Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Juventino

Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door Juventino »

Gisterenavond ben ik met een kameraad iets gaan drinken. Hij heeft dus examen gedaan bij de NMBS en DLC zou hem ook willen aanwerven als treinbestuurder. Hij twijfelt natuurlijk enorm. Ik kan hier natuurlijk geen antwoord opgeven op wat het beste is? Werken voor DLC of werken voor de NMBS groep als treinbestuurder?
Insane

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door Insane »

Dat lijkt me een moeilijke keuze. Als je een statutaire betrekking wil (dus maw. absolute werkzekerheid) dan kies je best voor de NMBS. Bij DLC geven ze natuurlijk ook contracten van onbepaalde duur.

Als je meer wil verdienen kies je best voor DLC (veel meer nettoloon + voordelen zoals een tannkkaart, bedrijfswagen enz ..).
Dush

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door Dush »

Juventino schreef:Gisterenavond ben ik met een kameraad iets gaan drinken. Hij heeft dus examen gedaan bij de NMBS en DLC zou hem ook willen aanwerven als treinbestuurder. Hij twijfelt natuurlijk enorm. Ik kan hier natuurlijk geen antwoord opgeven op wat het beste is? Werken voor DLC of werken voor de NMBS groep als treinbestuurder?
Als je alleen goederen wilt doen zou ik niet twijfelen en onmiddellijk voor DLC kiezen. Als je alles naaste elkaar legt draait 99% dan in het voordeel uit van DLC. Zeker als ze ook nog een depot hebben in jouw buurt.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door Tim »

Ik beveel uiteraard ook DLC aan :P
Dush

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door Dush »

Dush schreef:
Juventino schreef:Gisterenavond ben ik met een kameraad iets gaan drinken. Hij heeft dus examen gedaan bij de NMBS en DLC zou hem ook willen aanwerven als treinbestuurder. Hij twijfelt natuurlijk enorm. Ik kan hier natuurlijk geen antwoord opgeven op wat het beste is? Werken voor DLC of werken voor de NMBS groep als treinbestuurder?
Als je alleen goederen wilt doen zou ik niet twijfelen en onmiddellijk voor DLC kiezen. Als je alles naaste elkaar legt draait 99% dan in het voordeel uit van DLC. Zeker als ze ook nog een depot hebben in jouw buurt.
Nog een stukje aan toevoegen: Je kan eerst wat groot geld verdienen bij de mannen van de privé en daarna nog altijd voor reizigers en een statutaire betrekking kiezen bij de NMBS. Spijtig dat ik eerst met dat 2e begonnen ben.
Nekvin

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door Nekvin »

Insane schreef:Dat lijkt me een moeilijke keuze. Als je een statutaire betrekking wil (dus maw. absolute werkzekerheid) dan kies je best voor de NMBS. Bij DLC geven ze natuurlijk ook contracten van onbepaalde duur.

Als je meer wil verdienen kies je best voor DLC (veel meer nettoloon + voordelen zoals een tannkkaart, bedrijfswagen enz ..).
jamaar, ge moet niet zien naar het loon da je nu verdient he...
Je loopbaan duur normaal langer dan 'nu'
je moet binnen 10-15 jaar de lonen eens naast elkaar leggen. Dan zul je zien wie het meeste verdient
En plus, bij de NMBS kan je aan alle examens meedoen da je wilt. Dus als je het moe bent van altijd met de trein rond te crossen, kan je nog altijd meedoen voor een andere betitteling in de 'beweging'. Bij DLC denk ik je dan alleen de mogelijkheid hebt om ontslag te pakken en ergens anders te beginnen
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door Steven »

ik ken geen enkele firma waar ge geen doorgroeimogelijkheden zou hebben hoor.
Dush

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door Dush »

Nekvin schreef:jamaar, ge moet niet zien naar het loon da je nu verdient he...
Je loopbaan duur normaal langer dan 'nu'
je moet binnen 10-15 jaar de lonen eens naast elkaar leggen. Dan zul je zien wie het meeste verdient
En plus, bij de NMBS kan je aan alle examens meedoen da je wilt. Dus als je het moe bent van altijd met de trein rond te crossen, kan je nog altijd meedoen voor een andere betitteling in de 'beweging'. Bij DLC denk ik je dan alleen de mogelijkheid hebt om ontslag te pakken en ergens anders te beginnen
De kans dat je bij de NMBS ooit ook maar in de buurt komt van het loon van iemand bij de privé is heel klein. En met de huidige CAO gaan we er nooit geraken ;-)!
Zij verdienen meer dan iemand met einde loopbaan NMBS + de firmawagen + tankkaart + beter hospitalisatieverzekering + pensioenplan dat voordeliger uitkomt dan ons ambtenarenpensioen. En het basisloon stijgt ook om de aantal jaren zoals bij ons.
En in bedrijven die groeien kan je meegroeien.
En door het gigantische tekort aan treinbestuurders (volgens voorzichtige voorspellingen nog voor minstens 15 jaar) ben je ook heel werkzeker.
Nekvin

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door Nekvin »

Dush schreef:
Nekvin schreef:jamaar, ge moet niet zien naar het loon da je nu verdient he...
Je loopbaan duur normaal langer dan 'nu'
je moet binnen 10-15 jaar de lonen eens naast elkaar leggen. Dan zul je zien wie het meeste verdient
En plus, bij de NMBS kan je aan alle examens meedoen da je wilt. Dus als je het moe bent van altijd met de trein rond te crossen, kan je nog altijd meedoen voor een andere betitteling in de 'beweging'. Bij DLC denk ik je dan alleen de mogelijkheid hebt om ontslag te pakken en ergens anders te beginnen
De kans dat je bij de NMBS ooit ook maar in de buurt komt van het loon van iemand bij de privé is heel klein. En met de huidige CAO gaan we er nooit geraken ;-)!
Zij verdienen meer dan iemand met einde loopbaan NMBS + de firmawagen + tankkaart + beter hospitalisatieverzekering + pensioenplan dat voordeliger uitkomt dan ons ambtenarenpensioen. En het basisloon stijgt ook om de aantal jaren zoals bij ons.
En in bedrijven die groeien kan je meegroeien.
En door het gigantische tekort aan treinbestuurders (volgens voorzichtige voorspellingen nog voor minstens 15 jaar) ben je ook heel werkzeker.
bij de nmbs nooit zoveel verdienen als in de prive?????

werkt gij eigelijk wel bij de nmbs???

stel: je werkt als secretaris/secretaresse in een groot bedrijf. Dit ben je voor heel lange tijd, if not heel je carriere
maar, iemand anders is opsteller bij de nmbs (vergelijkbaar beroep, maar in het begin met minder loon), na 10 jaar carriere is deze persoon bij de nmbs al opgeklommen tot (onder)bureauchef en heeft hij/zij veel meer loon als de persoon die secretaris/secretaresse is in de privé. Neem da maar van mij aan
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door Steven »

da zijn valse vergelijkingen he, in de prive kan je ook opklimmen, alles heeft te maken met kansen en ambities, jij gaat ineens een hogere functie vergelijken met een lagere functie van loonschaal. je moet altijd gelijkaardige jobs blijven vergelijken ivm loon zoniet kan je altijd uw gelijk halen ivm het meer verdienen. trouwens niet elke functie bij de nmbs kent zijn tegenhanger in de prive en omgekeerd. Iemand in de prive die als laaggeschoolde bediende zou starten kan zich ook opwerken, haal wat attesten bij de vdab en ja zal er ook wel komen, bij de nmbs doe je iets gelijkaardigs door aan interne examens mee te doen. zonder die examens mee te doen geraak je niet hogerop.
nighttrain
Berichten: 2557
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door nighttrain »

Nekvin schreef:
Dush schreef:
Nekvin schreef:jamaar, ge moet niet zien naar het loon da je nu verdient he...
Je loopbaan duur normaal langer dan 'nu'
je moet binnen 10-15 jaar de lonen eens naast elkaar leggen. Dan zul je zien wie het meeste verdient
En plus, bij de NMBS kan je aan alle examens meedoen da je wilt. Dus als je het moe bent van altijd met de trein rond te crossen, kan je nog altijd meedoen voor een andere betitteling in de 'beweging'. Bij DLC denk ik je dan alleen de mogelijkheid hebt om ontslag te pakken en ergens anders te beginnen
De kans dat je bij de NMBS ooit ook maar in de buurt komt van het loon van iemand bij de privé is heel klein. En met de huidige CAO gaan we er nooit geraken ;-)!
Zij verdienen meer dan iemand met einde loopbaan NMBS + de firmawagen + tankkaart + beter hospitalisatieverzekering + pensioenplan dat voordeliger uitkomt dan ons ambtenarenpensioen. En het basisloon stijgt ook om de aantal jaren zoals bij ons.
En in bedrijven die groeien kan je meegroeien.
En door het gigantische tekort aan treinbestuurders (volgens voorzichtige voorspellingen nog voor minstens 15 jaar) ben je ook heel werkzeker.
bij de nmbs nooit zoveel verdienen als in de prive?????

werkt gij eigelijk wel bij de nmbs???

stel: je werkt als secretaris/secretaresse in een groot bedrijf. Dit ben je voor heel lange tijd, if not heel je carriere
maar, iemand anders is opsteller bij de nmbs (vergelijkbaar beroep, maar in het begin met minder loon), na 10 jaar carriere is deze persoon bij de nmbs al opgeklommen tot (onder)bureauchef en heeft hij/zij veel meer loon als de persoon die secretaris/secretaresse is in de privé. Neem da maar van mij aan
Beste Nekvin ,ik ken je niet ,maar via je postings weten we dat je seingever bent 1ste klasse. Dit is een funktie die nooit het equivalent zal hebben in de privé (in België) gezien je deel uitmaakt van de NMBS infra.Om te voorkomen dat je depessief zou worden ga ik je niet de weddes geven die uitbetaald worden in andere spoorbedrijven die ik goed ken voor een zelfde funktie.
Maar een treinbestuurder,signaling tech of spoorlegger e.a. die wel hun equivalenten hebben in de privé verdienen doorgaans meer zelf veel meer.En deze weddes zijn in constante evolutie.
En dit is typisch belgisch,pochen over : geld verdienen,bier zuipen en met de vrouwen naar bed gaan zonder enig bewijs te moeten leveren want dan wordt het moeilijk.Er zijn weinig mensen in België die de moed hebben de eigelijke wedde briefjes naast elkaar te leggen.Dus blijft het koffiedik kijken...
Als jij happy bent bij infra ,dan weze het zo,en daar heb ikzelf geen enkel probleem mee. De NMBS is een grooit en mooi bedrijf maar er is nog iets anders erbuiten,
maar vergelijk niet appels en peren. Zoals je voorbeeld,iemand als opsteller zonder de steun van een syndicaaat zal NOOIT onder-bureau chef worden,laten we daar duidelijk in zijn..En op de 100 opstellers is mischien 1 funktie van onder bureau chef te begeven.Hoeveel exploitatie klerken,klerken,bedienden zijn nog altijd bediens zoals de dag ze zijn binnen gekomen.
Nekvin

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door Nekvin »

nighttrain schreef: Beste Nekvin ,ik ken je niet ,maar via je postings weten we dat je seingever bent 1ste klasse. Dit is een funktie die nooit het equivalent zal hebben in de privé (in België) gezien je deel uitmaakt van de NMBS infra.Om te voorkomen dat je depessief zou worden ga ik je niet de weddes geven die uitbetaald worden in andere spoorbedrijven die ik goed ken voor een zelfde funktie.
Maar een treinbestuurder,signaling tech of spoorlegger e.a. die wel hun equivalenten hebben in de privé verdienen doorgaans meer zelf veel meer.En deze weddes zijn in constante evolutie.
En dit is typisch belgisch,pochen over : geld verdienen,bier zuipen en met de vrouwen naar bed gaan zonder enig bewijs te moeten leveren want dan wordt het moeilijk.Er zijn weinig mensen in België die de moed hebben de eigelijke wedde briefjes naast elkaar te leggen.Dus blijft het koffiedik kijken...
Als jij happy bent bij infra ,dan weze het zo,en daar heb ikzelf geen enkel probleem mee. De NMBS is een grooit en mooi bedrijf maar er is nog iets anders erbuiten,
maar vergelijk niet appels en peren. Zoals je voorbeeld,iemand als opsteller zonder de steun van een syndicaaat zal NOOIT onder-bureau chef worden,laten we daar duidelijk in zijn..En op de 100 opstellers is mischien 1 funktie van onder bureau chef te begeven.Hoeveel exploitatie klerken,klerken,bedienden zijn nog altijd bediens zoals de dag ze zijn binnen gekomen.
ten eerste: in belgië bestaat er nergens iets zoals mijn job in de privé, alle sporen waarop normale treinen rijden zijn van infrabel.
ten tweede: van de moment dat je geslaagd bent voor een examen wordt je betaalt alsof je het in de realiteit (op kantoor) ook bent. Ik denk niet da jij goed weet hoe het er bij de spoorwegen aan toe gaat.
nighttrain
Berichten: 2557
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door nighttrain »

Nekvin schreef:
nighttrain schreef: Beste Nekvin ,ik ken je niet ,maar via je postings weten we dat je seingever bent 1ste klasse. Dit is een funktie die nooit het equivalent zal hebben in de privé (in België) gezien je deel uitmaakt van de NMBS infra.Om te voorkomen dat je depessief zou worden ga ik je niet de weddes geven die uitbetaald worden in andere spoorbedrijven die ik goed ken voor een zelfde funktie.
Maar een treinbestuurder,signaling tech of spoorlegger e.a. die wel hun equivalenten hebben in de privé verdienen doorgaans meer zelf veel meer.En deze weddes zijn in constante evolutie.
En dit is typisch belgisch,pochen over : geld verdienen,bier zuipen en met de vrouwen naar bed gaan zonder enig bewijs te moeten leveren want dan wordt het moeilijk.Er zijn weinig mensen in België die de moed hebben de eigelijke wedde briefjes naast elkaar te leggen.Dus blijft het koffiedik kijken...
Als jij happy bent bij infra ,dan weze het zo,en daar heb ikzelf geen enkel probleem mee. De NMBS is een grooit en mooi bedrijf maar er is nog iets anders erbuiten,
maar vergelijk niet appels en peren. Zoals je voorbeeld,iemand als opsteller zonder de steun van een syndicaaat zal NOOIT onder-bureau chef worden,laten we daar duidelijk in zijn..En op de 100 opstellers is mischien 1 funktie van onder bureau chef te begeven.Hoeveel exploitatie klerken,klerken,bedienden zijn nog altijd bediens zoals de dag ze zijn binnen gekomen.
ten eerste: in belgië bestaat er nergens iets zoals mijn job in de privé, alle sporen waarop normale treinen rijden zijn van infrabel.
ten tweede: van de moment dat je geslaagd bent voor een examen wordt je betaalt alsof je het in de realiteit (op kantoor) ook bent. Ik denk niet da jij goed weet hoe het er bij de spoorwegen aan toe gaat.
Dat is wat ik ook gezegd heb in mijn betoog!
dat tweede moet je me eens uitleggen.
En inderdaad ik ken de NMBS niet meer ,ik heb er enkel 14 jaar gewerkt...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door Steven »

Nekvin schreef:ten eerste: in belgië bestaat er nergens iets zoals mijn job in de privé, alle sporen waarop normale treinen rijden zijn van infrabel.
ten tweede: van de moment dat je geslaagd bent voor een examen wordt je betaalt alsof je het in de realiteit (op kantoor) ook bent. Ik denk niet da jij goed weet hoe het er bij de spoorwegen aan toe gaat.
maar er bestaan wel jobs die een gelijkaardig diploma vragen als wat gij hebt, waarom denk je da ze in regio antwerpen zo slecht aan volk geraken? juist ja omdat deze mensen aldaar in de haven meestal een job in de prive vinden die met een gelijkaardig diploma een beter loon of sociaal vriendelijkere uren geeft. om niet te zeggen da meestal beide factoren opgaan. je moet vooral uw marktwaarde kennen, de meeste mensen die aan de spoorweg werken doen dit zeker niet voor het goede loon neem dat maar van mij aan.
kleintje

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?

Bericht door kleintje »

Steven schreef:
Nekvin schreef:ten eerste: in belgië bestaat er nergens iets zoals mijn job in de privé, alle sporen waarop normale treinen rijden zijn van infrabel.
ten tweede: van de moment dat je geslaagd bent voor een examen wordt je betaalt alsof je het in de realiteit (op kantoor) ook bent. Ik denk niet da jij goed weet hoe het er bij de spoorwegen aan toe gaat.
maar er bestaan wel jobs die een gelijkaardig diploma vragen als wat gij hebt, waarom denk je da ze in regio antwerpen zo slecht aan volk geraken? juist ja omdat deze mensen aldaar in de haven meestal een job in de prive vinden die met een gelijkaardig diploma een beter loon of sociaal vriendelijkere uren geeft. om niet te zeggen da meestal beide factoren opgaan. je moet vooral uw marktwaarde kennen, de meeste mensen die aan de spoorweg werken doen dit zeker niet voor het goede loon neem dat maar van mij aan.
Kan je me dat laatste eens verduidelijken? :oops:
Plaats reactie