Wat houdt eerste dag opleiding loketbediende/steward in?

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
Daan
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 mei 2022, 16:27

Wat houdt eerste dag opleiding loketbediende/steward in?

Bericht door Daan »

Beste
Ik ben geslaagd voor het mondelinge en schriftelijke gedeelte voor de vacature loketbediende/steward.
In mijn mail staat:
"We spreken af op 16/05/2022 om 8:45 AM op volgend adres Frankrijkstraat,91 - 1070 Brussel. Er staat een welkomdag voor nieuwe collega’s op het programma. Je maakt kennis met NMBS en andere nieuwe medewerkers. Wij zorgen voor een broodjeslunch."

1)Dus op de Frankrijkstraat 91 in Anderlecht zal dus de eerste opleidingsdag zijn. Is dit de vaste plaats van de opleiding?
2)Hoe lang duurt de opleiding loketbediende/Steward?
3) Als ik aan Brussel Zuid uitstap, hoe moet ik dan te voet gaan naar Frankrijkstraat 91? Het klopt toch dat dit in Anderlecht is? (Brussel).
4) Na hoeveel weken krijg je een examen en hoe moet je dit leren? Aan de hand van de powerpont presentaties die gegeven zijn? Is het verstandig voor het examen om nota's te maken of kan je alle vragen oplossen door de powerpoints te bestuderen? Mag je de powerponits gebruiken tijdens het examen
5) Ik moet eigenlijk 1u15 min heen op de trein zitten. Geen probleem. Maar ik denk dat er geen snellere trein is geloof ik? Mijn vertrekstation is Herentals. Of kan ik best vertrekstation Olen dan nemen?

Ik ben wat zenuwachtig. Vandaar deze vraagjes.
Laatst gewijzigd door Daan op 12 mei 2022, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Wat houdt eerste dag opleiding loketbediende/steward in?

Bericht door jan_olieslagers »

Dat kliinkt inderdaad zenuwachtig, ja, en ik heb daar best begrip voor :) toch lijkt het me redelijk overbodig.

Voor het vinden van de locatie gaat er niks boven het raadplegen van een goede landkaart, kijk bv. eens op https://www.openstreetmap.org/search?qu ... 26/4.33179

Ik heb daar gewerkt, vele jaren geleden, en toen kwam het erop aan om het station te verlaten langs dezelfde route die leidde naar de pendelbussen naar de luchthaven Charleroi, en de TGV-checkin van Air France. Maar ik ben daar al lang niet meer geweest, dat kan best veranderd zijn.

Sukses gewenst! Als ik u mijn twee centiempjes goede raad mag geven:
* maak reeds de avond tevoren uw kleding gereed, inclusief schoenen poetsen e.d. De dag zelve gaat het allemaal eens zo vlot, dat stelt gerust;
* plan uw trip erg ruim, nix is zo ellendig als te laat komen op uw eerste afspraak door een platte band of een treinpanne of zo;
* voorzie dan ook een zinnige manier om de vermoedelijke resttijd in te vullen, bv. koffie drinken ergens in het station of in de buurt, krant lezen, niet-dringende boodschappen, treinen spotten,

[edit @hieronder: men vindt dat niet alleen bij die viezerik van een G maar ook op iedere deftige landkaart, ik gaf ook een duidelijk voorbeeld aan. WEG MET G.!!!!]
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 12 mei 2022, 18:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Wat houdt eerste dag opleiding loketbediende/steward in?

Bericht door Hagelander »

Frankrijkstraat 91, Anderlecht, ligt gewoon vlak aan het station Brussel-Zuid. Je vindt dit gemakkelijk op Google maps. Alvast veel succes!
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Wat houdt eerste dag opleiding loketbediende/steward in?

Bericht door Terminus »

Tegenwoordig start iedereen met klantencontact met een transversaal gedeelte (dus gemengde groep met o.a. ook treinbegeleiders, perronpersoneel, ...) dat "Customer Care Training" heeft. Dat duurt 10 lesdagen en dan volgt je eerste examen. Daarna ga je naar je vakspecifieke opleiding.

Vroeger was de eerste dag een dag van HR-Rail en stond die los van de NMBS-opleiding. Maar geen idee of dat sinds corona gewijzigd is.

Verder kan je er best van uitgaan dat je opleiding in Brussel doorgaan in de Frankrijkstraat (85 of 91) of in de Hallepoortlaan 40 (Atrium-gebouw).

Veel succes en no stress!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat houdt eerste dag opleiding loketbediende/steward in?

Bericht door Steven »

Als je in Brussel zuid op het perron staat dit best verlaten via de zuidgang. Deze is aan het einde van het perron met een vaste trap. Dan naar rechts en je komt vanzelf aan de uitgang Frankrijkstraat. Het nmbs gebouw ligt aan de overkant van de straat.

Voor het nog makkelijker te maken, als je uit de trein stapt ga je dus naar de voorkant van de trein, daar de laatste vast trap (of lift) nemen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat houdt eerste dag opleiding loketbediende/steward in?

Bericht door Steven »

Grondplan van het station. De zuidgang heb ik rood omcirkeld. De uitgang frankrijkstraat is onderaan rechts.
Bijlagen
810A978D-2E0C-4B64-A8E4-2E4750FED655.jpeg
Daan
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 mei 2022, 16:27

Re: Wat houdt eerste dag opleiding loketbediende/steward in?

Bericht door Daan »

@ Steven en anderen: dit is gewoon super. Heel hard bedankt! Bedankt voor de heel duidelijke uitleg en foto. Stress gone!!!
Super forum voor starters!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat houdt eerste dag opleiding loketbediende/steward in?

Bericht door Steven »

Rode bol uitgang station Frankrijkstraat
Blauwe bollen = frankrijkstraat 85 en 91

Ter praktische info. Het is aan die kant van de straat ook busparking voor heel wat bedrijven zoals de pendelbus naar Charleroi of de ouibus naar Frankrijk.

PS mijn tekenkunst niet beoordelen 😁
Bijlagen
473D9D58-409A-4071-AE36-253ADB232EA4.jpeg
Plaats reactie