Kledingvoorschriften

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Kledingvoorschriften

Bericht door Hagelander »

Hoe houd je jezelf fris tijdens zwoele zomerse dagen met hoge temperaturen? Wat kan en mag op vlak van kleding in functie van je werk?
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Kledingvoorschriften

Bericht door CursorX »

Dat hangt er vanaf welke functie je hebt… en als je het niet zeker weet, vraag het even na aan je chef ipv op een forum :)
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Kledingvoorschriften

Bericht door Hagelander »

CursorX schreef: 03 jul 2022, 08:36 Dat hangt er vanaf welke functie je hebt… en als je het niet zeker weet, vraag het even na aan je chef ipv op een forum :)
Als ik een chef heb, zal ik het zeker eens navragen. De vraag komt gewoon omdat er nu een artikel op de VRT stond over het mogen dragen van een bermuda bij de NMBS. En ik vroeg me daardoor af, is dat het ding dat je gaat verfrissen als het buiten 30 graden en meer is? Ik vraag me dus af, welke tips worden er gedeeld om het hoofd koel te houden tijdens het werk?
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Kledingvoorschriften

Bericht door ovspotter_be »

Krijgen treinbestuurders van treinen zonder airco (MS86, MS80, ...) geen speciaal pak voor tijdens hun dienst?
Verder heeft de NMBS een paar jaar geleden onder hun voeten gekregen van de overheid omdat ze hun personeel onvoldoende beschermde tegen de hitte, dit kwam er nadat een treinbegeleidster een zonnestreek kreeg, en er metingen waren die toonde dat de temperatuur in zulke treinen zonder airconditioning tijdens een hittegolf makkelijk boven de 40°C ging.
Ook hebben ze toen besloten de duikbrilletjes uit dienst te halen in juli en augustus, deze zijn (op de S5 en S7 alvast) vervangen door MS08.
En of een bermuda gaat helpen, ben ik niet zo erg zeker van, want een treinbegeleider moet waarschijnlijk zijn hele pak aan de bovenkant en zijn kepie ophouden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Kledingvoorschriften

Bericht door Steven »

Treinbestuurders van treinen zonder airco hebben inderdaad een koelvest gekregen.
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Kledingvoorschriften

Bericht door Meesterpeter »

Wat hebben de machinisten het in Nederland dan toch goed getroffen. Al het materieel heeft Airco in de cabines. En al zeg ik het zelf, het werkt eigenlijk altijd maar je moet oppassen dat je hem niet te koud zet, want dat is echt slecht voor je lichaam.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Kledingvoorschriften

Bericht door 4017-4018 »

ovspotter_be schreef: 03 jul 2022, 11:13 Krijgen treinbestuurders van treinen zonder airco (MS86, MS80, ...) geen speciaal pak voor tijdens hun dienst?
Verder heeft de NMBS een paar jaar geleden onder hun voeten gekregen van de overheid omdat ze hun personeel onvoldoende beschermde tegen de hitte, dit kwam er nadat een treinbegeleidster een zonnestreek kreeg, en er metingen waren die toonde dat de temperatuur in zulke treinen zonder airconditioning tijdens een hittegolf makkelijk boven de 40°C ging.
Ook hebben ze toen besloten de duikbrilletjes uit dienst te halen in juli en augustus, deze zijn (op de S5 en S7 alvast) vervangen door MS08.
En of een bermuda gaat helpen, ben ik niet zo erg zeker van, want een treinbegeleider moet waarschijnlijk zijn hele pak aan de bovenkant en zijn kepie ophouden.
De MS80 had toch wel airco in de stuurcabine?
Ciao Ciao
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Kledingvoorschriften

Bericht door Shrek »

Bij mijn weten hebben alle NMBS-treinen airco in de stuurpost.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Kledingvoorschriften

Bericht door JHS2013 »

De MR86, de klassiekjes en M4’en niet. De airco in de M5 en HLE21/27 is vaak meer hoop dan zegen
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Kledingvoorschriften

Bericht door Klassiekje »

Shrek schreef: 04 jul 2022, 12:43 Bij mijn weten hebben alle NMBS-treinen airco in de stuurpost.
Behalve dan de klassiekjes, de Sprinters en de HVR M4 :lol:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Kledingvoorschriften

Bericht door Shrek »

Klassiekje schreef: 04 jul 2022, 12:48
Shrek schreef: 04 jul 2022, 12:43 Bij mijn weten hebben alle NMBS-treinen airco in de stuurpost.
Behalve dan de klassiekjes, de Sprinters en de HVR M4 :lol:
Ow ja, de oudjes was ik even vergeten :oops:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Kledingvoorschriften

Bericht door Steven »

En bij de HLE21/27 en de M5 als die veel zin heeft, bij iets te warm weer is het vermogen van die koelinstallatie ondermaats, heb vroeger meermaals zelf vastgesteld dat het nuttiger was een deur te openen dan die airco aan te zetten.
Plaats reactie