Evolutie onderstationschef

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
trein92
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 mar 2016, 15:50

Evolutie onderstationschef

Bericht door trein92 »

Ik zag recent een tweet van de NMBS uit 2016 dat je voor een dringende vraag in het station terecht kon bij 610 onderstationchefs in 70 stations.

Iemand een idee hoeveel er vandaag nog zijn, en waar? Bvb in Aarschot zou er geen meer zijn, ik las dat deze in Zottegem geschrapt werd...

Wie neemt hun taken dan over?
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Evolutie onderstationschef

Bericht door Hagelander »

Als ik het goed begrepen heb van een loketbediende, werkt men nu met mobiele groepen, die ingezet worden vanaf verschillende regionale centra. Aarschot valt vb. onder Leuven, die een aantal personen kunnen uitsturen als dat nodig is...
Daviddb
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 mei 2020, 13:03

Re: Evolutie onderstationschef

Bericht door Daviddb »

Voor Oost- en West Vlaanderen

Men is zeer sterk in stationspersoneel aan het snoeien. Waar mogelijk worden de nachten afgeschaft (enkel nog in Brugge, Kortrijk, Geraardsbergen en Gent), of enkel bemand op weekdagen (Dendermonde). Andere stations zijn niet meer bemand, zoals Lichtervelde, Oudenaarde, Zottegem en Aalst.

Voor noodzakelijke tussenkomsten stuurt men een mobiele onderstationschef, zoals het geval is voor Aalst en Zottegem.

Dit allemaal ten koste van de dienstverlening voor de reiziger. Denk maar aan aansluitingen en opvang van reizigers indien de laatste treinen vertraging maken waardoor aansluitingen in het gedrang komen.

Is nog bemand: Dendermonde(weekdagen 6-22u), Sint Niklaas (6-22u), Denderleeuw(6-22u), Geraardsbergen, Denderleeuw (6-22u), Gent Sint-Pieters, Kortrijk, Brugge, De Panne (6-22u), Oostende (6-22u) en Blankenberge (enkel in zomerperiode).
trein9292
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jan 2024, 09:56

Re: Evolutie onderstationschef

Bericht door trein9292 »

Viel me recent opnieuw op wat een jammerlijke evolutie die afschaffing is.

De L-trein Hasselt-Leuven heeft vertraging waardoor de IC Tongeren-Gent STP er achter zit. In Aarschot wordt de stop trein op een ander spoor gezet, zodat de IC op spoor 1 kan binnen komen en daarna als eerste kan vertrekken.
Alleen is de tbg van de stoptrein daar niet van op de hoogte en sluit hij de deuren meteen terug voor vertrek. Dan staan we daar nog 10 minuten te koekeloeren.
Vroeger was daar dan een onderstationschef die de tbg kon laten weten wat er ging gebeuren, zodat de deuren langer open blijven voor mogelijke reizigers. Nu moet dit via Brussel gebeuren en dat zal ook enkel gebeuren indien er gebeld is voor een aansluiting.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Evolutie onderstationschef

Bericht door pietje »

Misschien een domme vraag van mij, maar zijn er tegenwoordig geen modernere manieren om die TBG hiervan op de hoogte te stellen?
Er is blijkbaar in de aanloop naar deze situatie iets beslist, waarvan de TBG automatisch verwittigd had kunnen worden.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Evolutie onderstationschef

Bericht door overweg13 »

Ik heb ooit hetzelfde meegemaakt in Oudenaarde. De IC had vertraging en de L naar Ronse kon onmogelijk vertrekken omdat de IC groen had, maar de deuren waren wel gesloten. Ik heb toen de treinbestuurder teken gedaan dat hij de deuren best opnieuw kon openen en dat gebeurde ook. Zo kon een tiental reizigers toch nog mee. De onderstationschef is altijd een goed aanspreekpunt geweest en kent (kende) zijn station en de geplogenheden daar op een duimpje, dat kan niet verwacht worden van een mobiele die sowieso te laat komt... Hulde aan Pierre, Marcel, Victor, Robert en vele anderen die in Halle een nuttig oogje in het zeil hielden.
Met vriendelijke groet

overweg13
traindriverbe
Berichten: 62
Lid geworden op: 18 okt 2020, 18:37

Re: Evolutie onderstationschef

Bericht door traindriverbe »

overweg13 schreef: 06 feb 2024, 10:55 Ik heb ooit hetzelfde meegemaakt in Oudenaarde. De IC had vertraging en de L naar Ronse kon onmogelijk vertrekken omdat de IC groen had, maar de deuren waren wel gesloten. Ik heb toen de treinbestuurder teken gedaan dat hij de deuren best opnieuw kon openen en dat gebeurde ook. Zo kon een tiental reizigers toch nog mee. De onderstationschef is altijd een goed aanspreekpunt geweest en kent (kende) zijn station en de geplogenheden daar op een duimpje, dat kan niet verwacht worden van een mobiele die sowieso te laat komt... Hulde aan Pierre, Marcel, Victor, Robert en vele anderen die in Halle een nuttig oogje in het zeil hielden.
Spijtig voorval maar die treinbestuurder was wel dik in de fout! Eens de vertrekprocedure gegeven is ( via Linda ) mogen de deuren niet meer vrijgegeven worden , ik begrijp wel dat dit totaal niet leuk is als je daar voor gesloten deuren staat , maar de NMBS heeft dit soort situaties zelf gecreeërd door alles kapot te besparen...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Evolutie onderstationschef

Bericht door overweg13 »

traindriverbe schreef: 06 feb 2024, 16:14
overweg13 schreef: 06 feb 2024, 10:55 Ik heb ooit hetzelfde meegemaakt in Oudenaarde. De IC had vertraging en de L naar Ronse kon onmogelijk vertrekken omdat de IC groen had, maar de deuren waren wel gesloten. Ik heb toen de treinbestuurder teken gedaan dat hij de deuren best opnieuw kon openen en dat gebeurde ook. Zo kon een tiental reizigers toch nog mee. De onderstationschef is altijd een goed aanspreekpunt geweest en kent (kende) zijn station en de geplogenheden daar op een duimpje, dat kan niet verwacht worden van een mobiele die sowieso te laat komt... Hulde aan Pierre, Marcel, Victor, Robert en vele anderen die in Halle een nuttig oogje in het zeil hielden.
Spijtig voorval maar die treinbestuurder was wel dik in de fout! Eens de vertrekprocedure gegeven is ( via Linda ) mogen de deuren niet meer vrijgegeven worden , ik begrijp wel dat dit totaal niet leuk is als je daar voor gesloten deuren staat , maar de NMBS heeft dit soort situaties zelf gecreeërd door alles kapot te besparen...
Ik heb een sterk vermoeden dat die tb eerst de tbg gecontacteerd heeft. Misschien is hij dus toch niet in de fout gegaan. En hij heeft alleszins een klacht bij de NMBS vermeden, niet tegen zijn persoon, maar tegen het systeem dat dit mogelijk maakt. Ik zou het wel zo geformuleerd hebben dat tb noch tbg verantwoordelijk gesteld konden worden, al zou het me niet verbazen dat de heersende conjunctuur bij de NMBS toch dat een slachtoffer geleid zou hebben.
Met vriendelijke groet

overweg13
wuitz
Berichten: 73
Lid geworden op: 28 jul 2018, 11:00

Re: Evolutie onderstationschef

Bericht door wuitz »

pietje schreef: 06 feb 2024, 09:48 Misschien een domme vraag van mij, maar zijn er tegenwoordig geen modernere manieren om die TBG hiervan op de hoogte te stellen?
Er is blijkbaar in de aanloop naar deze situatie iets beslist, waarvan de TBG automatisch verwittigd had kunnen worden.
Dat was en is nog altijd de bedoeling om te implementeren in Linda, maar een termijn hierop valt niet te plakken....
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Evolutie onderstationschef

Bericht door groentje »

Sommige treinbegeleiders geven al vertrek vooraleer de trein stilstaat aan het perron, waardoor de bestemming van de schermen verdwijnt, dat lijkt me toch een groter issue. Uiteraard moet dat in onderling overleg gebeuren met de tbg, maar ik zie hier toch niet meteen een zware fout, integendeel.
Plaats reactie