Solliciteren als treinbestuurder op latere leeftijd

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
cube77
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 nov 2022, 10:28

Solliciteren als treinbestuurder op latere leeftijd

Bericht door cube77 »

Ik werk ondertussen 21 jaar bij de Vlaamse overheid en vind dat het tijd is voor iets nieuws. Sinds een aantal jaren pendel ik regelmatig met de trein naar het werk, en van daaruit is de interesse voor de job van treinbestuurder gegroeid. Een goed betaalde job met vaste benoeming geef je niet zomaar op, daarom dat ik al jaren twijfel, maar door allerlei omstandigheden lijkt de tijd nu rijp om het toch te proberen.

Sollicitatiebrief en CV zijn al verstuurd, technische en redeneerproeven zijn al met succes afgelegd. Nu is het wachten op een uitnodiging voor de informatiesessie en het jurygesprek.

In tussentijd zit ik toch met een aantal vragen waarop ik op dit forum een antwoord hoop te vinden:

- Als je solliciteert op een vacature voor een specifieke werkpost (in mijn geval Hasselt), heb je dan de garantie dat je daar ook kan starten? Ik lees hier en daar dat je bij aanwerving een aantal keuzes moet opgeven en achteraf overplaatsing naar je eerste keuze kan vragen - als daar plaats is.

- Loon is niet de voornaamste drijfveer, ik ga ervan uit dat ik een stuk op m'n huidig loon ga moeten inleveren, vermits geen relevante ervaring. Geen probleem als je kan doen wat je graag wil doen. Maar een mens moet ook realistisch blijven natuurlijk. Kan er iemand vertellen wat je bij de start van de opleiding mag verwachten te verdienen (dus zonder maaltijdcheques, bonussen...)?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Solliciteren als treinbestuurder op latere leeftijd

Bericht door Steven »

Basisloon van een treinbestuurder is 16294,56, de index 1,9222. Dat geeft een jaarloon van 31.320,3268€
Dat geeft 2610,02723 euro bruto per maand, dit is zonder premies, zonder maaltijdcheques. Premies = zondaguren, zaterdaguren, nachturen. Verder heb je ook nog een productiviteitspremie en indien van toepassing heb je ook nog recht op een taalpremie (treinen rijden in de Wallonië)
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Solliciteren als treinbestuurder op latere leeftijd

Bericht door jan_olieslagers »

treinen rijden in de Wallonië
ende evenals in den Broekzeel? :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Solliciteren als treinbestuurder op latere leeftijd

Bericht door groentje »

Nee, in Brussel is het in principe het seinhuispersoneel dat tweetalig moet zijn, niet de bestuurder. Een eentalige bestuurder mag dus door Brussel rijden. Tweetalig zijn is uiteraard altijd een serieuze bonus.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Solliciteren als treinbestuurder op latere leeftijd

Bericht door Hagelander »

PS. Als je geslaagd bent en de functie van treinbegeleider uitoefent, dien je dan nog regelmatig examens af te leggen, of dien je dan gewoon vooral op medische controle te gaan (om de zoveel tijd)?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Solliciteren als treinbestuurder op latere leeftijd

Bericht door Steven »

Hagelander, het gaat hier over treinbestuurders die doen elk jaar medische controle, krijgen permanent opleiding gespreid over het jaar en moeten regelmatig vragen oplossen om hun kennis op peil te houden.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Solliciteren als treinbestuurder op latere leeftijd

Bericht door Terminus »

(idem voor treinbegeleiders, maar daar ging inderdaad het initiële onderwerp niet over)
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Solliciteren als treinbestuurder op latere leeftijd

Bericht door Hagelander »

Alvast bedankt voor de info. Net iets te snel gelezen. Hoe dan ook, de opleiding van treinbestuurders is toch eveneens niet te onderschatten. Veel succes!
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Solliciteren als treinbestuurder op latere leeftijd

Bericht door nighttrain »

Geachte heer,
Als ik het goed begrijp heb je al 21 jaar bij de vlaamse overheid achter de rug,dus zonder indiskreet te zijn ben je tussen de 40 en 50 jaar oud.
Denk goed na betreffende de job als treinbestuurder (was ook ooit treinbestuurder ,maar begonnen op 18 jaar).
Hou rekening met de medische kant ervan ,zonder te willen paniek zaaien.

U gaat waarschijnlijk uw bio-ritme hevig omgooien. Dit kan medische gevolgen hebben op uw lichaam,zonder het te weten.
Dit kan zware gevolgen hebben voor uw loopbaan en verloning (zeker onder de 10 jaar rijdende dienst)....en zeker de onregelmatige nachturen hebben daar invloed op, tuurlijk een arts kan daar beter op antwoorden.

Ik hoop natuurlijk dat alles goed werkt,maar je hebt het niet in de hand.
Mischien eens een goed gesprek voeren met uw behandelende arts, betreffende dit gegeven...ogen,gewicht, diabetes enz.
Tuurlijk hebben we geen kristallen bol en moeten we positief denken, doch dit alles heeft een andere inkijk op 18,25,30 en 40 jaar ouderdom als treinbestuurder.
Ik wil geen paniek zaaien enkel een realistische kijk geven op het mooie beroep van treinbestuurder.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Solliciteren als treinbestuurder op latere leeftijd

Bericht door nighttrain »

cube77 schreef: 05 nov 2022, 10:46 Ik werk ondertussen 21 jaar bij de Vlaamse overheid en vind dat het tijd is voor iets nieuws. Sinds een aantal jaren pendel ik regelmatig met de trein naar het werk, en van daaruit is de interesse voor de job van treinbestuurder gegroeid. Een goed betaalde job met vaste benoeming geef je niet zomaar op, daarom dat ik al jaren twijfel, maar door allerlei omstandigheden lijkt de tijd nu rijp om het toch te proberen.

Sollicitatiebrief en CV zijn al verstuurd, technische en redeneerproeven zijn al met succes afgelegd. Nu is het wachten op een uitnodiging voor de informatiesessie en het jurygesprek.

In tussentijd zit ik toch met een aantal vragen waarop ik op dit forum een antwoord hoop te vinden:

- Als je solliciteert op een vacature voor een specifieke werkpost (in mijn geval Hasselt), heb je dan de garantie dat je daar ook kan starten? Ik lees hier en daar dat je bij aanwerving een aantal keuzes moet opgeven en achteraf overplaatsing naar je eerste keuze kan vragen - als daar plaats is.

- Loon is niet de voornaamste drijfveer, ik ga ervan uit dat ik een stuk op m'n huidig loon ga moeten inleveren, vermits geen relevante ervaring. Geen probleem als je kan doen wat je graag wil doen. Maar een mens moet ook realistisch blijven natuurlijk. Kan er iemand vertellen wat je bij de start van de opleiding mag verwachten te verdienen (dus zonder maaltijdcheques, bonussen...)?
En mogen we vragen "hoe ver sta je met de eventuele aanwerving"? Was de gegeven informatie voldoende om u te motiveren of niet??
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Solliciteren als treinbestuurder op latere leeftijd

Bericht door nighttrain »

cube77 schreef: 05 nov 2022, 10:46 Ik werk ondertussen 21 jaar bij de Vlaamse overheid en vind dat het tijd is voor iets nieuws. Sinds een aantal jaren pendel ik regelmatig met de trein naar het werk, en van daaruit is de interesse voor de job van treinbestuurder gegroeid. Een goed betaalde job met vaste benoeming geef je niet zomaar op, daarom dat ik al jaren twijfel, maar door allerlei omstandigheden lijkt de tijd nu rijp om het toch te proberen.

Sollicitatiebrief en CV zijn al verstuurd, technische en redeneerproeven zijn al met succes afgelegd. Nu is het wachten op een uitnodiging voor de informatiesessie en het jurygesprek.

In tussentijd zit ik toch met een aantal vragen waarop ik op dit forum een antwoord hoop te vinden:

- Als je solliciteert op een vacature voor een specifieke werkpost (in mijn geval Hasselt), heb je dan de garantie dat je daar ook kan starten? Ik lees hier en daar dat je bij aanwerving een aantal keuzes moet opgeven en achteraf overplaatsing naar je eerste keuze kan vragen - als daar plaats is.

- Loon is niet de voornaamste drijfveer, ik ga ervan uit dat ik een stuk op m'n huidig loon ga moeten inleveren, vermits geen relevante ervaring. Geen probleem als je kan doen wat je graag wil doen. Maar een mens moet ook realistisch blijven natuurlijk. Kan er iemand vertellen wat je bij de start van de opleiding mag verwachten te verdienen (dus zonder maaltijdcheques, bonussen...)?
Wanneer start je opleiding of ga je niet verder??
Of was het een eenmalig berichtje? Niet erg beleefd anders, voor zij die de tijd genomen hebben om U van inlichtingen te voorzien,volgens mij.
Niet echt een spoorman spirit.
veel geluk nog.
Plaats reactie