jobs in wallonie?

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
groentje
Berichten: 7284
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: jobs in wallonie?

Bericht door groentje »

Inderdaad. alle Duitstalige gemeentes hebben immers faciliteiten voor Franstaligen.
Ik geloof wel dat er een tijdje geleden een relletje was over het gebrek aan Duitstalige opleidingen en/of promotiekansen, naar aanleiding van de overheveling van de blokpost van Eupen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: jobs in wallonie?

Bericht door Asterix »

Ja goed maar wanneer ik als Nederlandstalige wannabe-TB uit Kraainem (faciliteiten voor Franstaligen) mij kandidaat stel voor een opleiding tot TB, zal ik nadien hoogstwaarschijnlijk ook wel op lijnen in Wallonië moeten gaan bollen en moeten kunnen communiceren met de blokposten aldaar en toch mag ik die opleiding in het Nederlands volgen. Vandaar mijn vraag: zijn er Duitstalige klassen?
groentje
Berichten: 7284
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: jobs in wallonie?

Bericht door groentje »

Je mag je volgens mij inschrijven voor de Franstalige taalrol, hoor. Maar de keuze die je maakt in het begin van je carrière is dus wel beslissend.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22519
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: jobs in wallonie?

Bericht door Steven »

er zijn geen duitstalige klassen in belgie. (zover ik weet)
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: jobs in wallonie?

Bericht door gysev »

groentje schreef:Je mag je volgens mij inschrijven voor de Franstalige taalrol, hoor. Maar de keuze die je maakt in het begin van je carrière is dus wel beslissend.
Vergeet het maar : je taalrol bij de NMBS en Infrabel hangt af van je diploma middelbaar onderwijs. Heb je dat in Vlaanderen gehaald dan kanje het wel vergeten om in een anderstalig station te gaan werken - nog een leuk neveneffectje van die soms krankzinnige taalwetten. Een collega van me (een rasechte Antwerpenaar) heeft zo zijn hoger middelbaar gedaan in Malmédy omdat zijn ouders dat een goed idee vonden om zijn talenkennis te verbeteren. Voor de NMBS is hij dus Franstalig en is hij " veroordeeld" tot levenslang in Brussel...
nighttrain
Berichten: 2554
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: jobs in wallonie?

Bericht door nighttrain »

groentje schreef:En effet, mon cher collègue. Welkenraedt heeft zelfs geen faciliteiten voor Duitstaligen, al behoren ze wel tot de gemeentes waar faciliteiten kunnen worden ingevoerd. Met dank aan Wikipedia.
Welkenraedt is een franstalige gemeente en heeft op heden faciliteiten voor Duitsaligen en nederlandstaligen voor het onderwijs .
Faciliteiten op administratief gebied(verkiezingen enz ) zijn mogelijk na aanvraag van het gemeentebestuur zelf.
Dus welke 2 verschillende wetten zijn.
het is een faciliteitengemeente zoals de andere.
groentje
Berichten: 7284
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: jobs in wallonie?

Bericht door groentje »

Niet dat je wikipedia in alles mag geloven, maar de Nederlandstalige, Duitstalige en Franstalige pagina's zijn het niet met je eens. In theorie kan Welkenraedt, net zoals Plombières en Baelen, wel vragen een faciliteitengemeente te worden, maar dat is de theorie. In realiteit is de situatie er helemaal niet wettelijk geregeld.
nighttrain
Berichten: 2554
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: jobs in wallonie?

Bericht door nighttrain »

groentje schreef:Niet dat je wikipedia in alles mag geloven, maar de Nederlandstalige, Duitstalige en Franstalige pagina's zijn het niet met je eens. In theorie kan Welkenraedt, net zoals Plombières en Baelen, wel vragen een faciliteitengemeente te worden, maar dat is de theorie. In realiteit is de situatie er helemaal niet wettelijk geregeld.
Heb enkel gezegd dat ze op heden een faciliteiten gemeente is op gebied van onderwijs..
En de rest is zoals Ronse vraagt om geen faciliteiten gemeente meer te zijn.
Plaats reactie