De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

AM'er schreef:Men is trouwens nog steeds bezig met de modernisering van de laatste exemplaren uit de reeks 600-700.
Begin 2008 schoot ik toevallig deze foto in Libramont:
Afbeelding Aangezien dit klassiekje geen twee- maar een éénbeenpantograaf heeft neem ik aan dat het géén AM62 was. Rijden er vandaag nog rode klassiekjes uit latere reeksen dan de 62 rond?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef:Aangezien dit klassiekje geen twee- maar een éénbeenpantograaf heeft neem ik aan dat het géén AM62 was. Rijden er vandaag nog rode klassiekjes uit latere reeksen dan de 62 rond?
In 2008 heb ik er zo ook nog gezien, maar ik denk dat ze vandaag allemaal ofwel gerenoveerd zijn ofwel nog binnen staan in Mechelen :wink:
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door vasonline »

AM'er schreef:Voor de L-treinen zullen nog steeds klassiekjes gebruikt worden.
Men is trouwens nog steeds bezig met de modernisering van de laatste exemplaren uit de reeks 600-700.

Het zou idioot zijn om pas gemoderniseerde klassiekjes 1 jaar na datum richting schroothoop te sturen.

Zelfs indien de desiro's er niet zouden komen, kan men in principe blijven doorgaan met reviseren.
De AM62's zien er misschien afgeleefd uit, toch rijden ze prima.

Straf dat een treininterieur een halve eeuw kan standhouden :)
Ik vind dat het interieur van een zogezegd oud klassiekje er meestal beter uit zien dan het interieur van een Break na 27 jaar! (*)

Groetjes,

S.

(*) Wat op zich een goed interieur is, maar m.i. meer afziet met de jaren, en ouder/aftandser/verwaarloosder "lijkt" te zijn.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door am62 »

Dieselfreak schreef:Aangezien dit klassiekje geen twee- maar een éénbeenpantograaf heeft neem ik aan dat het géén AM62 was. Rijden er vandaag nog rode klassiekjes uit latere reeksen dan de 62 rond?
Neen ! Alleen de 595-600 bollen nog in hun bordeaux jasje rond. De rest vanaf 601-782 is gemoderniseerd of staat in de CW Mechelen ter modernisering.

AM62
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

am62 schreef:Alleen de 595-600 bollen nog in hun bordeaux jasje rond.
Dus toch? Die laatste zijn toch AM66's?

Zijn er tegenwoordig trouwens nog klassiekjes met groene zetels in eerste klasse te vinden?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door am62 »

Dieselfreak schreef:Zijn er tegenwoordig nog klassiekjes met groene zetels in eerste klasse te vinden?
Ik dacht van niet. Dit is de laatste waarin ik zelf gezeten heb met groene zetels (219 en 158)

12/05/2005 l1778 Geraardsbergen - Denderleeuw 183 - 219 219 0 groene fluwelen zetels (eindelijk..)
25/05/2005 l1778 Geraardsbergen - Denderleeuw 158 - 227 158 0 groene zetels

S
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

Wat is er dan met die groene zetels gebeurd? Verwijderd en vervangen door rode?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door am62 »

Dieselfreak schreef:Dus toch? Die laatste zijn toch AM66's?
De ex-Sabena's 595-600 werden in 1980 omgevormd van 851-856 naar 595-600. Dit zijn MS70.Als iemand weet wat de toekomst is van deze stellen, laat het maar horen....
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door am62 »

Dieselfreak schreef:Wat is er dan met die groene zetels gebeurd? Verwijderd en vervangen door rode?
Idd
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door groentje »

Ik heb vandaag nog eens de luxe mogen proeven van eerste klasse met stijl. Die fluwelen banken zijn zalig.
Ik geloof nummers 239 en 231 waar ik inzat tussen Gent en Maria Aalter vv.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

groentje schreef:Die fluwelen banken zijn zalig.
Volledig mee eens! Ik vind ze de beste van al het Belgisch materieel. Met het verdwijnen van de rode klassiekjes zullen deze banken helaas ook geschiedenis zijn. :cry:
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steve »

Allemaal goed die fluwelen banken, tot je er met een zekere plof in gaat zitten. Stoflong gegarandeerd. :D

Als je helemaal wilt lachen, moet je er eens een flinke mep op geven. Liefst wel niet doen als er nog anderen in de eerste klas zitten...
HijDieHetWeet

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door HijDieHetWeet »

Stonden die groen fluwelen zetels niet in de rokersafdelingen? (ben niet zeker)

Sowieso moest deze stof vervangen worden door rode stof vanwege: 1. het niet meer beschikbaar zijn en 2. de enorme slijtage op dat moment

Verder:
De vraag van 249 blijft terugkeren: deze zal nooit meer op eigen kracht rijden. De bogies hangen al lang onder een ander MR. Ik stel voor dat Robin eens naar de kast gaat kijken, dan zal hij wel weten waarom hij buiten dienst genomen is.

MR219 werd destijds 'uitgeleend' aan de brandweer bij onze waalse vrienden, en zal ook nooit meer rijden. De exacte locatie van dit stel is zelfs niet gekend (bestaat hij nog?). Sowieso is deze geschrapt uit de inventaris.
Marcad
Berichten: 525
Lid geworden op: 03 feb 2009, 10:40

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Marcad »

HijDieHetWeet schreef:Stonden die groen fluwelen zetels niet in de rokersafdelingen? (ben niet zeker)

Sowieso moest deze stof vervangen worden door rode stof vanwege: 1. het niet meer beschikbaar zijn en 2. de enorme slijtage op dat moment

Verder:
De vraag van 249 blijft terugkeren: deze zal nooit meer op eigen kracht rijden. De bogies hangen al lang onder een ander MR. Ik stel voor dat Robin eens naar de kast gaat kijken, dan zal hij wel weten waarom hij buiten dienst genomen is.

MR219 werd destijds 'uitgeleend' aan de brandweer bij onze waalse vrienden, en zal ook nooit meer rijden. De exacte locatie van dit stel is zelfs niet gekend (bestaat hij nog?). Sowieso is deze geschrapt uit de inventaris.
Bedankt voor deze info.
Heb jij enkele infos over de 626 en de 769 die al enkele maanden in CW Mechelen staan ?
Ongeval of iets anders ?

A+
Marcad
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steven »

HijDieHetWeet schreef:MR219 werd destijds 'uitgeleend' aan de brandweer bij onze waalse vrienden, en zal ook nooit meer rijden. De exacte locatie van dit stel is zelfs niet gekend (bestaat hij nog?). Sowieso is deze geschrapt uit de inventaris.
Als ik me niet vergis recent zien staan in een ver hoekje te Kimkempois :-)
Plaats reactie