Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door CursorX »

jan_olieslagers schreef: 19 mei 2022, 18:21 Hm, dus als men standplaats Antwerpen heeft dan moet men Frans kunnen, ook al doet men enkel Antwerpen-Gent-Oostende of Antwerpen-Hamont? Ik kan toch niet laten een Belgicistisch geurtje te ruiken - maar daar is niks verkeerds mee, uiteraard. Ook dat zou kunnen veranderen bij een eventuele privatisering van sommige regionale diensten, wie weet?

Van de andere kant: moet men Duits kunnen op de diensten naar Eupen en omgeving?
In Antwerpen doen begeleiders bv ook diensten naar Charleroi enz, men zal echt niet voor jou een speciale reeks maken omdat je geen Frans kent. Bovendien is het een stukje klantenservice naar toeristen toe die geen Nederlands spreken.

Op de treinen naar Eupen spreken de meeste begeleiders een woordje Duits ja, ze roepen ook vaak om in het Duits daar, hoewel het geen verplichting is.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door jan_olieslagers »

Dankje, zoiets vermoedde ik reeds. Bovenal zie ik veel pragmatisme en goede wil aan de basis - wat ik ook in de praktijk als reiziger ervaar, meestal - maar toch wel een beetje kortzichtigheid hogerop. En ook geen formele erkenning van het Duits als derde landstaal - nochtans grondwettelijk! - gelukkig zijn die Oostkantonners door de band geen lastige mensen :)

Ik bedoel maar: het zou niet onmogelijk moeten zijn om in Antwerpen of in Gent of in Hasselt TBG aan te werven die enkel NL spreken, en dan overeenkomstige dienstroosters op te zetten. En omgekeerd idem dito in Labramont, Arlon, Charleroi, Tournai. Waarvoor zijn er anders computers? Het is al zo moeilijk om TBG aan te werven, lezen we hier keer op keer.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door groentje »

Wel in Eupen :wink: in stations Eupen en Heegenrath moet er eerst in het Duits, daarna in het Frans worden omgeroepen, dank u, taalwetgeving.
De meerderheid van de depots heeft ergens wel een dienst die de taalgrens overschrijdt, en uiteraard zijn er posten die tweetalige zijn dan andere, maar ik herinner me dat toen ik bijna 20 jaar geleden meedeed voor treinbegeleider, dat ze zeiden dat je om de graad van treinbegeleider te krijgen, tweetaligheid een vereiste was, daar kreeg je dan wel een paar jaar voor. Tot dan had je de graad van wachter, geloof ik. Dat kan ondertussen veranderd zijn, maar dat is wat ik me van toen herinner.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Hagelander »

Mja, ik wou eigenlijk alleen maar zeggen: ik kan zowel in het Nederlands als in het Frans een reiziger helpen en informatie geven, dus wil ik natuurlijk wel in aanmerking komen voor die tweetaligheidspremie. Alleen is het niet zo erg duidelijk hoe ik aan dat attest kan geraken. Vandaar dus de vraag. Ik heb de indruk dat de website van Selor vb. recent vernieuwd is. En ook via een zoekprogramma geraak ik niet meteen veel verder. Dus alvast grote dank aan de mensen die de stand van zaken kennen. :D
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Steven »

Door de coronacrisis is het bij Selor een beetje een ramp geweest om die taaltesten af te nemen (hopelijk heeft men dat ondertussen al wat opgelost). Eens je in dienst bent vraag je maar eens rond, dan zal men u snel de juiste manier van inschrijven vermelden. (Voor elke functie zijn er specifieke delen bij Selor).
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Klassiekje »

Artikel 8 en 10 inderdaad. De premie voor tweetaligheid bedraagt 120 euro bruto p/m.
Nils
Berichten: 295
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Nils »

Hagelander schreef: 19 mei 2022, 18:48 Mja, ik wou eigenlijk alleen maar zeggen: ik kan zowel in het Nederlands als in het Frans een reiziger helpen en informatie geven, dus wil ik natuurlijk wel in aanmerking komen voor die tweetaligheidspremie. Alleen is het niet zo erg duidelijk hoe ik aan dat attest kan geraken. Vandaar dus de vraag. Ik heb de indruk dat de website van Selor vb. recent vernieuwd is. En ook via een zoekprogramma geraak ik niet meteen veel verder. Dus alvast grote dank aan de mensen die de stand van zaken kennen. :D
Aanrader is ook dit taalattest pas te behalen een je in dienst bent. Aan het behalen van het attest hangt enerzijds een maandelijkse premie vast, maar anderzijds ook een eenmalige premie op moment van slagen.
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door jens123 »

Klassiekje schreef: 19 mei 2022, 19:07 Artikel 8 en 10 inderdaad. De premie voor tweetaligheid bedraagt 120 euro bruto p/m.
Voor TBG is dit 221.71€ per maand.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Hagelander »

jens123 schreef: 20 mei 2022, 11:07
Klassiekje schreef: 19 mei 2022, 19:07 Artikel 8 en 10 inderdaad. De premie voor tweetaligheid bedraagt 120 euro bruto p/m.
Voor TBG is dit 221.71€ per maand.
Is dat bedrag dan bruto per maand? Ik neem dan meestal de helft in rekening om aan een netto-bedra te komen. Alvast iedereen bedankt voor de informatie. Erg fijn om jullie hulp te mogen ervaren. Top!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Steven »

Dat is inderdaad bruto zoals met alles op een loonbriefje.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Terminus »

Nils schreef: 19 mei 2022, 20:21
Hagelander schreef: 19 mei 2022, 18:48 Mja, ik wou eigenlijk alleen maar zeggen: ik kan zowel in het Nederlands als in het Frans een reiziger helpen en informatie geven, dus wil ik natuurlijk wel in aanmerking komen voor die tweetaligheidspremie. Alleen is het niet zo erg duidelijk hoe ik aan dat attest kan geraken. Vandaar dus de vraag. Ik heb de indruk dat de website van Selor vb. recent vernieuwd is. En ook via een zoekprogramma geraak ik niet meteen veel verder. Dus alvast grote dank aan de mensen die de stand van zaken kennen. :D
Aanrader is ook dit taalattest pas te behalen een je in dienst bent. Aan het behalen van het attest hangt enerzijds een maandelijkse premie vast, maar anderzijds ook een eenmalige premie op moment van slagen.
Ik dacht dat het net voor de uitbraak van de pandemie verplicht was om een bewijs van inschrijving voor een taaltest te hebben voor je de opleiding start. (Mogelijk door alle coronagevolgen al terug niet meer van toepassing)
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Terminus »

jan_olieslagers schreef: 19 mei 2022, 18:21 Hm, dus als men standplaats Antwerpen heeft dan moet men Frans kunnen, ook al doet men enkel Antwerpen-Gent-Oostende of Antwerpen-Hamont? Ik kan toch niet laten een Belgicistisch geurtje te ruiken - maar daar is niks verkeerds mee, uiteraard. Ook dat zou kunnen veranderen bij een eventuele privatisering van sommige regionale diensten, wie weet?

Van de andere kant: moet men Duits kunnen op de diensten naar Eupen en omgeving?
Het is intussen toch wel het beleid geworden dat iedereen "overal komt". Vorige zomer deed depot Saint-Ghislain de P-trein van Leuven naar Mechelen. En dit weekend depanneren er collega's van Luik op Leuven-Mechelen.
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door jens123 »

De enige Waalse depot die nooit in Vlaanderen of Brussel komt is Virton. Alle andere depots in Wallonië hebben wel 1 of meerdere diensten die Vlaanderen of Brussel aandoen waar er dus Nederlands moet worden gesproken.
Zo hebben ze in Hasselt een dienst op Luik-Marloie en heeft Mariembourg een dienst op Charleroi-Antwerpen. Rochefort-Jemelle komt zelfs in Dendermonde!
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door jan_olieslagers »

Ik neem aan dat dit eerder over bestuurders gaat dan over TBG? Zoja, dan zijn we wel wat aan het afwijken, wat misschien wel een beetje aan mezelf ligt.
Maar zoveel personeel uit Wallonië naar Vlaanderen laten komen werken, dat is toch gruwelijk ineffciënt? Die mensen zitten toch minstens een uur heen én een uur terug "Haut-le-Pied" te rijden, uren die wel moeten betaald worden maar die niet productief zijn? Zou het kunnen dat de tekorten in het zuiden net iets minder nijpend zijn?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door jens123 »

jan_olieslagers schreef: 20 mei 2022, 13:58 Ik neem aan dat dit eerder over bestuurders gaat dan over TBG? Zoja, dan zijn we wel wat aan het afwijken, wat misschien wel een beetje aan mezelf ligt.
Maar zoveel personeel uit Wallonië naar Vlaanderen laten komen werken, dat is toch gruwelijk ineffciënt? Die mensen zitten toch minstens een uur heen én een uur terug "Haut-le-Pied" te rijden, uren die wel moeten betaald worden maar die niet productief zijn? Zou het kunnen dat de tekorten in het zuiden net iets minder nijpend zijn?
Dit ging over TBG.
HLP bestaat niet meer hoor. De meeste diensten zitten allemaal propvol. Die dienst van Jemelle dat ik aanhaalde: dan verzekeren ze in de ochtend een P trein naar Brussel; vervolgens een h/t van FBMZ naar FDR met de S3/S10 om daarna een 21XX van Brussel naar Jemelle te doen, allemaal als boordchef.
Plaats reactie