onderstationchef
onderstationchef
Weet iemand wat een onderstationchef zoal moet doen?
Hoeveel verdient een onderstationchef ongeveer en wat zijn de mogelijke werkuren??
BEDANKT!!!!
Hoeveel verdient een onderstationchef ongeveer en wat zijn de mogelijke werkuren??
BEDANKT!!!!
met het vorige wordt bedoeld dat van voor de crash hier
een onderchef staat mee in voor het vertrek van een passagierstrein, zeker die treinen waar veel volk op zit omdat de treinbegeleider niet altijd de mogelijkheid heeft de trein alleen te overzien op het perron (zoals in brussel centraal wegens het bochtige effect). een onderchef is ook aanwezig indien er bewerkingen aan een trein moeten gebeuren. zoals het aan of loshaken van een loc, deze geeft aan aan het seinhuis door of alles verloopt zoals voorzien of niet, indien motorstellen moeten koppelen komt de onderchef vaststellen of er voldoende vrije ruimte is voor het tweede deel dat gaat koppelen. hij volgt dus het treinverkeer op van op korte afstand, hij geeft waar mogelijk de mensen in het station ook de nodige info waarover ze vragen. hij zorgt da een bestuurder bepaalde formulieren krijgt indien dit nodig is (overschreidingsbevel van een sein om een voorbeeld te geven), in een goederenvorming zorgt hij ook mee voor de administratie van zijn bundel waarvoor hij instaat, zoals de documenten die bij de trein horen en dergelijke meer.
de werkuren verschillen in twee soorten systemen.
je kan werken volgens een dagsysteem (zelden) ofwel volgens een ploegensysteem (2 of 3 ploegen)
2 ploegen = vroege en late diensten (beginnen rond 6 of 14 u dus)
3 ploegen = vroege late en nacht (6 of 14 of 22u)
de verdiensten zijn een beetje afhankelijk van waar je komt
als je enkel dagdienst doet ga je minder premie hebben dan iemand die de ploegen en weekends doet (klinkt logisch?)
groetjes steven
een onderchef staat mee in voor het vertrek van een passagierstrein, zeker die treinen waar veel volk op zit omdat de treinbegeleider niet altijd de mogelijkheid heeft de trein alleen te overzien op het perron (zoals in brussel centraal wegens het bochtige effect). een onderchef is ook aanwezig indien er bewerkingen aan een trein moeten gebeuren. zoals het aan of loshaken van een loc, deze geeft aan aan het seinhuis door of alles verloopt zoals voorzien of niet, indien motorstellen moeten koppelen komt de onderchef vaststellen of er voldoende vrije ruimte is voor het tweede deel dat gaat koppelen. hij volgt dus het treinverkeer op van op korte afstand, hij geeft waar mogelijk de mensen in het station ook de nodige info waarover ze vragen. hij zorgt da een bestuurder bepaalde formulieren krijgt indien dit nodig is (overschreidingsbevel van een sein om een voorbeeld te geven), in een goederenvorming zorgt hij ook mee voor de administratie van zijn bundel waarvoor hij instaat, zoals de documenten die bij de trein horen en dergelijke meer.
de werkuren verschillen in twee soorten systemen.
je kan werken volgens een dagsysteem (zelden) ofwel volgens een ploegensysteem (2 of 3 ploegen)
2 ploegen = vroege en late diensten (beginnen rond 6 of 14 u dus)
3 ploegen = vroege late en nacht (6 of 14 of 22u)
de verdiensten zijn een beetje afhankelijk van waar je komt
als je enkel dagdienst doet ga je minder premie hebben dan iemand die de ploegen en weekends doet (klinkt logisch?)
groetjes steven
Ze moeten blijkbaar ook mensen van het spoor trekken.
Daarjuist stond er (volgens mij) ne zelfmoordenaar op de voetgangersovergang, hij stond gewoon naar de aankomende trein te staren, en dan heeft de stationschef hem maar hardhandig weggetrokken en op een bank gezet, waar hij niet al te happy voor zich uit zag te kijken...
Daarjuist stond er (volgens mij) ne zelfmoordenaar op de voetgangersovergang, hij stond gewoon naar de aankomende trein te staren, en dan heeft de stationschef hem maar hardhandig weggetrokken en op een bank gezet, waar hij niet al te happy voor zich uit zag te kijken...
das geen onderchef zenne das ne seingever meestalTim schreef:Hier in Eeklo spelen de onderchefs ook loketbediende, ze hebben anders toch niks te doen buiten 2 keer per uur het sein open zetten
Lijkt mij een toffe job als je in een groot station zit maar iets minder in een klein station waar niet veel te beleven valt.
seingevers worden in kleine stations ook opgeleid als loketbediende maar zijn daarom niet noodzakelijk onderchef, das een geval waar se de seingevers een uniform dragen maar die hebben geen kepie
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Re: onderstationchef
Heel veel verschillende taken, waarvan er al beschreven zijn in andere antwoorden:vraagje schreef:Weet iemand wat een onderstationchef zoal moet doen?
Hoeveel verdient een onderstationchef ongeveer en wat zijn de mogelijke werkuren??
BEDANKT!!!!
Stations(kleine)
Stationsadministratie(Grote Stations)
Perron(Grote Stations)
Seinhuis (eindverantwoordelijke, toezicht op werk seingever)
Blokpost(Idem)
Verkeersleiding(lijnregelaar): nat Dispatching, Centrale Dispatching reg Disp
Treindienst;(Regelen van onderhoudswerken door verschillende diensten aangevraagd)(Regelen van extra treinen; regelen uitzonderlijk verkeer)
Werken (spoor BD)
Begeleiding verkeer vereenvoudigde instalaties
Vormingstations
Heel veel mogelijke taken op alle mogelijk uren dus.
En niet vergeten, een rooie kepie ophebben
Ik zal er nog vergeten zijn
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Kan een klerk van de beweging zijn: een beetje een onderchefTim schreef:Hier in Eeklo spelen de onderchefs ook loketbediende, ze hebben anders toch niks te doen buiten 2 keer per uur het sein open zetten
Lijkt mij een toffe job als je in een groot station zit maar iets minder in een klein station waar niet veel te beleven valt.
Met een beetje geluk, zal ik het weten over X aantal weken/maanden... Ik heb vandaag (de NMBS werkte eens snel, voor de verandering) de uitnodiging gekregen voor de eerste testdag (annex inforvergadering, als ik de brief goed heb gelezen) voor onderstationchef. De NMBS is dus inderdaad nog niet van me af
Ik heb gisteren ook mijn brief gekregen voor de testdag. Ik maak me nu ongerust omdat ik al een paar jaar (1999) afgestudeerd ben en mijn geschiedenis, aardrijkskunde niet meer zo vers in het geheugen zijn. Kan iemand mij vertellen wat ik kan/mag verwachten? Eventueel een voorbeeld? Of wat ik eventueel beter even verfris of herlees?
Alvast bedankt.
Alvast bedankt.
Ben je geïnteresseerd in de spoorwegen? Lees je de krant, of volg je de actualiteit anderszins een beetje? Wellicht komt het dan wel goed, hoor...
Ik ga niet speciaal studeren voor geschiedenis of aardrijkskunde, maar ik moet wel toegeven, ik ken de lijnkaart van de NMBS wel vrij goed, weet waar er spoorlijnen liggen, aan welke lijn welk station ligt, weet ook min of meer, hoe je makkelijkst van station A naar station B reist. Surf eens door de website van de NMBS-groep (http://www.b-rail.be/corp/N/), lees er wat, kijk eens naar wat prentjes, en het lijkt me sterk, of je echt veel meer moet doen. Je gaat tenslotte voor OSTCH, niet voor leraar geschiedenis...
Maar goed, wat ik doe is ook maar gissen, hoor, ik zal het ook wel zien, volgende week.
Ik ga niet speciaal studeren voor geschiedenis of aardrijkskunde, maar ik moet wel toegeven, ik ken de lijnkaart van de NMBS wel vrij goed, weet waar er spoorlijnen liggen, aan welke lijn welk station ligt, weet ook min of meer, hoe je makkelijkst van station A naar station B reist. Surf eens door de website van de NMBS-groep (http://www.b-rail.be/corp/N/), lees er wat, kijk eens naar wat prentjes, en het lijkt me sterk, of je echt veel meer moet doen. Je gaat tenslotte voor OSTCH, niet voor leraar geschiedenis...
Maar goed, wat ik doe is ook maar gissen, hoor, ik zal het ook wel zien, volgende week.