Sandite

Trein gespot? Hier worden de lijsten bijgehouden!

Moderator: Stef

Plaats reactie
Papanero
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

Sandite

Bericht door Papanero »

Ik zie dat hier nooit de sandite-trein wordt vermeld.
Over sandite: zie https://infrabel.be/nl/article/klaar-voor-de-herfst en https://m.standaard.be/cnt/dmf20181023_03865770

Ik zie deze regelmatig passeren op lijn 28.
Op 22/10 met de 5508 en 5532
Op 31/10 met de 6250 en 6297
Op 21/11 met de 6244 en 7804

Het gaat telkens om twee loks met daartussen één wagon met daarop een soort witte container. Blijkbaar worden diverse loks hiervoor ingezet.

Verstuurd met Tapatalk

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5297
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Sandite

Bericht door Steve »

Papanero schreef: 21 nov 2019, 11:07 Op 21/11 met de 6244 en 7804
Heb ik vandaag in Jette zowel lijn 50 als lijn 60 zien opgaan. Geen idee hoe ver ze gegaan zijn.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Sandite

Bericht door Asterix »

Steve schreef: 21 nov 2019, 14:23
Papanero schreef: 21 nov 2019, 11:07 Op 21/11 met de 6244 en 7804
Heb ik vandaag in Jette zowel lijn 50 als lijn 60 zien opgaan. Geen idee hoe ver ze gegaan zijn.
Op de lijn 50 tot Ternat, op de lijn 60 tot Dendermonde, op de lijn 124 (via lijn 28) tot Braine-l'Alleud en op de lijn 26 tussen Evere en Halle.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Sandite

Bericht door jan_olieslagers »

Blijkbaar is Sandite "uitgevonden" bij de Engelse spoorwegen, en vermits Engelse spoorliefhebbers erg actief zijn op Wikipedia is er ook een artikel over: https://en.wikipedia.org/wiki/Sandite ; ik heb maar gauw een regeltje toegevoegd over de toestand alhier.

Daar lees ik dat in NL ook Sandite wordt gestrooid, en wel door de eerste reizigerstrein van de dag. Natuurlijk moeten de Belgen er weer een aparte trein voor inleggen, lekker duurder en lekker ingewikkelder, alweer een rijpad verspild, alweer een goederentrein meer om de ochtendspits in de war te sturen. En ongetwijfeld komt er nu onmiddellijk iemand uitleggen waarom het in BE niet kan - maar zijn die Ollanders dan echt zoveel slimmer, dat zij het wel kunnen?

Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=OhYEREMr1Oo
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Sandite

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 22 nov 2019, 18:43 Daar lees ik dat in NL ook Sandite wordt gestrooid, en wel door de eerste reizigerstrein van de dag. Natuurlijk moeten de Belgen er weer een aparte trein voor inleggen, lekker duurder en lekker ingewikkelder, alweer een rijpad verspild, alweer een goederentrein meer om de ochtendspits in de war te sturen. En ongetwijfeld komt er nu onmiddellijk iemand uitleggen waarom het in BE niet kan - maar zijn die Ollanders dan echt zoveel slimmer, dat zij het wel kunnen?
Het zou hoogstwaarschijnlijk wel kunnen, de vraag is vooral: is het wel beter in NL?
De Sandite trein van Infrabel is qua opzet heel goedkoop en heel flexibel, hij kan immers door elke locomotief gesleept worden. Deze treinen rijden bovendien 's nachts, zonder hinder voor het ander verkeer. Het feit dat het een aparte trein is maakt ook dat hij aan de ideale snelheid kan rijden om het goedje zo efficiënt mogelijk te verspreiden (ik ben even vergeten hoe snel ze juist rijden). Ook maken de aparte ritten het mogelijk om specifiek op de probleemlijnen te gaan spuiten, het lijkt me dat ze in Nederland op veel te veel plaatsen spuiten met dit systeem. Bovendien heb je er veel meer treinen voor nodig. Om de sporen die Infrabel nu op één nacht met één trein rijdt te bezoeken heb je minstens 6 stellen uit de normale dienstregeling nodig.
Daarnaast test Infrabel ook andere manieren van adhesieverbetering, als die opeens beter blijken te werken wil je geen grote investering gedaan hebben in permanente installaties op verschillende treinstellen.
Tenslotte houdt het Nederlandse systeem ook wat beperkingen in voor de materieelrotatie die de NMBS ongetwijfeld niet graag ziet komen. Anderzijds wil je als infrabeheerder ook niet afhankelijk zijn van een defect motorstel om je sporen onderhouden te krijgen.
Conclusie: het kan zeker in België, maar ik zie echt niet in waarom we dat zouden willen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Sandite

Bericht door Steven »

Die sandite trein komt hier op lijn 60 geregeld langs, zowel overdag als ‘s nachts. Doch zijn snelheid ligt beduidend lager dan alle andere treinen. Lijkt mij dus niet efficiënt om het door een gewoon motorstel te laten doen. De ene soort trein vertrekt stopt elke halte, de andere gaat hier aan de volle 120 km/u over de lijn. Als je weet dat er ooit in Zellik al treinen bestaande uit motorstellen in nood hebben gestaan wegens gebrek aan .... adhesie.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Sandite

Bericht door jan_olieslagers »

Intussen heb ik me ook bedacht dat NL blijkbaar het enige land is waar ze sandite-sproeiinstallaties op reizigerstreinen hebben geplaatst; als het zo'n goed idee was zou men het wel meer zien, lijkt me.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Sandite

Bericht door Shrek »

De reden dat ze het in Nederland zo doen lijkt mij het gebrek aan competentie van Prorail om zelf diverse technische treinen in te leggen. Daar heeft Infrabel heel wat meer ervaring en kunde in dan d'Ollanders...

jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Sandite

Bericht door jan_olieslagers »

Het zou wel eens kunnen dat de splitsing spoorbeheer/treinoperaties bij ons verder gevorderd is, ja. Trouwens hoe doen ze het ginds dan op pure cargolijnen, te beginnen met de Betuweroute?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Sandite

Bericht door kika »

jan_olieslagers schreef: 23 nov 2019, 13:19Trouwens hoe doen ze het ginds dan op pure cargolijnen, te beginnen met de Betuweroute?
Uit de campagne van ... Prorail:
prorail.jpg
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Sandite

Bericht door dentheo »

Ik heb het ooit geweten maar waar stond het ?
Volgens mij hadden ze "acht" treinstellen met Sandite en vier losse treintjes met loks....
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Sandite

Bericht door Asterix »

jan_olieslagers schreef: 23 nov 2019, 13:19 Het zou wel eens kunnen dat de splitsing spoorbeheer/treinoperaties bij ons verder gevorderd is, ja.
Dat weet ik zo nog niet. ProRail heeft zwaar materiaal en kennis om ontspoorde treinen te hersporen, hier moet men daarvoor nog steeds rekenen op een spoorwegoperator.
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Sandite

Bericht door MaartendeJ »

dentheo schreef: 25 nov 2019, 20:06 Ik heb het ooit geweten maar waar stond het ?
Volgens mij hadden ze "acht" treinstellen met Sandite en vier losse treintjes met loks....
Er zijn 6 SGMm (2975-2980) en 2 DDZ (7506-7507) voorzien van sanditeinstallaties, welke worden bijgevuld in Dordrecht, Utrecht opstelterrein OZ en Amersfoort opstelterrein Bokkeduinen.

Deze treinstellen zijn ingeregeld in de normale omloop om sandite te strooien op basis van GPS.
De 2 DDZ rijden in de sprinter Utrecht-Zwolle, de SGM rijden Meppel-Leeuwarden, Zwolle-Groningen, Utrecht-Baarn, Breukelen-Veenendaal, Dordrecht-Vlissingen (leeg, zonder reizigers) en de laatste Hoorn-Beverwijk-Amsterdam-Zandvoort.
Bij incidentele inzet daarbuiten worden de containers gebruikt. Deze staan in Amersfoort.
Papanero
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

Re: Sandite

Bericht door Papanero »

Ik heb eindelijk eens een foto kunnen maken, vandaag met de 6249 en de 6297Afbeelding Verstuurd met Tapatalk

Plaats reactie