Studies + graad?

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Trainspotterke

Re: Studies + graad?

Bericht door Trainspotterke »

Ik ben in het ASO afgestudeerd in de richting Moderne talen - Wiskunde (5 uur/week). Ik heb ook nog vier jaar Latijn gevolgd.

Nu heb ik mijn tweede jaar (als we de tweede zittijd er even niet bijnemen :P ) Toegepaste ingenieurswetenschappen optie Elektromechanica aan de Hogeschool Gent achter de rug.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Studies + graad?

Bericht door treinbruno »

mijn lager middelbaar onderwijs is net gedaan in ASO moderne wetenschappen.
maar nu ga ik toerisme doen in sint niklaas in een school waar er enkele klassen zicht op de spoorweg hebben :)

hopelijk passeert er niet te veel BB36000 of mijn punten ... :roll:
Afbeelding
13'erke

Re: Studies + graad?

Bericht door 13'erke »

Net mijn uitslag ontvangen van het tweede jaar industrieel ingenieur te Gent, we kunnen zonder problemen aan het derde jaar beginnen :D .
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Studies + graad?

Bericht door stefanic »

Ik heb het geschopt tot 'Licentiaat Wetenschappen, groep Scheikunde, Afdeling Biochemie'. Wat een boterham.... Helaas kan je met dit diploma enkel gaan lesgeven (als je in de richting van je diploma wil blijven werken) en daar had ik geen zin in, dus was een doctoraat een logische verlenging van de studie. En da's dan vooral goed als je veel 'papieren' onderzoek wil gaan doen (vaktijdschriftartikels produceren en laboranten het leuke werk laten doen...). dat doctoraat is helaas niet gelukt...
Uiteindelijk is het toch niet met m'n schoon diploma dat ik m'n boterham verdien, want via m'n interesse voor treintjes en internet ben ik als contractueel Functioneel Analist bij de NMBS binnengekomen. Van uw hobby uw beroep maken, kan het beter? Na enkele jaren kregen we bij ICT de kans om statutair te worden, wat ik dan ook gedaan heb, en vanaf toen was het Adviseur spec. Informatica.

Stefan
spoorwegrealist
Nekvin

Re: Studies + graad?

Bericht door Nekvin »

ik heb het met mijn A3 toch al geschopt tot onderstationchef, ik ben enkele weken geleden geslaagd. :)
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Studies + graad?

Bericht door gysev »

Ik ben licentiaat geschiedenis en heb eveneens van mijn hobby mijn beroep gemaakt (NMBS dus) en zolang mijn beroep mijn hobby blijft klaag ik niet. En gezien de soms middeleeuwse omgangsvormen bij de NMBS blijf ik natuurlijk in mijn richting :lol: :lol: :lol: .
timothy_Vermeulen

Re: Studies + graad?

Bericht door timothy_Vermeulen »

ik heb enkel een kwalificatie behaald. Maar ik ga verder doen voor electriciteit na de vakantie
AM1987

Re: Studies + graad?

Bericht door AM1987 »

bij de spoorwegen kijken ze niet naar de diploma's ... als je het maar op het examen kan
Dietrich

Re: Studies + graad?

Bericht door Dietrich »

Hmm voor vele jobs op de site staan nochtans duidelijke eisen qua opleiding... Doorstromen is één ding maar als nieuwe werkkracht binnen geraken iets anders.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Studies + graad?

Bericht door b-loc »

ik zit al 4 jaar op het VTI in lokeren
richting elektro mechanica
de eerste twee jaar had ik een vast lokaal dat uitkeek op het station :)
maar spijtig dat er nu geen HLE13's meer rijden
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Studies + graad?

Bericht door treinbruno »

mijn schooltje heeft in 2 klassen uitzicht op L59, en op de speelplaats ook :mrgreen:
gelukkig alleen maar de vakken bio en kunst en cultuur.

anders buis ik misschien nog :)
Afbeelding
AM1987

Re: Studies + graad?

Bericht door AM1987 »

ik bedoel als je deelneemt aan een examen waar 6 jaar aso, tso, bso voor veriest is, kan evengoed iemand van bso slagen! als je het maar kan ...
Dietrich

Re: Studies + graad?

Bericht door Dietrich »

Tja voor zo'n dingen uiteraard wel, maar je kan ook als ingenieur e.a. gaan werken, die sollicitatie zou ik niet proberen met een diploma uit BSO.
AM1987

Re: Studies + graad?

Bericht door AM1987 »

daarvoor heb je een universitair diploma nodig, staat steeds duidelijk vermeld op de nmbs-site
whaw

Re: Studies + graad?

Bericht door whaw »

Wie kan er mij de juiste graden en benamingen bezorgen van het stationspersoneel ? Er zouden er 7 zijn. Bij de vroegere uniformen werden die graden duidelijk gemaakt met sterren en eventueel kapjes en biezekes. Weet er iemand waar ik die details kan vinden ?

Bedankt op voorhand
Plaats reactie