maar Desiro's rijden... dan wordt het echt wel weggegooid geld. Maar goed, zijn er echt zoveel mensen met een eersteklasabonnement op een stoptreintrajectje?
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door loic1811 »

hier op aalst-eigenbrakel rijden er al een hele periode desiro's ook in de grote vakantie zijn er dagen geweest dat er enkel desiro's reden op aalst-etterbeek ... net met een tbg gesproken en die heeft vandaag al passagiers gehad dat hun abonement hebben laten veranderen wat ik persoonlijk wel zot vind maar bon hun probleem.dat over de controle in eerste klasse daarstraks zei een treinbegleider tegen mij van EEH dat is hier wel eerste klasse(op geen al te vriendelijke manier) men antwoord was vlak af van ja ik weet dat meneer wou me al buiten zetten maar hij had nog geen enkel vervoers bewijs gezien en dan zien ze ineens dat ik een vrij ticket heb en dan was het plots van ah sorry . ik weet ik ben een jonge gast maar daarom moet je niet meteen iemand buiten zetten en het is niet dat ik de boel op stelten zet
Plaats reactie