Oefening spoorlijnen

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Daan
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 mei 2022, 16:27

Oefening spoorlijnen

Bericht door Daan »

1/ Iemand wil van De Panne naar Luik (ook al zijn er omwegen)

Hij neemt volgende lijn:

• Van De Panne naar Luik: 73 - 75 - 75A - 94 - 96 - 0 - 25- 15- 36
Deze verbinding kan niet. Leg uit waarom.

Waarom niet? Ik heb op de NMBS netkaart gekeken, maar vind het niet direct. Ik zie zelfs lijn 0 niet op de NMBS netwerkkaart.
Wie wil me even helpen waarom deze verbinding niet gaat? Waar loopt het fout?

We kregen ook volgend schema (dat we van buiten moeten kennen, hoe begin je daar aan...)

WE MOETEN OOK ALLE 27 LIJNEN KENNEN HIERONDER. HOE ZOUDEN JULLIE DAARAAN BEGINNEN? PUUR VAN BUITEN LEREN?

Lijn 0: Brussel Noord - Brussel Congres - Brussel Centraal - Brussel Kapellekerk - Brussel Zuid
Lijn 12: Essen - Antwerpen Centraal
Lijn 15: Antwerpen Centraal - Lier - Herentals - Mol - Hasselt
Lijn 16: Lier - Aarschot
Lijn 25: Antwerpen Centraal - Mechelen - Vilvoorde - Schaarbeek - Brussel Noord
Lijn 34: Hasselt - Luik Guillemins
Lijn 35: Hasselt - Aarschot - Leuven
Lijn 36: Brussel Noord - Leuven - Landen - Luik Guillemins
Lijn 37: Luik Guillemins -Eupen - Hergenrath - Aken (Duitsland)
Lijn 40: Luik Guillemins - Wezet - Maastricht (Nederland)
Lijn 50: Brussel Noord - Denderleeuw - Aalst - Gent St Pieters
Lijn 50A: Brussel Zuid - Gent St Pieters - Aalter - Brugge - Oostende
Lijn 53: Leuven - Mechelen - Schellebelle (nabij Gent St Pieters)
Lijn 59: Antwerpen Centraal - Sint Niklaas - Gent St Pieters
Lijn 66: Brugge - Lichtervelde - Kortrijk
Lijn 73: De panne - Lichtervelde - Deinze
Lijn 75: Gent St Pieters - Kortrijk - Moeskroen
Lijn 75A: Moeskroen - Doornik
Lijn 89: Kortrijk - Oudenaarde - Zottegem - Denderleeuw
Lijn 94: Doornik - Ath - Edingen- Halle
Lijn 96: Brussel Zuid - Halle - 's Gravenbrakel - Bergen - Quevy
Lijn 124: Brussel Zuid - Eigenbrakel - Nijvel - Charleroi Zuid
Lijn 125: Luik Guillemins - Namen
Lijn 130: Namen -Charleroi Zuid
Lijn 161: Brussel Noord - Brussel Schuman- Brussel Luxemburg - Ottignies - Gembloux - Namen
Lijn 162: Namen - Marloie - Libramont - Aarlen
Lijn 154: Namen - Dinant

2/ Ook moeten we de telegrafische afkortingen van buiten leren.
HOE BEGIN JE DAARAAN? GEEN LOGICA?? Sommige kan je nog vertalen, maar bij sommige zitten geen logica in. Gewoon van buiten leren?

FLS (Aalst)
FN (Antwerpen-Centraal)
FMS (Bergen)
FR (Brugge)
FBNL (Brussel Nationale Luchthaven)
FBMZ (Brussel-Zuid)
FDK (De Panne)
FDR (Dendermonde)
FES (Essen)
FGSP (Gent-Sint-Pieters)
FH (Halle)
LK (Kortrijk)
FLD (Landen)
LRB (Libramont)
FM (Mechelen)
FNVT (Nijvel)
FSD (Oostende)
FSR (Schaarbeek)
FSN (Sint-Niklaas)
FO (Vorst-Zuid)
FRST (Aarschot)
FCV (Antwerpen-Berchem)
FBK (Blankenberge)
Brussel-Centraal (FBCL)
Brussel-Noord (FBN)
Charleroi (FCR)
Denderleeuw (FDD)
Doornik (FTY)
Genk (FKG)
Geraardsbergen (FGRA)
Hasselt (FHS)
La louviere (LVRS)
Leuven (FLV)
Luik (FL)
Namen (FNR)
Noorderkempen (NDK)
Oudenaarde (FDN)
's Gravenbrakel (FBC)
Verviers (GV)
Vorst rijtuigen (FOVR)
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Oefening spoorlijnen

Bericht door Hagelander »

Om de lijnnummers van buiten te leren, kan je proberen te kijken welke nummers bij elkaar komen en of ze met elkaar gelinkt zijn en een kaart van België in je geheugen stoppen met de grote steden in het achterhoofd.

Wat betreft de codes: ik zou niet meteen letten op de eerste letter, gezien die vaak naar de oude spoorwegmaatschappijen refereert, maar naar de volgende letters en welke naam van stad of gemeente je daarin kan "lezen".
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: Oefening spoorlijnen

Bericht door Ruben »

Bij de stations moet je soms naar de Franstalige naam kijken om een beetje logica te zien, zelfs in Vlaanderen. Bv.: Namur, Braine-le-Comte, Geraardsbergen/Grammont.
Daan
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 mei 2022, 16:27

Re: Oefening spoorlijnen

Bericht door Daan »

Bedankt voor de nuttige tips!

Heeft iemand al een ideetje over de oefening bovenaan? Ik geraak er niet uit.
trainlovertje
Berichten: 2340
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Oefening spoorlijnen

Bericht door trainlovertje »

Lijn 15 komt nergens uit op lijn 36. Volgens mij moet het daarom 34 ipv 36 zijn.
Lijn 0 is de Noord Zuid verbinding, enkel het stukje tussen Brussel-Noord en -Zuid. Die worden nog onderverdeeld in 0/1 meest westelijke spoor) t/m 0/6 (meest oostelijke).
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Oefening spoorlijnen

Bericht door Hagelander »

Print eventueel een lijnnetwerkkaart vanaf wikipedia af en ga met een markeerstift over de lijnnummers om te kijken of ze ergens niet aan elkaar aansluiten?
Daan
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 mei 2022, 16:27

Re: Oefening spoorlijnen

Bericht door Daan »

@trainlovertje
Oefening.
Kan je (al dan niet met omwegen) van Sint-Niklaas naar Brussel Zuid via lijn 59 - 50 - 0 ?
Het antwoord was: ja

Dat begrijp ik niet zo goed.
Op de netwerkkaart van nmbs kan ik het goed volgen, maar die heb ik niet tijdens een examen. Hoe kan ik dit ontdekken als ik enkel de 27 lijnen van buiten leer?

Kan je het stap voor stap uitleggen aan de hand van de lijnen die ik hierboven heb vermeld. Alvast enorm bedankt.


(Deze oef snap ik trouwens ook niet direct...
Wie met de trein van FBC via FBN naar FM reist
('s Gravenbrakel) (Brussel Noord) (Mechelen)

A . Gaat van s'Gravenbrakel naar Brussel Noord en dan naar Mechelen
B. Gaat van Brussel Centraal naar Brussel noord en dan naar Mechelen.
C. Gaat van Brussel Centraal naar Brussel noord en dan naar Moeskroen

Ik ben niet goed in aardrijkskunde. Kan u misschien vertellen waarom A hier de juiste oplossing is aan de hand van de 27 lijnen die we uit het hoofd moeten kennen. Welke relatie tussen de lijnen is?
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Oefening spoorlijnen

Bericht door jan_olieslagers »

De laatste is simpel: A is de enige die vertrekt uit 's Gravenbrakel. Maar al die stationscodes van buiten kennen, dat lijkt me een kwaaie job - voor mezelf nauwelijks haalbaar (maar ik ben dan ook op pensioenleeftijd). De meeste lijnnummers daarentegen zou ik vlotjes kunnen beschrijven, vooral door het jarenlange meelezen alhier :)

Voor de lijnnummers zou ik durven voorstellen: bekijk de IC-diensten of de hoofdlijnen één voor één, en noteer bij elke dienst de lijnnummers.
Bv.Antwerpen-Charleroi: L25-L27/L0/L... of Oostende Eupen L50(A)/L0/L36(N)/...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Oefening spoorlijnen

Bericht door jan_olieslagers »

Maar bovenal: maak u niet zo druk in de details, dat komt wel goed. Het komt erop aan om duidelijk te maken dat ge heel erg gemotiveerd zijt, en niet te stom om 5+5 op te tellen. Zonder enige "inside"-kennis heb ik het idee dat men al heel blij zal zijn met iedere kandidate die aan die twee punten voldoet. Het instuderen van stationscodes en lijnnummers lijkt me wel een goede manier om uw motivatie in de verf te zetten, ga daar dus vooral mee door!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Oefening spoorlijnen

Bericht door Hagelander »

PS. Zijn het enkel deze codes die je moet kennen, of die van alle stations? Want als het enkel deze lijst is: er zijn maar een handvol die niet beginnen met een F. Die kan je dan ook al als "uitzondering" meteen kei-hard inoefenen. En dan is het inderdaad soms handig om ook de Franse benamingen te kennen. Dit gaat echt wel lukken! Veel succes!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Oefening spoorlijnen

Bericht door Steven »

In de laatste oefening is het antwoord A, heel eenvoudig omdat Brussel Centraal FBCL is. Het station Brussel centraal werd later geopend dan het al eerder vernoemde Braine le Comte, aangezien deze de afkorting FBC al had moest er voor Brussel centraal een andere code komen dan gewoon FBC en dus viel de keuze op FBCL. De belangrijkste afkortingen kennen zorgt er dus voor dat je met dergelijke opgaves snel mee bent. Is een foutje maken is geen drama. Niemand kent ze allemaal maar hoe meer je er kent hoe beter uiteraard. Antwerpen Berchem is een geval apart met de afkorting FCV, net voor het station ligt bundel Groenen hoek wat in het Frans vertaal is als Coin Vert. Vandaar FCV. De F werd gebruikt voor de staatspoorwegen.
trainlovertje
Berichten: 2340
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Oefening spoorlijnen

Bericht door trainlovertje »

Daan schreef: 09 jun 2022, 17:41 @trainlovertje
Oefening.
Kan je (al dan niet met omwegen) van Sint-Niklaas naar Brussel Zuid via lijn 59 - 50 - 0 ?
Het antwoord was: ja

Dat begrijp ik niet zo goed.
Op de netwerkkaart van nmbs kan ik het goed volgen, maar die heb ik niet tijdens een examen. Hoe kan ik dit ontdekken als ik enkel de 27 lijnen van buiten leer?

Kan je het stap voor stap uitleggen aan de hand van de lijnen die ik hierboven heb vermeld. Alvast enorm bedankt.


(Deze oef snap ik trouwens ook niet direct...
Wie met de trein van FBC via FBN naar FM reist
('s Gravenbrakel) (Brussel Noord) (Mechelen)

A . Gaat van s'Gravenbrakel naar Brussel Noord en dan naar Mechelen
B. Gaat van Brussel Centraal naar Brussel noord en dan naar Mechelen.
C. Gaat van Brussel Centraal naar Brussel noord en dan naar Moeskroen

Ik ben niet goed in aardrijkskunde. Kan u misschien vertellen waarom A hier de juiste oplossing is aan de hand van de 27 lijnen die we uit het hoofd moeten kennen. Welke relatie tussen de lijnen is?
Hier valt weinig aan te begrijpen, dat ga je gewoon moeten leren.
Lijn 59 = Antwerpen - Sint-Niklaas - Lokeren - Gent
Lijn 50 = Gent - Aalst - Denderleeuw - Brussel
0 = enkel Brussel

Ook de tweede vraag is enkel toepassen. Je hoeft maar in je lijstje te kijken waar de afkortingen voor staan. Het antwoord staat op die manier praktisch in de vraag. Voor velen hier op het forum zijn die afkortingen dusdanig gekend dat het kinderspel is, maar als je ze niet kent ga je ze wel degelijk van buiten moeten leren, denk ik.
desirootje
Berichten: 647
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Oefening spoorlijnen

Bericht door desirootje »

Voor de lijnen wil je ze mss onderverdelen in groepjes;
L0 is de Brusselse NZV, L1-4 zijn de HSL's.
Lijnen in de tientallen zijn voor Limburg en de Kempen.
25, 25N, 27 is allemaal deel van Brussel-Antwerpen.
Lijnen in de 30 zijn rond Luik, zie L35 als een omleiding voor L36 als dat helpt om het voor je te zien.
Lijnen in de 50 is Oost-Vlaanderen waar men begint met de lijnen naar Brussel en vanachter de restjes (richting Schellebelle en Antwerpen).
66 en die in de 70 zijn West-Vlaanderen en Noord-West Henegouwen(juist onder West-Vlaanderen).
80 en 90 is Vlaamse Ardennen en alle spoorwegen vanuit Henegouwen naar Brussel.
120-130 is Waalse as (Mons-Charleroi-Namen-Luik).
160 is Wat er rond Namen overblijft.
Voor de namen moet je trucjes gebruiken. Over het algemeen lijkt het mij dat die 1e letter een "titel" was, uit de rest kan je dan de naam uitmaken, uitzondering voor vorst waar de F gebruikt wordt voor Forest en de N van Noorderkempen maar dat is logisch als 1 vd nieuwste stations in België.
Hier een paar ezelsbrugjes FLS= aLoSt, FMS= MonS, FBMZ=Brussel-Midi/Zuid, FDK= idk, De Panne ligt dicht bij DunKerque?
Gwn je best doen, dat lijkt veel maar is doenbaar, probeer jezelf te trainen met verzonnen routes tussen 2 stations en zie of je juist bent. De namen doe je mss best met flashcards met de naam op de ene kant en de afkorting op de andere.
Veel succes!
Klassiekje
Berichten: 551
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Oefening spoorlijnen

Bericht door Klassiekje »

FDK komt van aDinKerke :wink:
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Oefening spoorlijnen

Bericht door Paul »

Als je echt alles over de (geschiedenis van) die telegrafische afkortingen wilt weten, zie dan mijn website belgischespoorlijnen.be, specifiek de pagina's https://sites.google.com/view/belgische ... n/stations en vooral https://sites.google.com/view/belgische ... ons/uitleg
:)
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie