Statutair

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
Strijkregel
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 sep 2019, 16:14

Statutair

Bericht door Strijkregel »

Beste,

Ik heb mijn regularisatiepapieren ondertekent van mijn stage, het dossier wordt verzonden naar Gent.
Een officiële bevestiging van vaste benoeming zal ik binnenkort nog krijgen via post.


Maar eenmaal je vast benoemd bent, hoe kunnen ze u nog ontslaan bij de spoorweg?
Is dit alleen maar voor zware feiten (herhaaldelijk onwettig afwezig, fraude, diefstal, fysieke agressie...)

Het is gewoon uit nieuwsgierigheid, ik ben altijd wel een gedreven werknemer geweest, en dat zal zo blijven.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Statutair

Bericht door Ducktape »

De feiten die je opnoemt en bijvoorbeeld onder invloed zijn van drugs of alcohol tijdens je werk.

Om als statutaire ontslagen te worden moet je idd echt wel sterk je best doen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Statutair

Bericht door groentje »

De eerste paar jaar (4 jaar, geloof ik) zijn de procedures iets makkelijker om je te ontslaan, zelfs na je benoeming. Maar veel slachtoffers van die regel ken ik niet. Daarna kan je theoretisch ontslagen worden wanneer je gedurende een bepaalde periode een te lage CA hebt (voor verkeersleiders was dat geloof ik 0,6 voor meer dan 3 maanden), maar ook hier is dat in praktijk zowat ongehoord.
Pin me ook niet vast op de precieze getallen, ik heb ze ooit wel eens opgezocht, maar da's al even geleden.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Statutair

Bericht door nighttrain »

Strijkregel schreef: 11 jul 2022, 20:20 Beste,

Ik heb mijn regularisatiepapieren ondertekent van mijn stage, het dossier wordt verzonden naar Gent.
Een officiële bevestiging van vaste benoeming zal ik binnenkort nog krijgen via post.


Maar eenmaal je vast benoemd bent, hoe kunnen ze u nog ontslaan bij de spoorweg?
Is dit alleen maar voor zware feiten (herhaaldelijk onwettig afwezig, fraude, diefstal, fysieke agressie...)

Het is gewoon uit nieuwsgierigheid, ik ben altijd wel een gedreven werknemer geweest, en dat zal zo blijven.
Mijnheer,
Ik denk persooonlijk raad ik je aan om dit soort vragen niet op een forum te stellen ,daar er een groot risico is dat je verkeerde,onvolledige antwoorden gaat krijgen . Hoe goed bedoeld ze ook kunnen zijn.
Ik zou je aanraden om zelf op zoek te gaan op het web naar correcte links en documenten, die je als persoon eenvoudig kan vinden, mits het ingeven van de juiste "zoektermen" aan meneer Google ....voorbeeld : https://www.hetacv.be/je-rechten/werken ... htregeling

Daarnaast ,of je dit graag hebt of niet, als je in de shit zit ga te rade bij een vakbond (of meerdere),die u door de procedures zullen loodsen indien nodig. Lang of niet lang aangesloten maakt niet veel verschil.
Kijk rond U binnen uw werkgroep en zoek een persoon waarin je vertrouwen kunt hebben die een afgevaardigde is van een vakbond.
Heb je een voorkeur volgens uw "politieke persoonlijke strekking" dan kan je die volgen.
Heb je een incident of niet ,als statutaire bediende ,tracht dan correct afscheid te nemen van het bedrijf om later (pensioen) te kunnen terugvallen op uw opgebouwde rechten van statutaire bediende.
Plaats reactie