NMBS en Infrabel schrappen 2000 jobs komende 10 jaar

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS en Infrabel schrappen 2000 jobs komende 10 jaar

Bericht door Steven »

Management valt daar voor een stukje onder hè.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: NMBS en Infrabel schrappen 2000 jobs komende 10 jaar

Bericht door jan_olieslagers »

Ja, inderdaad. Ik vraag me eigenlijk af, of de "rang3-IT-medewerk(st)er" uit het voorbeeld van @Shrek ook zou inbegrepen zijn bij de "lagere en middelbare" managers die door de vakbond worden vermeld. Als dat zo is dan zijn die de boel aan het belazeren want zo'n persoon doet hoegenaamd niet aan mangement.

En ja, het staat buiten kijf dat, met het voortschrijden van automatisatie, er vooral "lagere" jobs wegvallen, zodat het gehalte "hogere" jobs enkel zal toenemen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS en Infrabel schrappen 2000 jobs komende 10 jaar

Bericht door Steven »

Mij gaat het er vooral over dat ze enkel die jobs mogen weghalen die hun inhoud verloren zijn door modernisering. Daar zitten uiteraard lagere functies bij (al zijn die in vroegere jaren al zwaar getroffen dat daar nog weinig te zoeken valt). In de hoger opgeleide functies zijn er echter nog wel meer winsten te boeken volgens mij. De eeuwig onbeantwoorde vraag waarom we zoveel HR personeel hebben per werknemer valt daar ook onder. Soms krijg je de indruk dat er administratief bepaalde zaken met opzet moeilijk gemaakt zijn om bepaalde functies te beschermen/in leven te houden. Daar acht ik dan de vakbonden schuldig aan. Zeker die 2 grote bonden hebben me in al die jaren meer ontgoocheld dan blij gemaakt. Dus als ik hun was ik zou beginnen met binnen hun eigen muren te kijken.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: NMBS en Infrabel schrappen 2000 jobs komende 10 jaar

Bericht door pietje »

Bij sommige (overheids-)bedrijven zie je idd dat de focus niet altijd correct is om welke functies wegvallen en welke behouden blijven.
Dat de vakbonden daar soms een kwalijke rol spelen is een geken probleem.
Zij willen veel mensen die van hen afhankelijk zijn om hun sociale verworvenheden te beschermen: "zoals het altijd al geweest is en ook zo zou moeten blijven"
Ik denk dat ik een open deur intrap met de vergelijking dat de hoogopgeleide IT'ers veelal minder militant zijn dan de gemiddelde laaggeschoolde arbeider.

Op lange termijn is die hang naar het verleden nefast en hypothekeert dit zelfs het voortbestaan van overheidsbedrijven.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS en Infrabel schrappen 2000 jobs komende 10 jaar

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 16 jun 2022, 13:43 Mij gaat het er vooral over dat ze enkel die jobs mogen weghalen die hun inhoud verloren zijn door modernisering. Daar zitten uiteraard lagere functies bij (al zijn die in vroegere jaren al zwaar getroffen dat daar nog weinig te zoeken valt). In de hoger opgeleide functies zijn er echter nog wel meer winsten te boeken volgens mij. De eeuwig onbeantwoorde vraag waarom we zoveel HR personeel hebben per werknemer valt daar ook onder. Soms krijg je de indruk dat er administratief bepaalde zaken met opzet moeilijk gemaakt zijn om bepaalde functies te beschermen/in leven te houden. Daar acht ik dan de vakbonden schuldig aan. Zeker die 2 grote bonden hebben me in al die jaren meer ontgoocheld dan blij gemaakt. Dus als ik hun was ik zou beginnen met binnen hun eigen muren te kijken.
Dat er echt bewust dingen moeilijk gemaakt worden denk ik nu niet, maar het is zeker een feit dat in de HR er van de vakbonden bijna niets mag veranderen aan de reglementering waardoor vereenvoudigingen een pak moeilijker worden. Ik denk meteen aan de honderden verschillende premies die er bestaan, vaak gaat het maar over enkele euros per maand in totaal. Dat moet allemaal ingegeven en gecontroleerd worden. Maar alles afschaffen en iedereen gewoon bruto een beetje meer geven? Onbespreekbaar.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: NMBS en Infrabel schrappen 2000 jobs komende 10 jaar

Bericht door jan_olieslagers »

Dat er echt bewust dingen moeilijk gemaakt worden denk ik nu niet
Okee, maar vereenvoudiging wordt dus wel systematisch afgeblokt, als ik het goed begrijp? Dat lijkt het standpunt van @Steven te bevestigen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie