solicitatie gesprek

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
Vbonoh
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 nov 2022, 07:39

solicitatie gesprek

Bericht door Vbonoh »

Hoi hoi,
Ik had een vraagje ik mag dinsdag op sollicitatiegesprek bij de nmbs . Ik wou toch even toetsen wat het mondeling Frans inhoud ? Wat moet je doen en wat vragen ze zo allemaal?
Ik ben niet echt goed in het frans maar ben momenteel gestart met de opleiding Frans voor treinbegeleiders.

En hoe bevalt alles u?
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: solicitatie gesprek

Bericht door Terminus »

Hallo,

Normaal worden er een drietal vragen gesteld, waarop je zo goed mogelijk in het Frans moet antwoorden. Verwacht niet het cliché-matige "stel jezelf eens voor in het Frans". Neen, er wordt je een vraag in het Frans gesteld (dus evaluatie 1 = begrijpt de kandidaat de vraag?) over hobby's, interesse, hoe je de uren voor de sollicatie beleefd hebt, hoe je gekomen bent, ... en dan is het aan jou om zo correct mogelijk te antwoorden. Wat je vertelt (inhoudelijk) is niet zo belangrijk. Een fout - of zelfs meerdere fouten - maken, wordt je normaal gezien vergeven. Maar je antwoord moet wel begrijpbaar zijn door iemand die Frans spreekt.

Het testen van het Frans is uiteraard maar een deel van het ruimere gesprek. Het zou jammer zijn dat je door je angst voor het Frans blokkeert bij de andere delen van het gesprek. Trouwens zeker ook vermelden dat je een opleiding / bijscholing Frans aan het volgen bent.

Succes.
Vbonoh
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 nov 2022, 07:39

Re: solicitatie gesprek

Bericht door Vbonoh »

Terminus schreef: 10 nov 2022, 17:29 Hallo,

Normaal worden er een drietal vragen gesteld, waarop je zo goed mogelijk in het Frans moet antwoorden. Verwacht niet het cliché-matige "stel jezelf eens voor in het Frans". Neen, er wordt je een vraag in het Frans gesteld (dus evaluatie 1 = begrijpt de kandidaat de vraag?) over hobby's, interesse, hoe je de uren voor de sollicatie beleefd hebt, hoe je gekomen bent, ... en dan is het aan jou om zo correct mogelijk te antwoorden. Wat je vertelt (inhoudelijk) is niet zo belangrijk. Een fout - of zelfs meerdere fouten - maken, wordt je normaal gezien vergeven. Maar je antwoord moet wel begrijpbaar zijn door iemand die Frans spreekt.

Het testen van het Frans is uiteraard maar een deel van het ruimere gesprek. Het zou jammer zijn dat je door je angst voor het Frans blokkeert bij de andere delen van het gesprek. Trouwens zeker ook vermelden dat je een opleiding / bijscholing Frans aan het volgen bent.

Succes.
En wat houd de andere delen van het gesprek in .
Ja ik ga een beetje een rollenspel proberen opmaken morgen met dialogen die me meest voorliggend voorkomen .
En wat mag ik van de rest verwachten wat me nog gevraagd en te wachten staat?
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: solicitatie gesprek

Bericht door Terminus »

Wat weet je over het bedrijf, de functie?
Motivatie?
Mogelijkheid om je te verplaatsen wanneer je een vroege of late dienst hebt?
...
Ik denk dat de meeste dingen die gevraagd worden niet onlogisch zijn ;)
Plaats reactie