Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Nono
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 jan 2022, 08:41

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Nono »

Zijn er leden die voorbeeldvragen hebben van hun technische test en redeneertesten? Of die zich nog enkele vragen herinneren van toen zij de testen aflegden? Ik heb al goed gestudeerd maar het zou leuk zijn om eens enkele voorbeeldvragen te krijgen om te kijken of ik het echt wel ken. Je moet 70% halen en het is met giscorrectie. Heeft elke meerkeuzevraag 1 antwoord of sommige vragen meerdere antwoorden?

Van de redeneertesten weet ik helemaal niet waaraan ik mij kan verwachten en daar moet je 50% halen maar met een tijdslimiet denk ik.

Ik ben erg gemotiveerd om treinbestuurder te worden maar zou niet graag uit de selectieprocedure vallen want de testen zijn eliminerend. Niet geslaagd is byebye droomjob. :|
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door groentje »

Ik wens het je uiteraard toe om meteen te slagen, maar niet te snel de kop laten hangen als je er niet direct bij bent, Nono. Er komen sowieso nog kansen, die je dan met de nodige voorkennis en maturiteit kan grijpen. Uitstel is niet noodzakelijk afstel :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Steven »

Er zijn mensen geweest die echt meermaals hebben gesolliciteerd voor ze binnen waren. Dus kans heb je zeker. Dat terzijde gezegde zou ik niet te snel doemdenken, je best doen en de kans grijpen die je nu hebt. Ben je er niet door? Geen drama de eerste volgende sessie weer inschrijven en met de opgedane kennis slaag je dan de tweede keer wel.
Nils
Berichten: 295
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Nils »

Nono schreef: 04 feb 2022, 04:06 Bedankt Nils! Relevante informatie die de taak van treinbestuurder zou kunnen belemmeren staat daar niet in. Maar ik heb zelf nog nooit mijn globaal medisch dossier gezien en behalve mijn huisdokter denk ik dat niemand anders daar zaken mee heeft. Er kan altijd wel iets instaan dat de dokter of de recruiters doen twijfelen om mij aan te nemen, dat weet je nooit.
Een klein deel van je Medisch dossier kan je trouwens gewoon inkijken via Mijngezondheid.be

Daar kan je ook zien wie er allemaal in jouw dossier heeft zitten kijken, en artsen de toegang ontzeggen…
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Hobbes »

Wat de technische vragen betreft: Deze komen uit de technische brochure die je zou moeten gekregen hebben bij je sollicitatie.

Een vraag kan bijvoorbeeld zijn dat men een foto laat zien van een (tractie)voertuig, en je dat moet kunnen benoemen.
Het gaat niet over de details, maar je moet wel een locomotief van een wagon of motorstel kunnen onderscheiden.

Seinbeelden en rem komen zeker ook aan bod.

Het is zeer aannemelijk dat je zenuwachtig bent voor deze proeven, maar normaal gezien is dit geen probleem voor de meeste mensen.

Langs de andere kant: De proeven bestaan er om een reden, er is niemand bij gebaat dat men mensen aan de opleiding laat beginnen die niet geschikt zijn voor de job.

Succes!
Nono
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 jan 2022, 08:41

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Nono »

Heel erg bedankt voor al jullie aanmoedigingen en tips! Afgelopen weekend heb ik de tests afgelegd op de pc. Hoe lang duurt het eer je daar het resultaat van krijgt?
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Ducktape »

Vroeger (ik spreek over bijna 9 jaar geleden) waren er eerst de technische testen op een pc in Brussel en als je daarvoor geslaagd was dan kreeg je direct een "persoonlijkheidstest" (niet eliminerend) voorgeschoteld, dus ik zou denken dat dat nu ook wel vrij snel zou moeten gaan.
Nono
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 jan 2022, 08:41

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Nono »

Ik ben geslaagd! Ik ben geslaagd!!!!!!!!!!!!!!!! Ik ben geslaagd voor de online testen!!!!!!!!!!!!!!!!!
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door jan_olieslagers »

Feestje?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Nono
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 jan 2022, 08:41

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Nono »

Dat nu niet direct maar ik ben wel superblij :D :D :D
Nono
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 jan 2022, 08:41

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Nono »

Wat moet je doen in volgende gevallen:

Groot sein heeft maar 1 gele lamp branden

Een open overweg

Klein sein staat open in grote beweging?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Shrek »

Nono schreef: 10 feb 2022, 06:42 Wat moet je doen in volgende gevallen:

Groot sein heeft maar 1 gele lamp branden

Een open overweg

Klein sein staat open in grote beweging?
Dat zullen ze je allemaal wel uitleggen in de opleiding :wink:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Tim »

Nono schreef: 10 feb 2022, 06:42 Wat moet je doen in volgende gevallen:

Groot sein heeft maar 1 gele lamp branden

Een open overweg

Klein sein staat open in grote beweging?
Niet vooruit lopen op de zaken, daarvoor dient de opleiding.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Ducktape »

Proficiat en succes bij de jury. Voor de rest bevestig ik wat hierboven staat, loop niet vooruit op de feiten. De opleiding duurt niet voor niets 1 jaar :)
Nono
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 jan 2022, 08:41

Re: Treinbestuurder of Rangeerbestuurder worden.

Bericht door Nono »

Dat waren de voorvallen die een vriend van mij - rangeerbestuurder bij het goederenvervoer - kreeg op de simulator en hij wist het allemaal zo goed niet meer...
Plaats reactie