opleiding bij nmbs commercieel bediende

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
Daan
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 mei 2022, 16:27

opleiding bij nmbs commercieel bediende

Bericht door Daan »

Ik begin morgen aan een opleiding CCT (customer care training) en de basisopleiding bij nmsbs antwerpen.
De lessen gaan door in Brussel, Frankrijkstraat.

Heeft iemand ervaring met die opleiding CCT en de basisopleiding? Mijn functie wordt commercieel bediende (aan de loketten plaatsnemen en steward).

Kan iemand mij tips geven? De CCT opleiding gaat één week door via afstandonderwijs. De basiscursus, daarvan moeten we aanwezig zijn in Brussel elke dag (2 weken). Tips voor examens, leerstof, ... ? Iemand deze lessen ook gehad?
Daviddb
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 mei 2020, 13:03

Re: opleiding bij nmbs commercieel bediende

Bericht door Daviddb »

Onze groep (Onderstationschef en eerste assistent klanten) was een tweetal jaar geleden bij de eersten die de transversale CCT opleiding kregen.
Iedere startende werknemer die in contact komt met reizigers krijgt deze training.

Veel zorgen hoef je u daarvoor niet te maken. Er wordt een basis geleged over het reilen en zeilen van de spoorwegen en hun werking (materieel, tickets, aansluitingen; de interne structuur,...). Nadien krijg je een sumier eenvoudig multiple-choice examen waar iedereen normaliter op slaagt.
Succes!
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: opleiding bij nmbs commercieel bediende

Bericht door Hagelander »

Ook als treinbegeleider start je met die cursus (heb ik vernomen), samen dus met anderen die in contact komen met reizigers/klanten. Maar ikzelf kan er pas vanaf oktober meer over vertellen. Ik wil je bij deze alvast heel veel succes toewensen. Goede start!
Daan
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 mei 2022, 16:27

Re: opleiding bij nmbs commercieel bediende

Bericht door Daan »

@Davidbb

Ik heb vernomen dat dit nu bestaat uit een schriftelijk examen en een praktische proef.
De praktische proef zou bestaan uit het trekken van een foto op Brussel-Zuid, je moet weten welke faciliteiten waar te vinden zijn in Brussel-Zuid.
Kan je dit ergens terugvinden op het internet? Zo'n plannetje ofzo van de faciliteiten en met nummering?

Weet u nog ongeveer waarover de examenvragen CCT gingen?
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: opleiding bij nmbs commercieel bediende

Bericht door am62 »

Daan schreef: 08 jun 2022, 17:25 @Davidbb

Ik heb vernomen dat dit nu bestaat uit een schriftelijk examen en een praktische proef.
De praktische proef zou bestaan uit het trekken van een foto op Brussel-Zuid, je moet weten welke faciliteiten waar te vinden zijn in Brussel-Zuid.
Kan je dit ergens terugvinden op het internet? Zo'n plannetje ofzo van de faciliteiten en met nummering?

Weet u nog ongeveer waarover de examenvragen CCT gingen?
Misschien kan je zelf eens op verkenning gaan ?
Daviddb
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 mei 2020, 13:03

Re: opleiding bij nmbs commercieel bediende

Bericht door Daviddb »

Daan schreef: 08 jun 2022, 17:25 Weet u nog ongeveer waarover de examenvragen CCT gingen?
De vragen gaan over leerstof dat die dagen zal behandeld worden...
Maak je niet te druk over alles op voorhand te willen weten. Er is voldoende tijd voorzien voor de opleiding.
Ook wat betreft Brussel Zuid zal je wel nog info ontvangen.

Je gaat een reiziger ook geen vervoersbewijs verkopen als hij zijn bestemming nog niet weet. :wink:
Daan
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 mei 2022, 16:27

Re: opleiding bij nmbs commercieel bediende

Bericht door Daan »

@davidbb
Dus iedereen uit jullie groep kende de 27 lijnen uit het hoofd?
Bedankt om me gerust te stellen dat CCT een summier eenvoudig examen was. Met multiple choice.
Je moest dus nergens iets invullen? (een getal van een lijn bv). Als het allemaal multiple choice vragen zijn, oef. Hoeveel vragen zijn het.

Kan je je nog wat vragen herinneren (ik neem dit dan als testvragen aangezien elk examen anders zal zijn, andere vragen). Het zou veel voor mij betekenen, vooral als ik weet dat alles multiple choice is, en dus niets moet invullen.
Daviddb
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 mei 2020, 13:03

Re: opleiding bij nmbs commercieel bediende

Bericht door Daviddb »

Je lijnkennis is maar een deel van alle vragen van CCT.
Focus in eerste instantie op de hoofdassen: L50A, L59,L25/27, L161... En ja, dat is blokken. Voor je opleiding van comercieel bediende zal je ongetwijfeld ook nog moeten studeren.

Of het nu nog multiple choice is kan ik je niet garanderen. Vragen ga ik hier ook niet delen. Dan zou de testing ook geen nut meer hebben.
De basiskennis die je nu op korte tijd moet opdoen is ook een soort van schifting van de wergever om te zien of je de verdere opleiding zal aankunnen.
Het examen is een doeltreffende manier om naar deze vaardigheden en kennis te polsen. Als je het de vragen al zou kennen heeft het ook geen nut om een evaluatie af te nemen.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: opleiding bij nmbs commercieel bediende

Bericht door Hagelander »

Daviddb schreef: 13 jun 2022, 15:15 Of het nu nog multiple choice is kan ik je niet garanderen. Vragen ga ik hier ook niet delen. Dan zou de testing ook geen nut meer hebben.
De basiskennis die je nu op korte tijd moet opdoen is ook een soort van schifting van de wergever om te zien of je de verdere opleiding zal aankunnen.
Het examen is een doeltreffende manier om naar deze vaardigheden en kennis te polsen. Als je het de vragen al zou kennen heeft het ook geen nut om een evaluatie af te nemen.
Voorbeelden van type-vragen kunnen mensen wel degelijk gemoedsrust brengen, zonder dat je daarmee exact weergeeft wat de precieze vragen zijn. Toen ik vroeger aan de universiteit studeerde, gaven sommige professoren zelfs een lijst met modelvragen, waarmee je eigenlijk uiteindelijk nog steeds de volledige cursus moest leren. Maar doordat je structuur kreeg, begreep je de cursus ook beter, omdat je de verschillende onderdelen in verband met elkaar kon brengen. Dat maar als kleine opmerking dat een vraag naar een modelvraag mijn inziens soms getuigt van interesse en de kwaliteit van een test niet altijd verlaagd. :-)
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: opleiding bij nmbs commercieel bediende

Bericht door jan_olieslagers »

Ja, dat onderschrijf ik graag. Toen ik studeerde voor mijn theorie-examen in de vliegerij heb ik ook veel gehad aan de lijsten van eerdere vragen die circuleerden. Vooral kan men daaruit een beeld vormen van het soort vragen - inclusief strikvragen - waaraan zich te verwachten.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: opleiding bij nmbs commercieel bediende

Bericht door Hagelander »

En Daan, lukt het met de opleiding? Veel succes nog!
Plaats reactie