Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door Steven »

0,15 en da moet de lading tegenwoordig dekken van de kosten woon werk verkeer? tegenwoordig nog niet naar de prijs gezien aan de pomp? onvoldoende in mijn ogen. dan zeg ik dit in naam van alle collega's die de auto regelmatig nodig hebben om op het werk te geraken (de grote meerderheid dus).er zijn vele collega's die vragende partij zijn om die kosten woonwerk verkeer aan te passen, er zijn vele collega's die overwegen om op te stappen (ik weet ni hoe gij veel of weinig contact hebt met collega's)
Miljaarde

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door Miljaarde »

Ik begrijp dat wel, 0,15 is een peulschil. Vroeger had ik meer contact met pendelende collega's . Een vergoeding is zeker op zijn plaats, zeker als je een overplaatsing lopende hebt naar een depot dichter bij huis.

Maar bedrijfswagens zetten aan tot nog meer autorijden...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door Steven »

dat laatste spreek ik niet tegen, maar komt vooral omdat er vele mensen zijn die zo een wagen krijgen die totaal ni nodig is voor hun functie, de mensen die het dan weer wel kunnen gebruiken beschikken er dan niet altijd over.
Speedy
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:11
Locatie: FR

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door Speedy »

Tim schreef:Amai wat een discussie :P
Wat maakt het uit bij welke werkgever je bent, het voornaamste is nog altijd dat je je job graag doet.
Na 6 maanden opleiding bij DLC doe ik het nog steeds enorm graag en da's het belangrijkst voor mij :)
Zou wel erg zijn als je het al tijdens je opleiding nie meer ziet zitten hé...
nighttrain
Berichten: 2556
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door nighttrain »

Miljaarde schreef:
Steven schreef:lol de overgangen zijn beperkt tot 20 per jaar en niet minimum 20 he, opletten wat je zegt. tussen waar


Proef op de som misschien aan alle dlc'ers: Hoeveel dagen heb je vorig jaar moeten werken ?
Je zou beter een goed uitleggen wat een overgang is! Je kan mooie overgangen hebben die juist op het randje van een R of C zijn ;maar je kan ook oveergangen hebben die aan de kleren blijven hangen en dat is uw uitdrukking thuis is thuis niet zo evident. En op zkere leeftijd alsmaar moeilijker verteerbaar.
En in kleinere strukturen worden dit soort van situaties soms beter ingedeeld zodanig dat je op je dag R niet persé om 08h00 in de ochtend eindigd. Zaken die bij de NMBS reeksen nog steeds voor de nodige ergernis kunnen zorgen..En er zijn nog een paar kleine adertjes onder het gras bij de toekenning van een overgang maar deze ben ik vergeten.
Miljaarde

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door Miljaarde »

cx loopt van 23u (dag a) tot 5u (dag c) , waarbij dag b de eigenlijke compensatie is.
Rx loopt van 20u (dag a) tot 6u (dag c), waarbij dag b de eingenlijke rustdag is.

Als men deze uren niet kan respecteren, krijg je een overgang

bvb dag a : 14u30 tot 23u30 (waarbij deze dag uw laatste opeenvolgende werkdag is)
dag b: overgang want men kan geen cx toekennen (en een rx al helemaal niet)

vb 2: dag a : overgang
dag b : 4u30 tot 11u (waarbij deze dag de eerste werkdag is in een of meerdere werkdagen op een rij

Dit zijn inderdaad heel joviale overgangen, meestal zijn ze meer van het genre (zoals ik nu dit weekend heb gehad)
Dag a 23u55 tot 8u55
dag b Overgang

Dat zijn inderdaad diensten die in de kleren blijven hangen. Maar hoe danook (zeker voor de mensen die ver moeten rijden) is het een dag minder dat je verre ritten moet doen
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door Steven »

maar een dag thuis waar je niets aan hebt wegens weinig nuttig. als ik zo een overgangen had in de tijd op de goederen was die dag verloren aan rusten (slapen) om terug een beetje normaal te kunnen worden.
Juventino

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door Juventino »

Ik heb als onderstationschef gewerkt en een reden waarom ik uit de beweging ben gestapt zijn onder andere ook de klote uren. Als treinbestuurder of begeleider is dat waarschijnlijk nog erger.

Bijna altijd drie weekends werken per maand => goodbye sociaal leven
7 nachten na elkaar werken => wat volgens de arbeidswet in principe verboden is en dan zijn ze verwonderd dat men eens een trein laat staan midden in de nacht.

Je moet klote uren kloppen en de CV's en Rusten kunnen ze dan nog niet terug geven wegens personeelsgebrek. Ik ben blij dat ik toch op een bureautje zit ze :D.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door Steven »

inderdaad het personeel dat gewoon 3X8 doet kent geen overgangen bij de nmbs, rangeerbestuurders hebben evenmin overgangen.
Miljaarde

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door Miljaarde »

Heb het altijd raar gevonden dat rangeerbestuurders dat niet krijgen. Na hun laatste nacht die tot 6 uur duurt krijgen zij wél een cx. Als een tb tot na 23 u werkt , krijgt hij een overgang. Daar zal wel een of ander berciht rond bestaan veronderstel ik Steven?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door Steven »

Miljaarde schreef:Heb het altijd raar gevonden dat rangeerbestuurders dat niet krijgen. Na hun laatste nacht die tot 6 uur duurt krijgen zij wél een cx. Als een tb tot na 23 u werkt , krijgt hij een overgang. Daar zal wel een of ander berciht rond bestaan veronderstel ik Steven?
idem voor permanentie, seingevers en alle andere beroepen hoor die met ploegen werken. is overeengekomen via bundel 541 die tevens ooit via een cao is vastgelegd als ik mij niet vergis, de trend is echter om die overgangen af te schaffen. (althans dat is het idee toch)
nighttrain
Berichten: 2556
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door nighttrain »

Miljaarde schreef:Heb het altijd raar gevonden dat rangeerbestuurders dat niet krijgen. Na hun laatste nacht die tot 6 uur duurt krijgen zij wél een cx. Als een tb tot na 23 u werkt , krijgt hij een overgang. Daar zal wel een of ander berciht rond bestaan veronderstel ik Steven?
We moeten terugkeren naar 1980 of 81 voor de oorsrong van deze regelmentering. na maanden van stipheidsakties door Loco is dit bericht tot stand gekomen daar we daarvoor nog max 10 uur per dag werkten, met 10 uur interval tussen 2 diensten en max 9 dagen opeenvolgend.
Dus kon het goed zij dat je om 23h55 begon en gedaan had om 09h55. En dit alles in het gekende reeksopvolging en of buiten reeks.
Dus dag 1:23h55=> 09h55 ;dag 2 Compensatie ; dag3 : 10h00=> 19h00.of 22h00=>07h00 => R =>04h00=13h00.
Daar tegenover rangeerbestuurders kenden dit systeem niet die werkten 3X8 gedurende 5 of 6 dagen(meestal waren dit 6 vroege of 6 late of 6 nachten ), dus hun R,C opeenvolging was altijd gegarandeerd 2,3 of meerdere dagen in de reeks.
Satyricon

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door Satyricon »

@Juventino 7 nachten na elkaar werken is inderdaad in principe verboden. Als de werknemer het wil dan is het wel toegestaan natuurlijk. Normaal zit het bij nachtwerk zo (voor mensen in een 3x8).

Een reeks van 4 nachten in de week en dan het weekend thuis en dan wat later een reeks van drie nachten in het weekend. Ze hebben natuurlijk liever dat de werknemer 7 nachten na elkaar doet, want het is dan gemakkelijker om hun tableau op te stellen :).Ik ben niet echt een liefhebber van nachtwerk. Tot 0h 's nachts heb je werk, maar dan is het ook gedaan bij ons. Er rijden dan maximum nog 6 marchandises en that's it. Ik vind dat de tijd dan nogal traag vooruit gaat want er is geen spits en zo. Maar als wij 7 nachten hebben gedaan dan zijn wij bijna altijd 7 dagen na elkaar thuis 8). Als er veel zieken zijn beginnen we in het slechtste geval de donderdag terug met de laten. Maar 7 nachten = erna bijna altijd 7 dagen thuis.
pattyne

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door pattyne »

Hallo

Ik heb nog enkele vragen over de tewerkstelling bij DLC:
1) Moet je als beginnend bestuurder ook in Antwerpen beginnen of kan het dichter bij huis?
2) Waar vindt de opleiding plaats?
3) Om de hoeveel weekends wordt er gewerkt?

MVG
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door Steven »

pattyne schreef:Hallo

Ik heb nog enkele vragen over de tewerkstelling bij DLC:
1) Moet je als beginnend bestuurder ook in Antwerpen beginnen of kan het dichter bij huis?
2) Waar vindt de opleiding plaats?
3) Om de hoeveel weekends wordt er gewerkt?

MVG
1) DLC bestuurders beginnen in antwerpen, zeebrugge of genk
2) de opleidingen gaan door te antwerpen (deurne) als ik me ni vergis (kan tim effe aanvullen?)
3) als je 1 volledig weekend per maand werkt zal dat ongeveer een schoon gemiddelde zijn denk ik.
Plaats reactie