Peter Principle bij de NMBS.

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Satyricon

Re: Peter Principle bij de NMBS.

Bericht door Satyricon »

gysev schreef:
Juventino schreef:Wat die schrijfproef betreft : het zou helpen als ze onderwerpen in de werksfeer zouden opgeven. Tijdens één van de laatste examens ging het over de voordelen van het GPS systeem en hoe het verbeterd zou kunnen worden. Gelukkig deed ik toen niet mee want aangezien ik zelf geen GPS heb zou het niet meevallen om daarover iets deftig op papier te zetten. Ook de klimaatverandering en het wegverkeer zijn al aan bod gekomen - zéééér nuttig om bij de NMBS te werken natuurlijk. Denk je dat ze bij examens van bv SN Brussels Airlines vragen over de spoorwegen stellen? Met een beetje realiteitszin bij onze geliefde werkgever zou het heel wat beter gaan - maar net dat is in de Frankrijkstraat een vies woord.

Hier ga ik niet mee akkoord. Een goede algemene kennis hebben is uiterst belangrijk. Twee vrienden van me zijn geslaagd als adjunct-stationschef. Zij vonden de schriftelijke proef eigenlijk relatief gemakkelijk. Wie regelmatig ééns een krant openslaat, een boek leest of ééns naar Het Journaal kijkt is van veel zaken op de hoogte.

Ook bij privé bedrijven worden bij promotie-examens allerhande vragen gegeven die niks met het werk te maken hebben. Enkel vragen over het werk .. forget it! Zo maak je pure vakidioten.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Peter Principle bij de NMBS.

Bericht door gysev »

Zou het echt gemakkelijker zijn om bij een bovenleidingsbreuk de juiste maatregelen te nemen als ik de gestrandde reizigers kan vertellen wat voor invloed de klimaatverandering op het regenwoud heeft? Even serieus blijven aub. Ik had het niet over algemene kennis - die inderdaad belangrijk is - maar over het feit dat alle (!) punten op een schriftelijke proef afhangen van één onderwerp. Ligt dat onderwerp je niet, spijtig, no points van de NMBS jury. Dàt is niet serieus examineren vind ik. Niemand, ook jij niet, kan perfect meespreken van alles wat in de wereld bestaat of gebeurt.

Nog een voorbeeld van wat ik persoonlijk heb meegemaakt (geen grap, ik zweer het op alles wat me heilig is): voor het examen voor eerste ostch enkele jaren geleden werd de mondelinge proef gedaan door de heer JDC, bij de traffic-controllers onder ons waarschijnlijk zeer bekend :D Eerste vraag : wie was de saxofonist in de E-street Band van Bruce Springsteen? Gevolgd door : Waar en wanneer bloeide de Minoische beschaving? Is dat "algemene kennis"? Je zal maar liefhebber zijn van klassieke muziek...

O ja, de chagrijnigen onder ons kan ik geruststellen : ik was geslaagd. Van 170 Nederlandstalige kandidaten waren er na een schriftelijke, een psychtechnische en een mondelinge proef uiteindelijk 11 geslaagd. Ik denk dat mijn algemene ontwikkeling dus nog wel meevalt :lol:
Satyricon

Re: Peter Principle bij de NMBS.

Bericht door Satyricon »

Die vragen zouden me ook wel hebben gelegen 8). Ik ben een hardcore Springsteen fan en elke Springsteen fan kent wel Clarence Clemons neem ik aan :). Een geschiedenis boek sla ik ook regelmatig open dus die vraag ging ik ook wel kunnen beantwoorden. Maar goed er zijn genoeg onderwerpen waar ik niets van ken, dus dan zou ik ook wel met m'n mond vol tanden staan.

Ik zeg niet dat men daarin moet overdrijven en één examen mag niet afhangen van zulke vragen maar wie voor een hogere functie meedoet moet toch wel wat algemene kennis bezitten.
DD

Re: Peter Principle bij de NMBS.

Bericht door DD »

Ik denk dat Insane zelf een eerste klas kontlikker is!
Direct springen als het baaske om ene koffie vraagt en zijn mondje nog afvegen ook.

En bovendien, waarnemende adjunct's zijn meestal beter als echte.
Laatst gewijzigd door DD op 05 sep 2008, 18:13, 2 keer totaal gewijzigd.
ostch

Re: Peter Principle bij de NMBS.

Bericht door ostch »

Twee jaar geleden heb ik ook meegedaan voor het examen van eostch. Ik had iemand anders dan JDC in de jury, maar de vragen waren correct. Mijn resultaat was 9/20 voor het mondeling. Ik vroeg achteraf waaraan zij dachten dat het lag : gewoon niet goed genoeg voorbereid: ze hadden gelijk.

Nu ben ik geslaagd voor de schriftelijke proef van adjunct stationschef. Op naar het mondeling, hopelijk valt dat wat mee.

Er is maar één ding dat ik niet logisch vind, dat die ostch1ekl ong 10j geleden, er zijn doorgeraakt met een simpel examentje om eostch te worden, en dat bij mij het graduaatsdiploma niet eens in aanmerking wordt genomen. Af en toe schrijven ze een examen uit voor externen om direct aangeworven te worden als eostch, maar daar moet je als de kippen bij zijn.

Ik heb tevens geen problemen met hogere bediening (bijvoorbeeld op blokposten), maar wel met het creëren van postjes voor mensen die wel ostch willen zijn, maar geen ploegen willen doen, dan moet je een examen meedoen, of opsteller worden. Ten tweede vind ik dat ze voor een hogere bediening objectievere criteria zouden mogen hanteren, want de regel 'die met de meeste anciënniteit' is nog op veel plaatsen in voege. Terwijl er soms veel betere krachten zijn, maar wegens overplaatsing van een andere post nog niet zoveel anciënniteit op de post hebben...
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Re: Peter Principle bij de NMBS.

Bericht door markske »

Wat zou er het beste zijn iemand met veel ervaring en vakkennis of een jonger iemand die wel een mooie samenvatting kan schrijven maar de nodige vakkennis enkel uit de boeken haalt en bij
de eerste onregelmatigheid begint te panikeren.
Ook dit nog bij ons zitten er zelfs een heel pak die functies trekken oschf ---> adjct
adjct ---> inspecteur vdbw het probleem is wie komt er nu zo graag naar Brussel werken als hij na vele jaren eindelijk in zijn buurt kan werken.
Plaats reactie