Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door jan_olieslagers »

Vbonoh schreef: 28 jan 2023, 20:40 maandag examen cct
iemand tips & tricks
waar de aandacht opleggen

fijn weekend
Beleefd zijn. Taal verzorgen. Daar en hier.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Vbonoh
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 nov 2022, 07:39

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Vbonoh »

1ste module geslaagd als treinbegeleider op naar basic
Lander0021
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2023, 01:44

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Lander0021 »

Hi

@Hagelander ik ben inderdaad 2X gefaald bij mondeling examen Expert... Zonde want mijn schriftelijk en praktijkexamen waren allebei redelijk goed. Toen de pech gehad dat ik dacht de eindmeet al behaald te hebben en wat overmoedig geweest wat leidde tot verkeerde antwoorden, dingen door mekaar halen en uiteindelijk niet slagen ... Weet wel waar men fouten zaten dus kan er deze keer mee aan de slag ;-)
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Hagelander »

Ondertussen wil ik meegeven dat ik geslaagd ben voor mijn praktijkexamen. Volgende week nog het schriftelijk en mondeling examen van expert en dan mag ik me bij de grote familie vervoegen...
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Hagelander »

Ondertussen het schriftelijk examen gehad, waarvoor ik ruim geslaagd was (77%) en het finale mondelinge examen. Voor dat laatste ben ik gebuisd met 1,5 punt. Voor mij is dat een teken. Ondanks dat velen nu vertellen dat ik het opnieuw het examen dien te doen, is de laatste week er gewoon te veel aan geweest. De druk is erg zwaar en ik ben er gewoon onderdoor door aan het gaan. Vooral mentaal kwam ik niet meer tot rust omdat ik telkens probeerde elk detail te onthouden en dat lukt gewoon niet. Des te groter is mijn respect voor al de spoormensen die echt fantastisch werk leveren, en dat zelfs onder moeilijke omstandigheden. Ik wens jullie allemaal erg veel succes toe en draag jullie enorm mee in mijn hart. Jullie zijn helden!
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door HVHTB »

Hagelander schreef: 24 feb 2023, 16:05 Ondertussen het schriftelijk examen gehad, waarvoor ik ruim geslaagd was (77%) en het finale mondelinge examen. Voor dat laatste ben ik gebuisd met 1,5 punt. Voor mij is dat een teken. Ondanks dat velen nu vertellen dat ik het opnieuw het examen dien te doen, is de laatste week er gewoon te veel aan geweest. De druk is erg zwaar en ik ben er gewoon onderdoor door aan het gaan. Vooral mentaal kwam ik niet meer tot rust omdat ik telkens probeerde elk detail te onthouden en dat lukt gewoon niet. Des te groter is mijn respect voor al de spoormensen die echt fantastisch werk leveren, en dat zelfs onder moeilijke omstandigheden. Ik wens jullie allemaal erg veel succes toe en draag jullie enorm mee in mijn hart. Jullie zijn helden!
Spijtig om te lezen dat je het moeilijk hebt om de laatste etappe af te leggen in het examen voor begeleider. Ik ben een half jaar geleden afgestudeerd van de universiteit, dus ik heb zelf 10 examenperiodes mogen meemaken (januari en juni) van ongeveer 3 weken. Mijn punten in de laatste week waren altijd veel minder dan in de eerste twee weken, gewoon omdat ik moe werd. Ik zou zeggen dat je je niet mag laten ontmoedigen. Als je 2 weken voldoende slaapt en voor minstens een week de boeken niet aanraakt, dan voel je je al veel beter. :-)
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door groentje »

Alle respect voor je keuze. En als je over een paar jaar, wat rijper en misschien minder nerveus, toch nog eens een gooi wil doen, de spoorwegen lopen niet weg.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door ovspotter_be »

Ik heb zelf ook heel grote interesse in het beroep van treinbegeleider, momenteel zit ik in het 6e middelbaar en ben van plan om eens ik in juni mijn diploma heb behaald te gaan solliciteren voor deze job.
Toch heb ik nog een aantal vragen over het beroep, de vereisten en de opleiding.
  • De vacatures zijn per regio, zelf ben ik woonachtig te Vilvoorde dus zou ik willen gaan voor Mechelen of Brussel-Zuid, maar bij Mechelen staan ook Leuven, Landen en Aarschot bij.
    Is het dan mogelijk om te solliciteren voor die vacature en nadien (moest Mechelen niet beschikbaar zijn) nog te kiezen voor Brussel-Zuid, of dien ik dan te kiezen uit één van die 3 andere stations als start- en eindlocatie?
  • Wat is de vereiste kennis van het Frans?
    Ik vind mezelf niet al te best in het Frans maar ik kan vaak wel mijn plan trekken, en zelf denk ik ook dat je het beter leert door het te gebruiken tijdens je werk.
    In één van de getuigenissen op de jobsite stond ook dat als je de eerste keer niet slaagt voor je taaltest je een opleiding kunt volgen met herexamen, maar ergens anders staat ook dat je bij je sollicatie een taaltest moet doen en als je niet slaagt is het afgelopen met de aanwerving, welke van de 2 klopt?
  • Dat de opleidingen plaatsvinden in Brussel heb ik al gehoord, maar is dit gewoon (zoals op school) maandag tot vrijdag van 08:00 tot 16:00/17:00 of op andere momenten?
    Natuurlijk met uitzondering van het praktijkgedeelte waar je het dienstrooster van je "leraar" volgt.
  • Over het dienstrooster gesproken, is er hier enige inspraak mogelijk over wanneer je wel/niet werkt?
    Ik volg bijvoorbeeld in mijn vrije tijd nog toneelles, iedere vrijdagavond van 19:00 tot 22:00, en ik krijg natuurlijk nu de vraag of ik in september terugkeer of dat ik dat hoofdstuk afrond.
    Is het mogelijk om bijvoorbeeld (in mijn geval) te vragen om vrijdag geen diensten te hebben na 17:00/18:00 afhankelijk van waar ik terwerkgesteld ben of is dit helemaal niet mogelijk?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Steven »

Naar de locatie van voorkeur kijk je best volgens eigen wens. Mechelen is een kleine standplaats en heeft weinig variatie, te brussel zuid heb je meer variatie. Je kan eens je in een standplaats zit wel een nieuwe ragen al zijn er wel altijd regels te volgen voor zoiets. Momenteel is er een tekort in de meeste locaties dus je eerste keuze krijgen lukt de meeste mensen wel (uitzonderingen zijn er altijd)

Ze verwachten een minimale kennis, totaal geen Frans verstaan zou nadelig zijn maar aangezien je spreekt over “je plan trekken” zal dat deel wel in orde komen.

Lessen zijn inderdaad te brussel tussen 8-16, juiste locatie van gebouw leslokaal verneem je wel.

Dienstroosters zijn niet altijd even flexibel om een hobby met vaste dag/uren elke week te kunnen behouden. Al zijn er regionaal verschillen. De ene planner is de andere niet.
Vbonoh
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 nov 2022, 07:39

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Vbonoh »

hoi hoi,
even een update over men opleiding TBG
CTT = Geslaagd
Basic = Geslaagd
Certificaat = Geslaagd
expert = praktijk examen en mondeling examen geslaagd
als ik maandag nog slaag voor mijn schriftelijk examen wat ik denk dat wel zal lukken dan mag ik me vanaf dinsdag tot de grot familie vervoegen
ik kijk er alvast naar uit
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door jan_olieslagers »

Hehe, goed zo, sukses gewenst verder!

Intussen zal het geen kwaad kunnen de taal wat meer te verzorgen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Vbonoh
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 nov 2022, 07:39

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Vbonoh »

jan_olieslagers schreef: 10 jun 2023, 13:41 Hehe, goed zo, sukses gewenst verder!

Intussen zal het geen kwaad kunnen de taal wat meer te verzorgen.
is al veel verbeterd sinds ik gestart ben hoor iedereen had complimenten voor me tijdens mijn stage.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door ovspotter_be »

Hallo, weet er iemand wat de online taaltesten voor treinbegeleider inhoud?
Is dit schrijven, lezen, luisteren, ... en dien ik hiervoor idealiter het één en ander op voorhand te "studeren"?
Alvast bedankt.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Hagelander »

ovspotter_be schreef: 27 jun 2023, 12:44 Hallo, weet er iemand wat de online taaltesten voor treinbegeleider inhoud?
Is dit schrijven, lezen, luisteren, ... en dien ik hiervoor idealiter het één en ander op voorhand te "studeren"?
Alvast bedankt.
Deze taaltesten zijn af te leggen bij Selor en vallen onder artikel 8 en 10. Inhoudelijk is dit: art. 8 - lezen en luisteren (met multiple choice antwoorden op een pc) + art. 10 - 10 min. spreken voor een jury (min of meer vlot, waarbij gekeken wordt naar de basis van je grammatica).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Steven »

Hagelander schreef: 27 jun 2023, 14:29
ovspotter_be schreef: 27 jun 2023, 12:44 Hallo, weet er iemand wat de online taaltesten voor treinbegeleider inhoud?
Is dit schrijven, lezen, luisteren, ... en dien ik hiervoor idealiter het één en ander op voorhand te "studeren"?
Alvast bedankt.
Deze taaltesten zijn af te leggen bij Selor en vallen onder artikel 8 en 10. Inhoudelijk is dit: art. 8 - lezen en luisteren (met multiple choice antwoorden op een pc) + art. 10 - 10 min. spreken voor een jury (min of meer vlot, waarbij gekeken wordt naar de basis van je grammatica).

De online taaltest is een kleine test Frans. Zover ik weet via een vriend die ze recent deed zit er een beetje vanalles in. Het is voor de meeste vragen een meerkeuze systeem. Woorden aanvullen. De juiste reactie kiezen als vervolg van een mini verhaal. Dat soort zaken. Het heeft als enig doel om te zien hoe ver je staat met Frans en of je al dan niet bijscholing nodig hebt.
Plaats reactie