Ongewone samenstelling.

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door overweg13 »

Steven schreef:Net als locomotieven zijn rijtuigen verdeeld per onderhoudswerkplaats. Een werkplaats is dus verantwoordelijk voor zijn deel van het rollend materiaal. De werkplaats is al rijkelijker voorzien dan de andere alsook dat de ene werkplaats er beter in slaagt om de rijtuigen aan het werk te houden. Volgens mij moet je daar dus een beetje zoeken waarom op verbinding x geregeld een tekort is en op verbinding y en z er schijnbaar niets aan de hand is. Hierbij vermeld ik dat ook de IC J (luxemburg) geregeld kortere stammen krijgen (normaal 10 stuks en geregeld zijn het er maar 9 of 8).
Ik wil best aannemen dat het eens een of twee dagen niet gaat om de voorziene samenstelling te realiseren, maar als je weken na elkaar diezelfde afwijkende samenstelling ziet rijden, dan loopt het organisatorisch wel fout.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22549
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door Steven »

Organisatorisch gaat het nog wel maar je moet het wat verder zoeken en dan komen we vanzelf bij beleid volgens mij. Alles alles op de toppen van zijn tenen moet lopen. Materieel moet maximaal ingezet worden waardoor er geen normale tijd kan voorzien worden voor regulier onderhoud. Hierdoor duiken er sneller defecten op, reserveonderdelen zijn niet altijd tijdig beschikbaar waardoor defect materiaal langer aan kant blijft staan en ander materiaal nog maximaler ingezet moet worden. Een cirkeltje als het ware.
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Organisatorisch gaat het nog wel maar je moet het wat verder zoeken en dan komen we vanzelf bij beleid volgens mij. Alles alles op de toppen van zijn tenen moet lopen. Materieel moet maximaal ingezet worden waardoor er geen normale tijd kan voorzien worden voor regulier onderhoud. Hierdoor duiken er sneller defecten op, reserveonderdelen zijn niet altijd tijdig beschikbaar waardoor defect materiaal langer aan kant blijft staan en ander materiaal nog maximaler ingezet moet worden. Een cirkeltje als het ware.
Wanneer werkplaatsen materieel zouden "onderhouden" aangevuld door nodige depanneurs "te velde" voor eerste hulp, zou er waarschijnlijk veel meer materieel rondrijden.
De aandacht van de direktie (vakbonden) gaat precies meer naar "renovatie" oud materieel.
Maar eigenlijk is "renoveren" minder essentieel dan het op de baan houden van treinen.
"renoveren" moet vrijetijdsbesteding blijven voor werkplaatsen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22549
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door Steven »

werkplaatsen heb je in twee soorten, je hebt onderhoud korte termijn en lange termijn onderhoud, de werkplaatsen doen nooit beide
lange termijn is bijvoorbeeld CW mechelen en CW salzinnes. Het zijn deze die grote revisies doen en zoals mechelen ook de renovaties. Voor de rijtuigen M5 is die Cuesmes.
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door dentheo »

Steven schreef:werkplaatsen heb je in twee soorten, je hebt onderhoud korte termijn en lange termijn onderhoud, de werkplaatsen doen nooit beide
lange termijn is bijvoorbeeld CW mechelen en CW salzinnes. Het zijn deze die grote revisies doen en zoals mechelen ook de renovaties. Voor de rijtuigen M5 is die Cuesmes.

Heeft Mechelen vliegende depannageploegen met magazijnwagens ofzo ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22549
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door Steven »

nee die hebben ze niet, naast de soorten werklplaatsen heb je ook nog depanneerders. Deze mensen zijn te vinden in de grote stations zoals Brussel zuid, Antwerpen Centraal, Gent St Pieters, Leuven, Brugge, ........

Deze mensen hebben ook een dienstvoertuig ter beschikking indien nodig. Deze mensen beschikken over bepaalde gereedschappen en een kleine stock aan, reserve zekeringen, lampen, klappers, toortsen, registratiebanden/K7, ..... Al de zaken die door hen snel en eenvoudig vervangen/hersteld kunnen worden. De treinbestuurders kunnen op deze dienst rekenen om tijdens de ritten bepaalde zaken op te lossen indien noodzakelijk.
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door Kalimero »

De IC1528 is al twee dagen gehalveerd.
Het vervelende is dat dit niet of pas op het laatste moment aangekondigd wordt.
Intussen staan de reizigers al verspreid over de totale perronlengte, en dan is het wel even vloeken als je merkt dat de trein niet komt tot aan het gedeelte waar je hem normaal verwacht. Ik ken de precieze lengte niet, maar zo'n halve trein, dat lijkt mij al minstens een dikke 100m. Personen helemaal vooraan het perron mogen de beste Usuain Bolt in zich naar boven halen om die trein nog te halen.
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door Molenbruch Y. »

O ja, het I6bc-ligrijtuig, dat vorig jaar regelmatig in een aantal P-treinen opgenomen was, is opnieuw opgedoken. Deze keer hangt het achteraan P 8306 (Brussel-Zuid 17:06 - Hasselt 18:05), ter vervanging van het elfde M4-rijtuig. Komt dat zien...
En het wordt hoe langer hoe belachelijker: vorige week was het I6bc-ligrijtuig vervangen door een I10, en vandaag hing er zowaar een M6 aan! Daarmee wordt de last voor die ene HLE 23 steeds zwaarder...

Deze foto kon ik daarstraks nog snel met mijn gsm maken terwijl die eigenaardige samenstelling voorbijflitste. (Ik zat toevallig nabij het Schulensmeer de avondspits waar te nemen.)
P050510_18.03_[01]b.jpg
P050510_18.03_[01]b.jpg (25.6 KiB) 3385 keer bekeken
Groeten,
260689
Berichten: 3368
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door 260689 »

Molenbruch Y. schreef:
O ja, het I6bc-ligrijtuig, dat vorig jaar regelmatig in een aantal P-treinen opgenomen was, is opnieuw opgedoken. Deze keer hangt het achteraan P 8306 (Brussel-Zuid 17:06 - Hasselt 18:05), ter vervanging van het elfde M4-rijtuig. Komt dat zien...
En het wordt hoe langer hoe belachelijker: vorige week was het I6bc-ligrijtuig vervangen door een I10, en vandaag hing er zowaar een M6 aan! Daarmee wordt de last voor die ene HLE 23 steeds zwaarder...

Deze foto kon ik daarstraks nog snel met mijn gsm maken terwijl die eigenaardige samenstelling voorbijflitste. (Ik zat toevallig nabij het Schulensmeer de avondspits waar te nemen.)
P050510_18.03_[01]b.jpg
Groeten,
zo is vorige week de P trein 8280 Antwerpen Noord-Antwerpen centraal-Aarschot normaal gezien 4 M4 rijtuigen maar op een bepaalde dag was het 3 M4 rijtuigen + 1 I11 rijtuig ;-)
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Die P 8280 rijdt nu blijkbaar weer gewoon met 4 M4-rijtuigen. Ik heb trein ER 8280, de lege afvoerrit van Aarschot naar Hasselt, in de gewone samenstelling zien passeren. Waarom houdt men zich toch bezig met dergelijke P-treinen (8306, 8280, ...) bijna dagelijks van samenstelling te veranderen? Dat zijn toch echt geen toevallige overbrengingsritten van materieel meer?

Groeten,
Reuel

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door Reuel »

Hallo,

Vandaag werd de IC 508 (Oostende-Eupen) getrokken door een HLE 27 (het precieze nummer weet ik niet meer)! I.p.v. geduwd door een HLE 13. Met als gevolg een tiental minuten vertraging bij vertrek in Brugge.
Die samenstelling heb ik nog eens opnieuw gezien op de terugreis naar Brugge, rond half vijf op lijn 50A, tussen Brussel en Gent.

Reuel
260689
Berichten: 3368
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door 260689 »

Reuel schreef:Hallo,

Vandaag werd de IC 508 (Oostende-Eupen) getrokken door een HLE 27 (het precieze nummer weet ik niet meer)! I.p.v. geduwd door een HLE 13. Met als gevolg een tiental minuten vertraging bij vertrek in Brugge.
Die samenstelling heb ik nog eens opnieuw gezien op de terugreis naar Brugge, rond half vijf op lijn 50A, tussen Brussel en Gent.

Reuel
den IC 528 (die word in oostende IC508) werd gereden door een 215min telaat in Gent en op tijd in Oostende.
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door Kalimero »

Kalimero schreef:De IC1528 is al twee dagen gehalveerd.
Maandag en dinsdag heb ik de bewuste trein niet gezien, maar woensdag 5 mei was het weer van dat.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5335
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door Steve »

Vandaag gezien dat de IR 4216 Nijvel - Luchthaven - Leuven gereden werd met een varken (AM75)! Is dat normaal?
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door Molenbruch Y. »

Vandaag gezien dat de IR 4216 Nijvel - Luchthaven - Leuven gereden werd met een varken (AM75)! Is dat normaal?
Ja, de AM Q's doen 1/4 van de ritten op de IR o-verbinding.

Groeten,
Plaats reactie