Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Steven »

Dan mag je de vraag van een klein sein dat openstaat in grote beweging al schrappen. Dat kan namelijk niet.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Paul »

Steven schreef: 11 feb 2022, 09:19 Dan mag je de vraag van een klein sein dat openstaat in grote beweging al schrappen. Dat kan namelijk niet.
Tenzij bedoeld wordt dat je, terwijl je in grote beweging aan het rijden bent, een openstaand klein sein tegenkomt? (Ik bedoel zo'n klein driehoekig seintje met drie witte lichten.) Misschien kan dat theoretisch wel?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Steven »

Als je in grote beweging aan het rijden bent zijn kleine seinen niet voor jou van toepassing. De laatste plaats waar je dit vlot kon voorhebben was brussel zuid, doch sinds brussel Zuid werd aangepast en het seinhuis op EBP werd gezet zijn ook alle kleine seinen er verdwenen.
Nono
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 jan 2022, 08:41

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Nono »

Hij heeft gezegd dat het een twijfelachtig sein is.
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Hobbes »

@Nono:Zoals de collega's hiervoor aanhalen: Niet te snel willen gaan, wacht gewoon de opleiding af.

Aangezien je het hebt over een rangeerbestuurder goederen is de kans groot dat dit iemand van Lineas is?

Bij Lineas is de reglementering (DML) op sommige punten anders dan bij de NMBS (HLT), dus probeer zeker al niets in uw hoofd te steken voor de opleiding begint.

In ieder geval veel succes met uw volgende stappen!
Nono
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 jan 2022, 08:41

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Nono »

Je hebt gelijk Hobbes. Ik kan gewoon niet wachten tot de opleiding begint :mrgreen:

Ik hoop echt dat ik door de selectieprocedure geraak!
Jonass
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 feb 2022, 13:38

Treinbestuurder fbmz

Bericht door Jonass »

Een vraagje voor de Brusselse treinbestuurders: ik overweeg deze functie, zijn de reeks en waarin je terechtkomt nog ongeveer dezelfde van 20 jaar geleden. Wil zeggen, vroege 2u55 tot 4u?
JHS2013
Berichten: 471
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door JHS2013 »

Jonass schreef: 26 feb 2022, 09:48 Een vraagje voor de Brusselse treinbestuurders: ik overweeg deze functie, zijn de reeks en waarin je terechtkomt nog ongeveer dezelfde van 20 jaar geleden. Wil zeggen, vroege 2u55 tot 4u?
In de vroege reeks begint de vroegste om 03:00 en de laatste om 05:15. De laatste eindtijd is 14:00
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder fbmz

Bericht door Steven »

Jonass schreef: 26 feb 2022, 09:48 Een vraagje voor de Brusselse treinbestuurders: ik overweeg deze functie, zijn de reeks en waarin je terechtkomt nog ongeveer dezelfde van 20 jaar geleden. Wil zeggen, vroege 2u55 tot 4u?
Er is heel wat veranderd in Brussels tov 20 jaar terug

Men heeft de oude reeksen A, K, J in de vuilbak gegooid en vervangen door nieuwe reeksen

B (vroege reeks)
C (late reeks)
D (gemende reeks vroeg-laat)
E (dagreeks met diensten tussen 10-22u)


Verder heb je natuurlijk ook nog de reeksen van IBRU

F (treinbestuurders die rangeringen THA, EUR en TGV doen)
FT (treinbestuurders vlottend kader met kennis Frankrijk
G (reeks met kennis Frankrijk)
S (reeks met kennis Nederland)
UT (rangeerbestuurders die rangeringen THA, EUR, TGV doen)
Q (treinbestuurders die rangeringen THA, EUR en TGV doen met hoofdzakelijk nachtdienst).
Jonass
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 feb 2022, 13:38

Re: Treinbestuurder fbmz

Bericht door Jonass »

DANK VOOR DE NUTTIGE INFO.
Steven schreef: 26 feb 2022, 10:54 Er is heel wat veranderd in Brussels tov 20 jaar terug
Jonass
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 feb 2022, 13:38

Re: Treinbestuurder fbmz

Bericht door Jonass »

Waarschijnlijk kan je niet kiezen in welke reeks in FBMZ je terechtkomt bij indiensttreding?
JHS2013
Berichten: 471
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door JHS2013 »

Je kan altijd een reeks aanvragen en afhankelijk van de beschikbare plaatsen kom je dan ofwel direct ofwel na verloop van tijd in je gevraagde reeks. Sommige reeksen zijn populairder (of groter/kleiner) dan andere. Als je niet in een reeks zit, dan blijf je in het vlottend kader. Dan heb je dus geen enkele zekerheid over je rooster (je kan 11 dagen vooruit zien maar dat kan altijd nog veranderen).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Steven »

Het beste geef je meerdere reeksen op bij aanvraag, natuurlijk wel in een door u gekozen volgorde, zodoende heb je bijvoorbeeld een eerste, tweede en derde keuze. Dat geeft meestal meer voldoening dan maar 1 keuze op te geven.
Jonass
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 feb 2022, 13:38

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Jonass »

Dank je wel voor deze nuttige inside informatie.

Nu ik toch bezig ben : zie ik hier dat er ook een mogelijkheid was om in Schaarbeek te belanden. Ik heb daar in een ver verleden nog stage gelopen bij goederen. Zijn de reeks daar ook veranderd ? Is daar nog een depot van goederen ?

Alvast bedankt voor jullie reactie. En nogmaals ze helpen me zeker om een correct en zéér concreet beeld te vormen van de job.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Steven »

Schaarbeek doet niets van goederen meer. Aangezien dat een zuiver NMBS depot is en NMBS geen goederen meer doet.

Ook in schaarbeek zijn de reeksen veranderd
Volgende reeksen zijn er beschikbaar

L (late diensten)
M (vroege diensten)
p (gemengde reeks)
UA (rangeringen, gemengde reeks)
V (rangeerdiensten die hoofdzakelijk in Vorst plaatsvinden maar de bestuurders behoren op papier tot depot Schaarbeek)
Plaats reactie