Oefening spoorlijnen

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Oefening spoorlijnen

Bericht door overweg13 »

Wat me opvalt, is dat de kennis van de lijnnummers zienderogen achteruit is beginnen gaan op het moment dat de NMBS het niet meer nodig vond om een papieren spoorboekje uit te geven. Ik moet eerlijk toegeven dat ik al 50 jaar goochel (niet google) met die lijnnummers dankzij mijn allereerste contacten met het spoorboekje (dat bij ons thuis al begin de jaren 1960 circuleerde). In dat spoorboekje vind je op elke pagina het lijnnummer met de voornaamste stations op de lijn. Hoe anders is dat in de apps en op de website van de NMBS, waar je zelfs geen lijnnummers meer vindt in de lijst van de storingen en de werken. Ik weet dat er dan meten geriposteerd wordt dat reizigers niets aan die nummers hebben, maar ik kan me toch voorstellen dat een dagelijks gebruiker (van de trein...) vrij snel weet wat zijn lijn(en) is/zijn. Overigens: bij de bus is de identificatie helemaal gebaseerd op lijnnummers en vaak is de toestand nog een stuk complexer dan bij de spoorwegen. (Voorbeeld: Halle 26 - 94 - 96 - 108 voor de treinen, 101 - 107 - 145 - 153 - 154 - 155 - 156 - 163 - 164 - 170 - 171 - 571 - 572 -573 - 810 - 114 - 116 - 471 voor de bussen. Geef toe...)
Nee, de afbouw is een gevolg van de stelselmatige onderschatting van de gebruiker en op stoute momenten denk ik wel eens dat zij die dit uitdenken hun eigen gebrek aan kennis, inzicht en wil om het te weten als norm nemen.
Met vriendelijke groet

overweg13
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Oefening spoorlijnen

Bericht door desirootje »

overweg13 schreef: 10 jun 2022, 14:06 Wat me opvalt, is dat de kennis van de lijnnummers zienderogen achteruit is beginnen gaan op het moment dat de NMBS het niet meer nodig vond om een papieren spoorboekje uit te geven. Ik moet eerlijk toegeven dat ik al 50 jaar goochel (niet google) met die lijnnummers dankzij mijn allereerste contacten met het spoorboekje (dat bij ons thuis al begin de jaren 1960 circuleerde). In dat spoorboekje vind je op elke pagina het lijnnummer met de voornaamste stations op de lijn. Hoe anders is dat in de apps en op de website van de NMBS, waar je zelfs geen lijnnummers meer vindt in de lijst van de storingen en de werken. Ik weet dat er dan meten geriposteerd wordt dat reizigers niets aan die nummers hebben, maar ik kan me toch voorstellen dat een dagelijks gebruiker (van de trein...) vrij snel weet wat zijn lijn(en) is/zijn. Overigens: bij de bus is de identificatie helemaal gebaseerd op lijnnummers en vaak is de toestand nog een stuk complexer dan bij de spoorwegen. (Voorbeeld: Halle 26 - 94 - 96 - 108 voor de treinen, 101 - 107 - 145 - 153 - 154 - 155 - 156 - 163 - 164 - 170 - 171 - 571 - 572 -573 - 810 - 114 - 116 - 471 voor de bussen. Geef toe...)
Nee, de afbouw is een gevolg van de stelselmatige onderschatting van de gebruiker en op stoute momenten denk ik wel eens dat zij die dit uitdenken hun eigen gebrek aan kennis, inzicht en wil om het te weten als norm nemen.
Daar ben ik niet zo zeker van, als je kijkt naar de S-treinen bvb, weet men vaak niet op welke S-trein ze zitten, S1 of S3, geen idee gwn op de S die naar Antwerpen-Centraal of Zottegem gaat. Ik denk wel dat die lijnnummers zouden kunnen helpen bij bepaalde mensen maar de algemene bevolking zal er niets aan hebben.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Oefening spoorlijnen

Bericht door TimJ36 »

overweg13 schreef: 10 jun 2022, 14:06 Nee, de afbouw is een gevolg van de stelselmatige onderschatting van de gebruiker en op stoute momenten denk ik wel eens dat zij die dit uitdenken hun eigen gebrek aan kennis, inzicht en wil om het te weten als norm nemen.
Waar ik me het nog meest aan erger is dat de treinnummers niet op de vertrekschermen staan. In Frankrijk (zie afbeelding) gebeurt dat wel en daar vind ik altijd heel gemakkelijk mijn trein terug. Soms zijn er treinen met dezelfde bestemming of gebeurt het dat je niet naar de eindbestemming gaat maar onderweg uitstapt. Zoek dan maar eens de juiste trein!

Voor mij geeft het systeem met treinnummers minder stress, zeker voor de internationale treinen in het buitenland. Ook voor de mensen die je staan op te wachten in het station is het gemakkelijker om te weten met welke trein je aankomt.
Bijlagen
Montpellier-Sud-de-France_vertrekscherm_2018.jpg
Laatst gewijzigd door TimJ36 op 10 jun 2022, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Oefening spoorlijnen

Bericht door overweg13 »

Die algemene bevolking is net wat me stoort en waar ik het op het einde van mijn vorige bijdrage ook over had. Maar die algemene bevolking is dan wel in staat om gebruik te maken van de nummers van auto- en andere wegen.
Dat argument dat niemand het begrijpt is eigenlijk denigrerend - en voor alle duidelijkheid: ik leg dat niet in jouw mond, maar in die van marketeers die voortdurend uit zijn op de betutteling. Na verloop van tijd krijg je dan te maken met een self-fulfilling prophecy, die niets anders is dan het einddoel van "specialisten" die de gebruikers dommer en dommer maken.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Oefening spoorlijnen

Bericht door overweg13 »

TimJ36 schreef: 10 jun 2022, 15:46
overweg13 schreef: 10 jun 2022, 14:06 Nee, de afbouw is een gevolg van de stelselmatige onderschatting van de gebruiker en op stoute momenten denk ik wel eens dat zij die dit uitdenken hun eigen gebrek aan kennis, inzicht en wil om het te weten als norm nemen.
Waar ik me het nog meest aan erger is dat de treinnummers niet op de vertrekschermen staan. In Frankrijk (zie afbeelding) gebeurt dat wel en daar vind ik altijd heel gemakkelijk mijn trein terug. Soms zijn er treinen met dezelfde bestemming of gebeurt het dat je niet naar de eindbestemming gaat maar onderweg uitstapt. Zoek dan maar eens de juiste trein!
Ik kan het alleen maar volmondig met je eens zijn!
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Oefening spoorlijnen

Bericht door jan_olieslagers »

Na verloop van tijd krijg je dan te maken met een self-fulfilling prophecy, die niets anders is dan het einddoel van "specialisten" die de gebruikers dommer en dommer maken.
Daarmee ben ik het dan weer helemaal eens, behalve dat het niet de specialisten zijn die dit aansturen, wel de marketeers. Immers hoe simpeler een "product" of "dienst" er uit ziet, hoe toegankelijker het is voor domme mensen. En daarmee worden de geesten lui, inderdaad. Zelfparkerende auto's, navigatiesystemen die dicteren "aan de jotonde jechts" enz. zijn symptomen van dezelfde trend.
En ja, de marketeers worden dan ook weer aangestuurd door managers die enkel kijken naar "quick-wins" ttz naar winst op korte termijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Oefening spoorlijnen

Bericht door HVHTB »

Daan schreef: 09 jun 2022, 16:40WE MOETEN OOK ALLE 27 LIJNEN KENNEN HIERONDER. HOE ZOUDEN JULLIE DAARAAN BEGINNEN? PUUR VAN BUITEN LEREN?

Ook moeten we de telegrafische afkortingen van buiten leren.
HOE BEGIN JE DAARAAN? GEEN LOGICA?? Sommige kan je nog vertalen, maar bij sommige zitten geen logica in. Gewoon van buiten leren?
Als ik zulke lijsten moet leren (dan wel voor school, niet de spoorwegen) gebruik ik Teach2000. Eigenlijk is dat gemaakt om woordjes Latijn te leren, maar je kan in principe elke lijst ingeven. Gewoon intypen in Google en downloaden. Daarop kan je oefenen, en dat gaat voor mij toch het snelst.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Oefening spoorlijnen

Bericht door Hagelander »

HVHTB schreef: 10 jun 2022, 21:38
Daan schreef: 09 jun 2022, 16:40WE MOETEN OOK ALLE 27 LIJNEN KENNEN HIERONDER. HOE ZOUDEN JULLIE DAARAAN BEGINNEN? PUUR VAN BUITEN LEREN?

Ook moeten we de telegrafische afkortingen van buiten leren.
HOE BEGIN JE DAARAAN? GEEN LOGICA?? Sommige kan je nog vertalen, maar bij sommige zitten geen logica in. Gewoon van buiten leren?
Als ik zulke lijsten moet leren (dan wel voor school, niet de spoorwegen) gebruik ik Teach2000. Eigenlijk is dat gemaakt om woordjes Latijn te leren, maar je kan in principe elke lijst ingeven. Gewoon intypen in Google en downloaden. Daarop kan je oefenen, en dat gaat voor mij toch het snelst.
Die tip ivm dat programma Teach2000 is SUPER! Ik heb het zelf ondertussen uitgetest en het helpt enorm om zo'n zaken uit het hoofd te leren. Voordeel is ook dat je meteen in beide richtingen kan werken, zowel van de afkortingen naar de volledige namen van de stations als omgekeerd. Zalig! Ik ben al een fan van dit hulpmiddel...
Daan
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 mei 2022, 16:27

Re: Oefening spoorlijnen

Bericht door Daan »

desirootje schreef: 09 jun 2022, 22:57 Voor de lijnen wil je ze mss onderverdelen in groepjes;
L0 is de Brusselse NZV, L1-4 zijn de HSL's.
Lijnen in de tientallen zijn voor Limburg en de Kempen.
25, 25N, 27 is allemaal deel van Brussel-Antwerpen.
Lijnen in de 30 zijn rond Luik, zie L35 als een omleiding voor L36 als dat helpt om het voor je te zien.
Lijnen in de 50 is Oost-Vlaanderen waar men begint met de lijnen naar Brussel en vanachter de restjes (richting Schellebelle en Antwerpen).
66 en die in de 70 zijn West-Vlaanderen en Noord-West Henegouwen(juist onder West-Vlaanderen).
80 en 90 is Vlaamse Ardennen en alle spoorwegen vanuit Henegouwen naar Brussel.
120-130 is Waalse as (Mons-Charleroi-Namen-Luik).
160 is Wat er rond Namen overblijft.
Voor de namen moet je trucjes gebruiken. Over het algemeen lijkt het mij dat die 1e letter een "titel" was, uit de rest kan je dan de naam uitmaken, uitzondering voor vorst waar de F gebruikt wordt voor Forest en de N van Noorderkempen maar dat is logisch als 1 vd nieuwste stations in België.
Hier een paar ezelsbrugjes FLS= aLoSt, FMS= MonS, FBMZ=Brussel-Midi/Zuid, FDK= idk, De Panne ligt dicht bij DunKerque?
Gwn je best doen, dat lijkt veel maar is doenbaar, probeer jezelf te trainen met verzonnen routes tussen 2 stations en zie of je juist bent. De namen doe je mss best met flashcards met de naam op de ene kant en de afkorting op de andere.
Veel succes!
Hartelijk dank voor deze tip over de lijnen en waar ze liggen. Collega's zeggen me ook dat ik eigenlijk België in 4 moet delen: NOORD, OOST, ZUID, WEST, de lijnen met de hoge nummers zijn in Wallonie en de lage nummers in Vlaanderen. Klopt dit? En wat bedoelen ze hiermee? Want jouw schema lijkt me duidelijker.

We krijgen zo'n vragen over die 27 lijnen op het examen :
EXAMEN:
1) Ik moet van Gent Sint Pieters naar Brussel Zuid. Via welke lijn?
2) Op welke spoorweglijn gaat Brussel Noord - Antwerpen Centraal?
3) Op welke spoorweglijn gaat Deinze - De Panne?

Dus ze geven altijd 2 steden/dorpen en dan moet ik de lijn zeggen.
Hoe studeer ik dit het beste?
@Desirootje: vele vragen zijn multiple choice. Dus als ik uw methode volg, kan ik dikwijls het juiste antwoord vinden dankzij u tips (ik moet dan wel nog enkele steden/dorpen van buiten leren?
@Desirootje: Stel geen multiple choice, maar je moet het lijnnummer geven zonder keuzemogelijkheden. Hoe studeer ik dan best?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Oefening spoorlijnen

Bericht door overweg13 »

Heb je er al eens aan gedacht om de pdf's met de lijnfolders te raadplegen en in te studeren. Ze maken het je gemakkelijk door de belangrijke (overstap)stations vetjes af te drukken en zelfs als je alleen de stations uit de titel bovenaan zou kennen zou je al heel wat weten. Als je die eenmaal onder de knie hebt, kun je nog wat dieper op de zaak ingaan, eerst met de andere belangrijke stations en daarna zelfs met de tussenliggende haltes. Beschouw dat als een persoonlijke uitdaging, dat je er een eind ver mee komt voor je examen is dan meegenomen.
Concreet voorbeeldje: lijn 161, in de lijnfolder Brussel - Ottignies - Namen. Voor Brussel krijg je meteen een overzicht van de belangrijkste stations. Voeg daar nog Louvain-La-Neuve en Gembloers aan toe en je hebt meteen een degelijk overzicht. Voor de sport kun je dan ook nog de kleinere halten instuderen en je hebt meteen een beeld van de hele lijn 161.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Oefening spoorlijnen

Bericht door jan_olieslagers »

Hoe studeer ik dit het beste?
Dat is een vraag om aan pedagogen/psychologen te stellen, niet aan spoorentoesiastelingen :) Voorzover ik begrijp is er niet één manier om iets het beste te leren, omdat niet alle hersenpannen gelijkaardig zijn.

Wel sluit ik me aan bij de raad om daar al eens te gaan rondhangen vóór de proef. Doe die wandeling al eens, naar het Atriumgebouw, en spreek misschien zelfs spoorpersoneel aan met een of andere vraag. En/of noteer vragen om hier te stellen. Dat zal fel bijdragen tot uw gemoedsrust op de grote dag zelve!

Voor het leren van de lijnnummers: als het mij te doen stond, ik zette zelf een oefensysteem op, dat uit de lijst van de Belgische stations er telkens twee uitkiest, en dan ging ik de route uitpluizen. Welke treindiensten, over welke lijnen gaan die, waar overstappen. Al doende leert men! Het zal wel blijken dat er na een tijd minder en minder opzoekwerk nodig is, omdat er meer en meer dingen reeds geweten zijn. Als uitbreiding kan men dan ook nog uitzoeken welk treinmateriaal er zou mogen verwacht worden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Oefening spoorlijnen

Bericht door HLE 2302 »

Daan schreef: 12 jun 2022, 12:23
desirootje schreef: 09 jun 2022, 22:57 Voor de lijnen wil je ze mss onderverdelen in groepjes;
L0 is de Brusselse NZV, L1-4 zijn de HSL's.
Lijnen in de tientallen zijn voor Limburg en de Kempen.
25, 25N, 27 is allemaal deel van Brussel-Antwerpen.
Lijnen in de 30 zijn rond Luik, zie L35 als een omleiding voor L36 als dat helpt om het voor je te zien.
Lijnen in de 50 is Oost-Vlaanderen waar men begint met de lijnen naar Brussel en vanachter de restjes (richting Schellebelle en Antwerpen).
66 en die in de 70 zijn West-Vlaanderen en Noord-West Henegouwen(juist onder West-Vlaanderen).
80 en 90 is Vlaamse Ardennen en alle spoorwegen vanuit Henegouwen naar Brussel.
120-130 is Waalse as (Mons-Charleroi-Namen-Luik).
160 is Wat er rond Namen overblijft.
Voor de namen moet je trucjes gebruiken. Over het algemeen lijkt het mij dat die 1e letter een "titel" was, uit de rest kan je dan de naam uitmaken, uitzondering voor vorst waar de F gebruikt wordt voor Forest en de N van Noorderkempen maar dat is logisch als 1 vd nieuwste stations in België.
Hier een paar ezelsbrugjes FLS= aLoSt, FMS= MonS, FBMZ=Brussel-Midi/Zuid, FDK= idk, De Panne ligt dicht bij DunKerque?
Gwn je best doen, dat lijkt veel maar is doenbaar, probeer jezelf te trainen met verzonnen routes tussen 2 stations en zie of je juist bent. De namen doe je mss best met flashcards met de naam op de ene kant en de afkorting op de andere.
Veel succes!
Hartelijk dank voor deze tip over de lijnen en waar ze liggen. Collega's zeggen me ook dat ik eigenlijk België in 4 moet delen: NOORD, OOST, ZUID, WEST, de lijnen met de hoge nummers zijn in Wallonie en de lage nummers in Vlaanderen. Klopt dit? En wat bedoelen ze hiermee? Want jouw schema lijkt me duidelijker.

We krijgen zo'n vragen over die 27 lijnen op het examen :
EXAMEN:
1) Ik moet van Gent Sint Pieters naar Brussel Zuid. Via welke lijn?
2) Op welke spoorweglijn gaat Brussel Noord - Antwerpen Centraal?
3) Op welke spoorweglijn gaat Deinze - De Panne?

Dus ze geven altijd 2 steden/dorpen en dan moet ik de lijn zeggen.
Hoe studeer ik dit het beste?
@Desirootje: vele vragen zijn multiple choice. Dus als ik uw methode volg, kan ik dikwijls het juiste antwoord vinden dankzij u tips (ik moet dan wel nog enkele steden/dorpen van buiten leren?
@Desirootje: Stel geen multiple choice, maar je moet het lijnnummer geven zonder keuzemogelijkheden. Hoe studeer ik dan best?
Je mag dit afleggen met gebruik van de netkaart, of van buiten ?
1) Lijn 50A
2) L25/27
3) L73

Zijn allemaal grote assen en geen moeilijke vragen, zeker niet als je de netkaart mag gebruiken. Telegrafische afkortingen moet je van buiten leren, geen andere mogelijkheid.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Oefening spoorlijnen

Bericht door Steven »

De panne is FDK omdat het de afkorting van Adinkerke heeft. Het is dan ook grondgebied Adinkerke maar dat hoort bij De Panne
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Oefening spoorlijnen

Bericht door Portbou »

Steven schreef: 13 jun 2022, 14:29 De panne is FDK omdat het de afkorting van Adinkerke heeft. Het is dan ook grondgebied Adinkerke maar dat hoort bij De Panne
...en bij de opening van de lijn in 1870 was De Panne gewoon een klein gehuchtje van de grotere gemeente Adinkerke.
Plaats reactie