Treinbegeleider worden - vragen

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinbegeleider worden - vragen

Bericht door groentje »

Halftijds is bij mijn weten niet mogelijk, maar 4/5de kan wel onder voorwaarden.
Treinbegeleider is nog steeds een statutaire functie, vermoed ik, ze gaan je ziekenkas en andere voorwaarden niet betalen voor halftijds te werken...
Callewalle
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 dec 2022, 13:30

Re: Treinbegeleider worden - vragen

Bericht door Callewalle »

Heb inmiddels met een kennis gesproken die vroeger bij het seinhuis werkte als omroepster. Klopt het als je 2 dagen in het weekend werkt je die dan terugkrijgt tijdens de week? Ik was onder de indruk bij treinbegeleiders het moeilijker is. Kan me niet inbeelden dat je dan 7/7 moet werken.
ovspotter_be
Berichten: 712
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Treinbegeleider worden - vragen

Bericht door ovspotter_be »

Callewalle schreef: 05 jan 2023, 21:27 Heb inmiddels met een kennis gesproken die vroeger bij het seinhuis werkte als omroepster. Klopt het als je 2 dagen in het weekend werkt je die dan terugkrijgt tijdens de week? Ik was onder de indruk bij treinbegeleiders het moeilijker is. Kan me niet inbeelden dat je dan 7/7 moet werken.
Ik denk niet dat dat per se het geval is, je werkt 5 dagen per week en de overige ben je vrij, maar deze vallen niet altijd na elkaar.
Zo is het volgens mij bijvoorbeeld mogelijk dat je 6 dagen werkt, 2 dagen thuis zit, dan terug 5 dagen werkt om vervolgens 3 dagen thuis te zitten.
Verder heb je ook nog een extra verlofdag per maand omdat je 40u/week werkt.
Ik ben zelf niet werkzaam bij de NMBS dus dit is enkel informatie die ik al ergens denk te hebben gelezen.
Callewalle
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 dec 2022, 13:30

Re: Treinbegeleider worden - vragen

Bericht door Callewalle »

ovspotter_be schreef: 05 jan 2023, 21:34
Callewalle schreef: 05 jan 2023, 21:27 Heb inmiddels met een kennis gesproken die vroeger bij het seinhuis werkte als omroepster. Klopt het als je 2 dagen in het weekend werkt je die dan terugkrijgt tijdens de week? Ik was onder de indruk bij treinbegeleiders het moeilijker is. Kan me niet inbeelden dat je dan 7/7 moet werken.
Ik denk niet dat dat per se het geval is, je werkt 5 dagen per week en de overige ben je vrij, maar deze vallen niet altijd na elkaar.
Zo is het volgens mij bijvoorbeeld mogelijk dat je 6 dagen werkt, 2 dagen thuis zit, dan terug 5 dagen werkt om vervolgens 3 dagen thuis te zitten.
Verder heb je ook nog een extra verlofdag per maand omdat je 40u/week werkt.
Ik ben zelf niet werkzaam bij de NMBS dus dit is enkel informatie die ik al ergens denk te hebben gelezen.
Het enige wat mij afschrikt van de job is toch wel de verhalen die je hoort als TBG dat je bijna nooit je verlof kan opnemen, etc
ovspotter_be
Berichten: 712
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Treinbegeleider worden - vragen

Bericht door ovspotter_be »

Callewalle schreef: 07 jan 2023, 11:54 Het enige wat mij afschrikt van de job is toch wel de verhalen die je hoort als TBG dat je bijna nooit je verlof kan opnemen, etc
Die verhalen hoor ik ook, maar eens ze genoeg personeel vinden zal dit wel worden opgelost.
Bekijk het als volgt: als jij soliciteert voor treinbegeleider, ben je deel van de oplossing van dit probleem ;).
Callewalle
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 dec 2022, 13:30

Re: Treinbegeleider worden - vragen

Bericht door Callewalle »

ovspotter_be schreef: 07 jan 2023, 12:00
Callewalle schreef: 07 jan 2023, 11:54 Het enige wat mij afschrikt van de job is toch wel de verhalen die je hoort als TBG dat je bijna nooit je verlof kan opnemen, etc
Die verhalen hoor ik ook, maar eens ze genoeg personeel vinden zal dit wel worden opgelost.
Bekijk het als volgt: als jij soliciteert voor treinbegeleider, ben je deel van de oplossing van dit probleem ;).
Oke, maar denk dat het erger is als je daadwerkelijk de job uitoefent en dan geen dagen kan opnemen…
ovspotter_be
Berichten: 712
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Treinbegeleider worden - vragen

Bericht door ovspotter_be »

Snap ik, en het niet geven van verlof zorgt ook voor andere problemen, zo stond er in mei in de kranten dat NMBS-medewerkers in totaal nog 90.000 verlofdagen tegoed hebben.
Dus probleem 1 is dat er te weinig personeel is, en probleem 2 is dat ze door steeds verlof te weigeren nu een enorme berg van verlofdagen moeten wegwerken.
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinbegeleider worden - vragen

Bericht door groentje »

Het hangt ook wat af van depot, de ene stelplaats is de andere niet, in sommige is het probleem gigantisch, in andere krijg je wel je congé, maar niet elk jaar wanneer jij dat het liefste wil. Maar er wordt dus aan gewerkt, met aanwervingen, reorganisaties, etc, zodat op z'n minst de enorme opstapeling van verlofdagen niet meer zou mogen voorvallen.
Hoe groter het tekort, hoe sneller je natuurlijk wél weer in het kader kan raken, in plaats van eerst maanden of zelfs jaren buiten kader te zijn, en niet eens te weten wat je morgen moet doen tot vlak voor je dienst erop zit. Een slordige 15 jaar geleden was dat nog redelijk schering en inslag, net zoals je als invalleerkracht moet beginnen in het onderwijs.
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Treinbegeleider worden - vragen

Bericht door jens123 »

Een bijkomend probleem is dat meer en meer collega's 4/5 zijn beginnen werken (deels omdat je zo moeilijk verlof kan krijgen). En 4/5 wordt tegenwoordig niet meer geweigerd waardoor er nog meer druk komt op de collega's die voltijds werken.
Callewalle
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 dec 2022, 13:30

Re: Treinbegeleider worden - vragen

Bericht door Callewalle »

groentje schreef: 07 jan 2023, 17:14 Het hangt ook wat af van depot, de ene stelplaats is de andere niet, in sommige is het probleem gigantisch, in andere krijg je wel je congé, maar niet elk jaar wanneer jij dat het liefste wil. Maar er wordt dus aan gewerkt, met aanwervingen, reorganisaties, etc, zodat op z'n minst de enorme opstapeling van verlofdagen niet meer zou mogen voorvallen.
Hoe groter het tekort, hoe sneller je natuurlijk wél weer in het kader kan raken, in plaats van eerst maanden of zelfs jaren buiten kader te zijn, en niet eens te weten wat je morgen moet doen tot vlak voor je dienst erop zit. Een slordige 15 jaar geleden was dat nog redelijk schering en inslag, net zoals je als invalleerkracht moet beginnen in het onderwijs.
Dit snap ik nu niet: dus hoe groter het tekort hoe meer kans er is dat je weet dat je een “vast” rooster zal hebben?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbegeleider worden - vragen

Bericht door Steven »

Je hebt een vast kader die in reeksen zit en deel die in het vlottend kader zitten. Als er personeelstekort is zijn er sneller plaatsen in het kader beschikbaar. Die de nieuwe dan kunnen invullen. Dan kan je een deel van je vrije dagen al vooraf kennen op jaarbasis. (Bij een reeks heb je X aantal weken dat je je diensten kent en y aantal weken dat je invalt voor zieken/verlof/opleiding/….) bijvoorbeeld: ik ben treinbestuurder, ik ken 7 weken men vast rooster en dan 3 weken buiten reeks waarbij ik dus inval en dan terug opnieuw, dus alle 10 weken heb ik een cyclus afgewerkt. In die periode van 7 weken ken je dan je vrije dagen maar ook je diensten die je moet verzekeren met bijhorende uren. Het enige wat er dan nog kan gebeuren zijnde seizoensgebonden aanpassingen (zomer periode) en feestdagen die in de week vallen.
Callewalle
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 dec 2022, 13:30

Re: Treinbegeleider worden - vragen

Bericht door Callewalle »

DylanDD schreef: 12 dec 2022, 14:04 Hallo, ik ben helaas mijn wachtwoord voor mijn ander account vergeten, dus toch maar even een nieuwe aangemaakt.

Zoals al eerder vermeld gaat de opleiding voornamelijk door in Brussel, al wordt deze ook deels thuis gegeven. Je krijgt eerst 2 weken CCT opleiding, daarna de opleiding treinbegeleiding. Tijdens je opleiding TBG zul je regelmatig naar Brussel moeten, maar ook af en toe eens naar andere plekken, denk hierbij aan Antwerpen, Schaarbeek, Vorst, Lier en Gent. Meestal is dat wel mogelijk met de trein omdat het niet extreem vroeg is.

Wat de depot betreft kom je meestal in de depot terecht waar je het dichtste bij woont, of 1tje in die regio. In jouw geval zal dat dan wellicht Kortrijk zijn of iets in de richting van Oudenaarde. In je 2e of 3e maand (weet het niet meer uit mijn hoofd) heb je al een commerciële stage en meestal is deze al in het depot waar je zult terechtkomen. Let wel op dat ze in het opleidingscentrum niet beslissen over je depot, dit is echt het district die beslist, mocht je dus al informatie willen inwinnen over waar je later terecht komt kun je dus best daar aankloppen.

Na je opleiding kom je wellicht buiten reeks, dat wilt zeggen dat je geen vaste uren/dagen hebt en dat de planning hier dus kan doen wat ze nodig vinden. Je kunt natuurlijk wel bij de planning vermelden wat je voorkeur is. Als er wat tekorten zijn in een depot kun je wellicht direct in reeks, maar dit is niet altijd de reeks die je eerste keuze is.

Al bij al is het wel een prachtig beroep en zeker de moeite waard om te beginnen, hopelijk tot binnenkort!
Dag Dylan, nog een vraagje -
Hoe contacteer je dan het district zelf?
Plaats reactie