Treinbegeleider worden - vragen

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Callewalle
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 dec 2022, 13:30

Treinbegeleider worden - vragen

Bericht door Callewalle »

Hallo allemaal.

Al even heb ik de gedachte om mee te doen met de sollicitaties.
Maar klopt het wel dat het erg onregelmatige uren zijn? Bv 2 dagen ochtend, dag rust en dan namiddag ofzo?
Is deze job haalbaar met een gezin? Ik ben geen vreemde voor ploegenwerk maar niet met dit soort regime.

En overdrijven mensen als ze zeggen dat TB een job is waar je makkelijk slaag krijgt? Ik denk dat ze ferm overdrijven.

En zijn er trouwens meerdere opleidingsmomenten per jaar? Ik ben atm nog aan het werk en als het moment daar zou zijn moet ik zowiezo 3 maanden opzeg doen.

Alvast bedankt!
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Treinbegeleider worden - vragen

Bericht door Terminus »

Hallo Callewalle,

Op de eerste vraag is het antwoord het moeilijkst. Eenmaal je in een standplaats in een reeks staat, heb je best wel wat structuur in je diensten. Het is natuurlijk niet zo dat je elke dag op hetzelfde uur begint, maar je bent dan wel iemand van "de vroege", of "de late". Zal ook afhangen voor welke standplaats je gaat (groot/klein, hoeveel tekorten). Intussen is het al een beetje gewijzigd, maar Mechelen had b.v. vroeger geen extreem vroege of late diensten.

Agressie is een maatschappelijk probleem, maar al bij al zijn het aantal extreme agressiedossiers in de trein beperkt. Vooral de verbale agressies stijgen, of de lichtere fysieke agressies (b.v. iemand die je duwt om proberen weg te vluchten). Maar ik wil het probleem zeker ook niet minimaliseren. Al is het ook niet zo dat de NMBS je verplicht om de held uit te hangen voor die tientallen euro's die een ticket kost. Veel - maar natuurlijk niet alles - heb je zelf in de hand.

Momenteel wordt er zo massaal aangeworven dat er zeker meerdere sessies per jaar zijn. Die gedachte mag zeker geen belemmering vormen :)
Callewalle
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 dec 2022, 13:30

Re: Treinbegeleider worden - vragen

Bericht door Callewalle »

Terminus schreef: 11 dec 2022, 20:23 Hallo Callewalle,

Op de eerste vraag is het antwoord het moeilijkst. Eenmaal je in een standplaats in een reeks staat, heb je best wel wat structuur in je diensten. Het is natuurlijk niet zo dat je elke dag op hetzelfde uur begint, maar je bent dan wel iemand van "de vroege", of "de late". Zal ook afhangen voor welke standplaats je gaat (groot/klein, hoeveel tekorten). Intussen is het al een beetje gewijzigd, maar Mechelen had b.v. vroeger geen extreem vroege of late diensten.

Agressie is een maatschappelijk probleem, maar al bij al zijn het aantal extreme agressiedossiers in de trein beperkt. Vooral de verbale agressies stijgen, of de lichtere fysieke agressies (b.v. iemand die je duwt om proberen weg te vluchten). Maar ik wil het probleem zeker ook niet minimaliseren. Al is het ook niet zo dat de NMBS je verplicht om de held uit te hangen voor die tientallen euro's die een ticket kost. Veel - maar natuurlijk niet alles - heb je zelf in de hand.

Momenteel wordt er zo massaal aangeworven dat er zeker meerdere sessies per jaar zijn. Die gedachte mag zeker geen belemmering vormen :)
Bedankt Terminus, dit stelt mij gerust! Ik zou nm voor standplaats Kortrijk gaan (hier woon ik ook). De job is zeer aantrekkelijk als ik nu hoor dat de uren wel nog doenbaar zijn en geen horrorverhalen zoals je online leest.
Nog een vraagje over medische testen. Ik ben een grote man (te zwaar maar ik functioneer normaal haha, ik fiets dagelijks en werk nu als drukker in ploegen, dus fysieke arbeid.) Zou ik hier afgekeurd worden? Kleurenblind ben ik zowiezo niet als drukker.

Qua sollicitatie en motivatie: mijn vader zaliger is zijn hele leven begeleider geweest en ik heb daar dan ook mooie herinneringen aan mee mogen op momenten dat het pedagogische studiedagen waren, dus een job die mij ergens ligt. Zou dit de jury al een beetje overtuigen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbegeleider worden - vragen

Bericht door Steven »

Werkuren zijn ook deels wat je er zelf van maakt. Positieve blik op de zaak of eerder negatief. Iemand die negatief is zal dat dan ook zo in de verf zetten naar anderen toe waardoor je een negatief beeld krijgt. Aan wisselende uren zit natuurlijk een negatief kantje. Dat zal niemand ontkennen. Het heeft impact op je lichaam en op je sociaal leven. Want een weekend dat je werkt is een weekend dat je weinig sociaal kan doen. Maar daar staat tegenover dat je tijdens de week op rustige momenten naar de winkel kan. Dat je thuis kan zijn als er een online bestelling gaat geleverd worden …
Callewalle
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 dec 2022, 13:30

Re: Treinbegeleider worden - vragen

Bericht door Callewalle »

Steven schreef: 11 dec 2022, 22:33 Werkuren zijn ook deels wat je er zelf van maakt. Positieve blik op de zaak of eerder negatief. Iemand die negatief is zal dat dan ook zo in de verf zetten naar anderen toe waardoor je een negatief beeld krijgt. Aan wisselende uren zit natuurlijk een negatief kantje. Dat zal niemand ontkennen. Het heeft impact op je lichaam en op je sociaal leven. Want een weekend dat je werkt is een weekend dat je weinig sociaal kan doen. Maar daar staat tegenover dat je tijdens de week op rustige momenten naar de winkel kan. Dat je thuis kan zijn als er een online bestelling gaat geleverd worden …
Dag Steven, klopt. Ik heb nog drie ploegen (ochtend-namiddag-nacht) gewerkt maar je komt het gewoon. Mijn vrouw werkt part-time dus zowiezo in de week zien wij elkaar. Vraagje over depots: begin je zowiezo eerst in Brussel? Of mag je uw standplaats kiezen tijdens opleiding? Ik woon zoals gezegd in Kortrijk dus dat ziet er mij het meest logische uit…
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbegeleider worden - vragen

Bericht door Steven »

De theorie blijkt voor treinbegeleiders altijd in Brussel door te gaan zoals hier al ergens in een ander onderwerp over dit thema werd vermeld.

Je kan dat HIER vinden
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Treinbegeleider worden - vragen

Bericht door Terminus »

Callewalle schreef: 11 dec 2022, 20:54
Bedankt Terminus, dit stelt mij gerust! Ik zou nm voor standplaats Kortrijk gaan (hier woon ik ook). De job is zeer aantrekkelijk als ik nu hoor dat de uren wel nog doenbaar zijn en geen horrorverhalen zoals je online leest.
Nog een vraagje over medische testen. Ik ben een grote man (te zwaar maar ik functioneer normaal haha, ik fiets dagelijks en werk nu als drukker in ploegen, dus fysieke arbeid.) Zou ik hier afgekeurd worden? Kleurenblind ben ik zowiezo niet als drukker.

Qua sollicitatie en motivatie: mijn vader zaliger is zijn hele leven begeleider geweest en ik heb daar dan ook mooie herinneringen aan mee mogen op momenten dat het pedagogische studiedagen waren, dus een job die mij ergens ligt. Zou dit de jury al een beetje overtuigen?
Te groot/te zwaar lijken me geen criteria om af te keuren. En als je regelmatig fietst, dan kan je ook wel regelmatig door je trein lopen. Wat je zeker fysiek ook moet kunnen, is je trein betreden/verlaten wanneer die niet aan perron staat.

Familie aan het spoor is (bijna) altijd een pluspunt. Dat is natuurlijk niet voldoende om de jury te overtuigen. Het gaat ook om:
- interesse in de functie/motivatie
- omgang met klanten
- kennis van het Frans
- mogelijkheid om je te verplaatsen naar het depot
- ...
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Treinbegeleider worden - vragen

Bericht door Terminus »

Callewalle schreef: 12 dec 2022, 07:38 Dag Steven, klopt. Ik heb nog drie ploegen (ochtend-namiddag-nacht) gewerkt maar je komt het gewoon. Mijn vrouw werkt part-time dus zowiezo in de week zien wij elkaar. Vraagje over depots: begin je zowiezo eerst in Brussel? Of mag je uw standplaats kiezen tijdens opleiding? Ik woon zoals gezegd in Kortrijk dus dat ziet er mij het meest logische uit…
Tegenwoordig solliciteer je voor een zone, dacht ik? Dus in jouw geval zou dat dan Kortrijk of Poperinge moeten zijn.
Idem voor de stage, denk ik. (in het slechtste geval Gent?)
DylanDD
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 dec 2022, 13:52

Re: Treinbegeleider worden - vragen

Bericht door DylanDD »

Hallo, ik ben helaas mijn wachtwoord voor mijn ander account vergeten, dus toch maar even een nieuwe aangemaakt.

Zoals al eerder vermeld gaat de opleiding voornamelijk door in Brussel, al wordt deze ook deels thuis gegeven. Je krijgt eerst 2 weken CCT opleiding, daarna de opleiding treinbegeleiding. Tijdens je opleiding TBG zul je regelmatig naar Brussel moeten, maar ook af en toe eens naar andere plekken, denk hierbij aan Antwerpen, Schaarbeek, Vorst, Lier en Gent. Meestal is dat wel mogelijk met de trein omdat het niet extreem vroeg is.

Wat de depot betreft kom je meestal in de depot terecht waar je het dichtste bij woont, of 1tje in die regio. In jouw geval zal dat dan wellicht Kortrijk zijn of iets in de richting van Oudenaarde. In je 2e of 3e maand (weet het niet meer uit mijn hoofd) heb je al een commerciële stage en meestal is deze al in het depot waar je zult terechtkomen. Let wel op dat ze in het opleidingscentrum niet beslissen over je depot, dit is echt het district die beslist, mocht je dus al informatie willen inwinnen over waar je later terecht komt kun je dus best daar aankloppen.

Na je opleiding kom je wellicht buiten reeks, dat wilt zeggen dat je geen vaste uren/dagen hebt en dat de planning hier dus kan doen wat ze nodig vinden. Je kunt natuurlijk wel bij de planning vermelden wat je voorkeur is. Als er wat tekorten zijn in een depot kun je wellicht direct in reeks, maar dit is niet altijd de reeks die je eerste keuze is.

Al bij al is het wel een prachtig beroep en zeker de moeite waard om te beginnen, hopelijk tot binnenkort!
Callewalle
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 dec 2022, 13:30

Re: Treinbegeleider worden - vragen

Bericht door Callewalle »

DylanDD schreef: 12 dec 2022, 14:04 Hallo, ik ben helaas mijn wachtwoord voor mijn ander account vergeten, dus toch maar even een nieuwe aangemaakt.

Zoals al eerder vermeld gaat de opleiding voornamelijk door in Brussel, al wordt deze ook deels thuis gegeven. Je krijgt eerst 2 weken CCT opleiding, daarna de opleiding treinbegeleiding. Tijdens je opleiding TBG zul je regelmatig naar Brussel moeten, maar ook af en toe eens naar andere plekken, denk hierbij aan Antwerpen, Schaarbeek, Vorst, Lier en Gent. Meestal is dat wel mogelijk met de trein omdat het niet extreem vroeg is.

Wat de depot betreft kom je meestal in de depot terecht waar je het dichtste bij woont, of 1tje in die regio. In jouw geval zal dat dan wellicht Kortrijk zijn of iets in de richting van Oudenaarde. In je 2e of 3e maand (weet het niet meer uit mijn hoofd) heb je al een commerciële stage en meestal is deze al in het depot waar je zult terechtkomen. Let wel op dat ze in het opleidingscentrum niet beslissen over je depot, dit is echt het district die beslist, mocht je dus al informatie willen inwinnen over waar je later terecht komt kun je dus best daar aankloppen.

Na je opleiding kom je wellicht buiten reeks, dat wilt zeggen dat je geen vaste uren/dagen hebt en dat de planning hier dus kan doen wat ze nodig vinden. Je kunt natuurlijk wel bij de planning vermelden wat je voorkeur is. Als er wat tekorten zijn in een depot kun je wellicht direct in reeks, maar dit is niet altijd de reeks die je eerste keuze is.

Al bij al is het wel een prachtig beroep en zeker de moeite waard om te beginnen, hopelijk tot binnenkort!
Thanks Dylan, mag ik er onder verstaan dat in een reeks staan je een vast uurrooster geeft? Wat is dat voor rooster dan?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbegeleider worden - vragen

Bericht door Steven »

Een reeks zijn x aantal diensten in een patroon die voldoet aan alle regels inzake rusttijden en werktijden. Je hebt dus maandelijks een vrij weekend.
Zo’n reeks bestaat uit y aantal weken waarna je terug met regel 1 van dat rooster begint.
Je hebt verschilllende reeksen. Bij de treinbegeleiders binnenlands verkeer heb je meestal een vroege, een late en een gemengde reeks. Elke reeks staat dan ook in voor bepaalde treinen. Bij treinbestuurders komt daar nog eens bij dat elke reeks zijn vaste lijnen heeft met bepaalde type treinen.
Callewalle
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 dec 2022, 13:30

Re: Treinbegeleider worden - vragen

Bericht door Callewalle »

Steven schreef: 14 dec 2022, 18:55 Een reeks zijn x aantal diensten in een patroon die voldoet aan alle regels inzake rusttijden en werktijden. Je hebt dus maandelijks een vrij weekend.
Zo’n reeks bestaat uit y aantal weken waarna je terug met regel 1 van dat rooster begint.
Je hebt verschilllende reeksen. Bij de treinbegeleiders binnenlands verkeer heb je meestal een vroege, een late en een gemengde reeks. Elke reeks staat dan ook in voor bepaalde treinen. Bij treinbestuurders komt daar nog eens bij dat elke reeks zijn vaste lijnen heeft met bepaalde type treinen.
Dank Steven. Na een eindje krijg je dus een vast rooster. Het is niet dat TBG niet weten welke dagen/uren ze werken na hun werkweek bv?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbegeleider worden - vragen

Bericht door Steven »

Ik ga een voorbeeld geven uit mijn eigen leven.

Ik zit in een reeks waarin je 7 weken je rooster kent, daarna gevolgd door 3 weken dat ik ‘buiten reeks’ dan krijg je diensten van collega’s die in verlof zijn, ziek zijn, ….
Dus in totaal 10 weken en dan begint heel de cirkel opnieuw.

We zitten dus met 10 mensen in mijn reeks. elke week schuift iedereen een lijntje op.
De periode waarin we buiten reeks zijn is bepaald door de diensten boven ons uiteraard. Elk jaar past men dit rooster aan. Dit in functie van de dienstregeling zoals die ook vernieuwd voor reizigers.
Je hebt iemand die elke week lijn 1 doet, iemand die lijn 2 doet ….
De week nadien ga je van lijn 1 naar 2, die van lijn 2 gaat naar lijn 3 en die van lijn 3 gaat naar buiten reeks lijn 1 …;

Elke dienst heeft een nr zoals 750, 751 …
De dagen krijgen afkortingen, maandag = R1, Disndag = R2 ….

Op basis van zo’n basisrooster kan je dan je agenda aanvullen voor een volledig jaar. Enige blanco’s zijn dus telkens die 3 weken buiten reeks.

Opgelet. Dit is een voorbeeld. Het aantal mensen in een reeks bepalen dus ook het aantal weken in de reeks en buiten reeks. Je kan dus evengoed met 24 mensen een reeks vormen.
De mensen in een reeks bezitten een bepaalde kennis, in het geval van treinbestuurders is dat dus gekoppeld aan materieel en lijn kennis.

Tussen haakjes, RX = rustdag, CX = compensatie verlof, RCX = de dienst zal kiezen tussen CX of RX naargelang uw saldo nog te verkrijgen dagen. CY = compensatie verlof die niet voldoet aan voorwaarde van CX. Interval tussen diensten = minimaal 14u.

Mensen die in het Vlottend kader staan (meestal afgekort als VK, VKI, VKE) hebben dus geen vast rooster zoals hier in dit voorbeeld. Deze mensen krijgen dus altijd de diensten van andere die ziek zijn, verlof hebben, in opleiding zijn …. Dit laat zich financieel compenseren door een hogere premie voor productiviteit. Er zijn collega’s die hier bewust voor kiezen.
Bijlagen
D2BBCC50-FBCB-4AE2-AD6A-768AF1FCED7F.jpeg
Callewalle
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 dec 2022, 13:30

Re: Treinbegeleider worden - vragen

Bericht door Callewalle »

Steven schreef: 29 dec 2022, 18:07 Ik ga een voorbeeld geven uit mijn eigen leven.

Ik zit in een reeks waarin je 7 weken je rooster kent, daarna gevolgd door 3 weken dat ik ‘buiten reeks’ dan krijg je diensten van collega’s die in verlof zijn, ziek zijn, ….
Dus in totaal 10 weken en dan begint heel de cirkel opnieuw.

We zitten dus met 10 mensen in mijn reeks. elke week schuift iedereen een lijntje op.
De periode waarin we buiten reeks zijn is bepaald door de diensten boven ons uiteraard. Elk jaar past men dit rooster aan. Dit in functie van de dienstregeling zoals die ook vernieuwd voor reizigers.
Je hebt iemand die elke week lijn 1 doet, iemand die lijn 2 doet ….
De week nadien ga je van lijn 1 naar 2, die van lijn 2 gaat naar lijn 3 en die van lijn 3 gaat naar buiten reeks lijn 1 …;

Elke dienst heeft een nr zoals 750, 751 …
De dagen krijgen afkortingen, maandag = R1, Disndag = R2 ….

Op basis van zo’n basisrooster kan je dan je agenda aanvullen voor een volledig jaar. Enige blanco’s zijn dus telkens die 3 weken buiten reeks.

Opgelet. Dit is een voorbeeld. Het aantal mensen in een reeks bepalen dus ook het aantal weken in de reeks en buiten reeks. Je kan dus evengoed met 24 mensen een reeks vormen.
De mensen in een reeks bezitten een bepaalde kennis, in het geval van treinbestuurders is dat dus gekoppeld aan materieel en lijn kennis.

Tussen haakjes, RX = rustdag, CX = compensatie verlof, RCX = de dienst zal kiezen tussen CX of RX naargelang uw saldo nog te verkrijgen dagen. CY = compensatie verlof die niet voldoet aan voorwaarde van CX. Interval tussen diensten = minimaal 14u.

Mensen die in het Vlottend kader staan (meestal afgekort als VK, VKI, VKE) hebben dus geen vast rooster zoals hier in dit voorbeeld. Deze mensen krijgen dus altijd de diensten van andere die ziek zijn, verlof hebben, in opleiding zijn …. Dit laat zich financieel compenseren door een hogere premie voor productiviteit. Er zijn collega’s die hier bewust voor kiezen.
Kijk, dat vlottend kader had ik geen idee dat dat bestond. Ik ging er van uit dat dit soort uren voor iedereen bij treinbegeleider was!
ovspotter_be
Berichten: 714
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Treinbegeleider worden - vragen

Bericht door ovspotter_be »

Even nog een ander vraagje van mij over de werkuren.
Is het ook mogelijk om halftijds als treinbegeleider te werken, of kan dit enkel voltijds?
Plaats reactie