Opleindingscentrum NMBS

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Opleindingscentrum NMBS

Bericht door K V B »

Op de NMBS site vindt ik informatie over een "Opleidingscentrum Treinbestuurders", dat open zou staan voor personeel van eender welke operator toegelaten in België. http://www.b-rail.be/corporate/N/activi ... /index.php
Blijkbaar is daar toch iets verandert. Maar ik denk dat het nog beter was geweest had men de opleidingen in een volledig onafhankelijk orgaan ondergebracht.
En je kan je daar alleen aanmelden als je bij een spoorwegoperator werkt. Als Free Lance machinist beginnen is dus nog niet mogelijk...
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Opleindingscentrum NMBS

Bericht door Robin »

K V B schreef:Als Free Lance machinist beginnen is dus nog niet mogelijk...
dan koop ik me een 77 en ga containers rijden :mrgreen:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
nighttrain
Berichten: 2556
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Opleindingscentrum NMBS

Bericht door nighttrain »

K V B schreef:Op de NMBS site vindt ik informatie over een "Opleidingscentrum Treinbestuurders", dat open zou staan voor personeel van eender welke operator toegelaten in België. http://www.b-rail.be/corporate/N/activi ... /index.php
Blijkbaar is daar toch iets verandert. Maar ik denk dat het nog beter was geweest had men de opleidingen in een volledig onafhankelijk orgaan ondergebracht.
En je kan je daar alleen aanmelden als je bij een spoorwegoperator werkt. Als Free Lance machinist beginnen is dus nog niet mogelijk...
Als je dan gaat kijken op de prijslijst zul je zien dat de opleiding uitgedrukt is in €/persoon /groep van 12 personen
Dus als je als vriendenklubje van 12 personen bereid bent om 12 maal 27.000€ te betalen plus nog enkele 10.000€ voor de simulator opleiding voor dezelfde groep en dit over 250 dagen,dan zal de NMBS wel iemand afvaardigen.
Dat levert hen ongeveer 334.000€ op.
En zoals ik al zei op een ander topic, wat is onafhankelijk, die monitoren of instructeurs zullen toch altijd min of meer verbonden zijn mt hun maison mère hetzij als gedetacheerde of iets anders.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Opleindingscentrum NMBS

Bericht door dentheo »

nighttrain schreef:
Als je dan gaat kijken op de prijslijst zul je zien dat de opleiding uitgedrukt is in €/persoon /groep van 12 personen
Dus als je als vriendenklubje van 12 personen bereid bent om 12 maal 27.000€ te betalen plus nog enkele 10.000€ voor de simulator opleiding voor dezelfde groep .
Welke goederenloks zitten daar in die simulator ??
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Opleindingscentrum NMBS

Bericht door Steven »

tja goederenlocs, groot woord?
de actieve simulators van mechelen en salzinnes bestaan uit een stuurpost van een reeks 27
de passiefe simulators bestaan uit een imitatie van een ms 96
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Opleindingscentrum NMBS

Bericht door dentheo »

Steven schreef:tja goederenlocs, groot woord?
de actieve simulators van mechelen en salzinnes bestaan uit een stuurpost van een reeks 27
de passiefe simulators bestaan uit een imitatie van een ms 96
heeft dat dan "zin" voor de bestuurders van een Crossrail 66 ???
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain
Berichten: 2556
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Opleindingscentrum NMBS

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef:
nighttrain schreef:
Als je dan gaat kijken op de prijslijst zul je zien dat de opleiding uitgedrukt is in €/persoon /groep van 12 personen
Dus als je als vriendenklubje van 12 personen bereid bent om 12 maal 27.000€ te betalen plus nog enkele 10.000€ voor de simulator opleiding voor dezelfde groep .
Welke goederenloks zitten daar in die simulator ??
Het is niet zozeer het type van loc die belangrijk is.
Het is vooral het testen van de actions reflexes ,dus de eerste handelingen in geval van bv aanrijding , verdwijnen hoogspanning,daling automatische treinleiding of 9 bar leiding enz
Deze reglementerig(parate kennis) is natuurlijk gelijk ongeacht het type krachtvoertuig.
Pas daarna kan men verder opzoekingen doen in de reglementerings of depannageboeken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Opleindingscentrum NMBS

Bericht door Steven »

dat heeft zelfs geen zin voor een groot deel van de nmbs mensen, aangezien niet iedereen met een reeks 27 en ms 96 in realiteit kan en mag rijden. de mensen van de goederen komen nooit op en ms 96 om er mee te rijden, voor een reeks 27 zijn er ook heel wat bestuurders die er nooit mee rijden
Homer Simpson

Re: Opleindingscentrum NMBS

Bericht door Homer Simpson »

De simulators zijn eigenlijk enkel bedoeld om uw kennis van het reglement te testen en de acties die je moet ondernemen bij onregelmatigheden. Op een simulator leer je niet rijden
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Opleindingscentrum NMBS

Bericht door dentheo »

Homer Simpson schreef:De simulators zijn eigenlijk enkel bedoeld om uw kennis van het reglement te testen en de acties die je moet ondernemen bij onregelmatigheden. Op een simulator leer je niet rijden
Dus soort theoretisch examen met filmpjes..... was even goed geweest.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Opleindingscentrum NMBS

Bericht door Steven »

dentheo schreef:
Homer Simpson schreef:De simulators zijn eigenlijk enkel bedoeld om uw kennis van het reglement te testen en de acties die je moet ondernemen bij onregelmatigheden. Op een simulator leer je niet rijden
Dus soort theoretisch examen met filmpjes..... was even goed geweest.
neen totaal niet, niet gaan vergelijken met een autoexamen aub. ook uw reactie op signalisatie test men hier mee. het inschatten van remafstanden en dergelijk meer, het vak rem is net iets te belangrijk om het niet op die manier te testen. al zal menig bestuurder u komen vertellen dat het remgevoel om de simulators niet altijd de realiteit benaderd, meestal wegens het ontbreken van het rijgevoel. een scherm blijft een scherm en niet de realiteit. om dergelijke sim kan men dan ook testen afnemen van theorie die men best niet toepast met een echte trein. Het dichtvallen van een stopsein is zo een voorbeeld. Hinder in een spoor, .... e.a.

de grote simulator in mechelen staat op een dynamisch platform (de franse tegenhanger staat in salzinnes bij namur). deze geeft een iets beter rijgevoel. docht van deze laatste staan er dus maar twee in belgie, van de statische simulators staan er drie opgesteld in elke tct (technische cel treinen) waaronder dan twee of meer depots vallen.
Plaats reactie