De nieuwe loks reeks 18

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Joris »

Hallo,
29'ers hebben het grote voordeel dat ze tot Muttenz kunnen rijden, waar een SBB-loc voor de trein komt, daar waar er nu nog een loc Saint-Louis - Muttenz nodig is, op die manier wordt Fret én 1 locwissel overbodig gemaakt.
Waarom heeft de NMBS overigens die 18'ers gekocht, en niet de gewone Taurus 1216? In Polen rijden die blijkbaar wél al rond (en daar staat er ook 3kv op de wasdraad!), en PKP plaatse zijn bestelling ná de NMBS...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Dietrich

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Dietrich »

Joris schreef:Die optie van 60 locs is al bestelt.l
Ik hoop dat men dit dan snel genoeg rond krijgt. Indien niet is het spijtig dat ze niet hebben bijgeleerd sinds de aankoop van de MW41, daarvan waren er ook veel bestellingen terwijl er in het begin eigenlijk niets positief aan die stellen was, enkel maar technische problemen.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Accelerat »

Joris schreef:Waarom heeft de NMBS overigens die 18'ers gekocht, en niet de gewone Taurus 1216? In Polen rijden die blijkbaar wél al rond (en daar staat er ook 3kv op de wasdraad!), en PKP plaatse zijn bestelling ná de NMBS...
Groeten,
Joris De Mol
Dat heb ik me ook al heel lang afgevraagd ja! :o
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

Joris schreef: Waarom heeft de NMBS overigens die 18'ers gekocht, en niet de gewone Taurus 1216? In Polen rijden die blijkbaar wél al rond
Van de 1216 mogen van Europa geen nieuwe versies meer gemaakt worden (iets met crashnormen dacht ik). Waarschijnlijk vereisten de modificaties die de nmbs vraagt een nieuwe versie van de loc, dus kregen ze meteen de nieuwe kast.
Zoveel verschil met de oudere taurussen is er trouwens niet, en de nieuwe werkt ook naar behoren (kijk maar naar Portugal). Het probleem zit hem volgens mij bij de zware eisen van de nmbs, daaraan had ook de 1216 niet kunnen voldoen (of rijdt die vanzelf in TD met een M6 of I11? :wink: )
HijDieHetWeet

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door HijDieHetWeet »

Moest er iemand geïnteresseerd zijn, deze nacht proeven op HSL2 tussen Leuven en Luik (1 T18, enkele I11, 1 T18 achter). Eerste passage in Leuven iets na 23u komende van Brussel. Minstens 5 heen en terug ritten voorzien.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door bobke »

Hopelijk levert het wat op.
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Stef »

Iemand die foto's gaat trekken? Ik weet dat het donker is, maar misschien is er ergens een plaatsje dat genoeg verlicht is?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Lukas
Berichten: 1676
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Lukas »

Hoi,

Als men tot in het station van Leuven rijd kan je misschien foto's nemen onder de overkapping die toch redelijk goed is verlicht.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door bobke »

Hoi

En is er iemand gaan kijken?

grtn
Lukas
Berichten: 1676
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Lukas »

Hoi,

Toen ik gisteren om 23u00 terug in Leuven aankwam heb ik de testtrein gezien en gefotografeerd die toen klaarstond om op HSL 2 een testrit uit te voeren.De locomotieven in kwestie waren HLE 1809+1810.

Ik ben toen eens gaan kijken en ik heb ook bij het aanwezige personeel eens geinformeerd naar het verloop van de testen en toen antwoordde die persoon dat hij er niets over mocht zeggen.

Ik heb ook de "vertreksound" mogen aanhoren en ik vond dat best een tof muziekje.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door AlexNL »

De vertreksound, is die enigszins vergelijkbaar met de toonladder van de Taurus?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

nee normaal is die anders de taurus heeft een iets oudere versie van de stuurelektronica. Zelfs bij de nieuwste taurussen is er al een andere sound is er me ooit gezegd.
trainboy2004
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 jun 2009, 11:34
Locatie: Std
Contacteer:

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door trainboy2004 »

Hij klinkt als een Br 189 of ES 64 F4. ;-)
De groeten uit Nederlands Limburg.
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Beesty »

Vanmorgen stonden de betrokken locs te Vorst. In de loop van de voormiddag zag ik te FBMZ dan een 23 met een 13 + de 2 18'ers op sleep door de Zuidas (Mogelijks Schaarbeek) rijden.
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Stef »

Is er nog nieuws te rapen over deze loc? Weet iemand hoe de testen waren? Ik vond het al prachtbakken, maar nu ik ze op video heb zien rijden... man man man :wink:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie