Vragen Bestuurder-rangeerder

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vragen Bestuurder-rangeerder

Bericht door Steven »

pattyne schreef:Jips

Na de infosessie te hebben bijgewoond, ben ik deze morgen naar Brussel geweest om mee te doen aan de eerste testen op de computer waarvoor ik ben geslaagd. De volgende stap is nu een gesprek met de jury.

Toch heb ik nog een paar vragen bij de job als bestuurder-rangeerder:
1) Ik woon in Menen en ik zou tewerkgesteld worden in de haven te Antwerpen. Is dit wel haalbaar? Ik kan me voorstellen dat dit in het begin nog te doen is, maar dat het na een eindje zwaar begint door te wegen.

2) Wat is het nettoloon van een beginnend RB met premies inbegrepen? Ik ben alleenstaand.

3) In een filmpje waarbij ze een bestuurder volgden tijdens de infosessie zei één van hun dat ze meer verlof hebben dan de onderwijzers. Klop dit wel? Dan zou men toch al gemakkelijk 3 dagen per week thuis zijn?

4)Als men in het weekend werkt is dit dan zondag+zaterdag of enkel één van deze twee dagen.

Bedankt op voorhand.

P.S. Ik heb al rondgezocht op het forum maar op deze vragen heb ik nog geen specifiek antwoord gevonden.


GTRZ
1/ hangt volledig van uw eigen motivatie af.
2/ dat nettoloon zal vermoedelijk ergens tussen de 1500-1600€ zijn, al zou je hier een voorbeeld moeten van gezien hebben op de infosessie
3/ je hebt recht op 65 rustdagen 65 compensatiedagen (deze worden door de dienst gekozen), je hebt recht op 13 kredietdagen (zelf te kiezen) je hebt recht op 24 verlofdagen + 1-3 extra verlofdagen afhankelijk van het aantal wettelijke feestdagen dat bij toeval op een za of zo valt. (voor 2008 zijn dit er 2), volgens de leeftijd kan er ook nog 1 of 2 dagen bijkomen maar daarvoor moet er al zeker een 4 vooraan uw leeftijd staan.
4/ weekends zullen meestal za en zo zijn al is het evengoed perfect mogelijk om maar 1 van beide te moeten werken.
pattyne

Re: Vragen Bestuurder-rangeerder

Bericht door pattyne »

nighttrain schreef:Ja voor niets gaat de zon niet op! Ik weet niet of je veel alternatieven hebt in de regio van Menen om de juiste/beste balans te vinden tussen diplomaniveau en inkomen.
dat zijn zaken die je vooraf moet afwegen,als je niet graag ploegenarbeid doet en alle WE wil thuis zijn alsook alle dagen naar "thuis "wil kijken,ja dan heb je niet veel keus. dan blijf je het liefst ver weg van operationele/transport jobs.
Bioritme: de problemen zijn pas gekomen nadat het woord uitgevonden was. Als je genoeg rust en in harmonie met het gezin en vrienden leeft zijn er geen problemen.
En inderdaad als je echtgenote er ook niet kan aan wennen,begin er dan gewoon niet aan.
Verhuizen:ik heb heel veel ex collegas uit west vlaanderen tijdelijk of definitief weten verhuizen naar de Antwerpse regio of de Gentse om het beroep van treinbestuurder uit te oefenen.En die zijn nog perfekt gelukkig..
Ja, er zijn nog alternatieven: Ik ben momenteel 19 jaar en kan nog altijd in september aan een richting in het hoger onderwijs beginnen :D . Maar ik zie het niet echt zitten om nog drie jaar naar school te moeten gaan.
"Ik werk om te kunnen leven en niet omgekeerd" --> Alternatieven zoals verhuizen naar Antwerpen en dergelijke zie ik echt wel niet zitten. Dat vind ik veel te effectief. Het is jammer dat de starters direct moeten beginnen in een uithoek van Belgie, het ging al veel beter geweest zijn moest het in Brussel zijn. Dat ging voor iedereen al veel centraler en dichterbij zijn.[/quote]
nighttrain schreef: beste man ,
rond 1600 schreef Gebrand Adriaenzs Bredero het reeds "Het kan verkeren".
Ik respekteer uw vrijheid om dit alles te denken en schrijven, maar let toch maar op, in solicitatie gesprekken(zelfs voor de NMBS) riskeert u om naast de pot te pissen.
U ziet het niet zitten om te verhuizen,te gaan werken in Antwerpen,3 jaar te studeren, lijkt me niet de juiste treinbestuurders mentaliteit. U moet goed beseffen dat deze ingesteldheid gedetekteerd wordt door ervaren recruteurs.
Het ga je goed in Menen city.
U kent mij van dit forum? Ik denk niet dat het aan u is om te zeggen hoe mijn mentaliteit is. En over dat verhuizen ik zie het niet zitten om tussen de Antwerpboys en de Kielse ratten te gaan wonen :)

Nog een vraagje: Ik slaag door al mijn testen. Ben ik dan verplicht om de eerstkomende opleiding te starten of blijft dit attest dan een aantal jaar? Zodat je in die periode dan een opleiding kan starten?

GRTZ
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vragen Bestuurder-rangeerder

Bericht door Steven »

als je in alle proeven zou slagen dan blijven die resultaten twee jaar geldig voor aanwerving. zo ook voor mensen die aangeworven worden en eerst nog een bepaalde opzeg zouden moeten doen. dus je kan uw tijd nemen.
nu is het logisch dat als je uw kandidaat stelt natuurlijk ook best zo snel mogelijk kandidaat stelt om ook effectief de opleiding te starten natuurlijk. want soms durft van uitstel afstel komen? het zou zonde zijn nadien spijt te hebben he :wink:
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Vragen Bestuurder-rangeerder

Bericht door nighttrain »

[quote="pattyne"][quote="nighttrain
U kent mij van dit forum? Ik denk niet dat het aan u is om te zeggen hoe mijn mentaliteit is. En over dat verhuizen ik zie het niet zitten om tussen de Antwerpboys en de Kielse ratten te gaan wonen :)

Dit noemt men perceptie.

Steven ik denk dat we beter een consultancy office zouden openen om would be leerling-bestuurders te begeleiden en op te volgen zoals ze dit doen bij univ studenten.
betaald door de railway operatoren en door de kandidaten natuurlijk.

tja er zijn altijd vragen die niemand wil/kan beantwoorden. dat van dat loon is heden enorm moeilijk. eerst en vooral is er door inflatie op korte tijd een indexsprong geweest en er staan er nog twee te wachten (zoals de vooruitzichten nu zijn), hebben ze de loonschaal leerlingbestuurder afgeschaft (aantrekkelijker maken job), heb ik geen continue zicht op de actuele basiscijfers van de beginners. dus dat zal altijd een lastige vraag blijven. de andere vragen zijn er ook niet altijd eenvoudiger op, zoals de vraag rond vakantie. de systemen zijn te verschillende van depot tot depot dat er niet echt 1 rechte lijn valt door te trekken of het nu wel of niet eenvoudig is om vakantie te krijgen.
Plaats reactie