Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Hagelander »

Proficiat Connor! Dat moet een top-moment geweest zijn. Ikzelf ben pas over een week aan de beurt, dus aftellen maar. Even over die 30ste mei, als je die psychologische testen dient af te leggen, is dat dan vergelijkbaar met de psycho-technische testen die je al hebt moeten afleggen (geheugentest ed)? Heeft men toevallig ook gezegd tegen wanneer je een huidige job dient op te zeggen (ik ben nu vb. nog werkzaam)? Of is dat pas iets voor later? Hoe dan ook, geniet van deze vreugde, je zal dat zeker heel goed gedaan hebben!
Connor
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 mei 2022, 02:05

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Connor »

Hej

Wel ik heb elders gehoord dat ze bijvoorbeeld vragen "Het is 21u00, je moet om 02u00 beginnen en je vrienden vragen of je nog eentje mee gaat drinken. Wat doe je?" Ja slapen natuurlijk.

Dus zo zal dat ongeveer in zijn werking gaan denk ik. Ze hebben ook inderdaad gezegd om je huidige werkpost niet op te zeggen, ze vragen het wel wat je doet. Aangezien de komende 2 elementen ook nog eliminerend zijn.

En nogmaals enorm bedankt! <3
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Hagelander »

Maar op dat gesprek met de psycholoog en het medisch onderzoek kan je jezelf niet echt voorbereiden he (buiten gewoon een gezonde levensstijl erop na houden). Dus dat zal ook wel vlot verlopen voor je. Hoe dan ook, we zullen de 30ste ook weer duimen. En tot dan, alvast genieten van het goede nieuws!
Connor
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 mei 2022, 02:05

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Connor »

Voila, laat zeker ook iets van je horen! Ben benieuwd :).

Ik heb vandaag ook telefoon gekregen dat ik me aanstaande maandag in FN mag melden voor mijn medisch onderzoek. Stipt om 10u00!
Spannend....
Connor
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 mei 2022, 02:05

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Connor »

Hoihoi!

He(e)lemaal terug uit het medisch onderzoek en goedgekeurd!

Alles was prima inorde. Nu wachten op een telefoontje van HR waarin ze me wat meer gaan benaderen om in te plannen.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Hagelander »

Connor schreef: 16 mei 2022, 10:42 He(e)lemaal terug uit het medisch onderzoek en goedgekeurd!
Ik zou zeggen: begin al maar te plannen :D
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Hagelander »

PS. Welke kennis wordt in zo'n sollicitatiegesprek getoetst? De geschiedenis van de Belgische spoorwegen? Wie in de directies zetelt? Hoeveel stations er zijn? Welke 4 taken het meest belangrijk zijn voor een treinbegeleider?
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Terminus »

- taken van de treinbegeleider
- kennis van de opleiding (wat heb je opgestoken van de infosessie)
- motivatie (inclusief: hoe ga op het werk/thuis geraken bij vroege of late dienst?)
- basiskennis Frans
- basisvaardigheden conflicthantering (rollenspel met 'assertieve' reiziger)
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Hagelander »

En kijk, ook ik ben geslaagd voor het sollicitatiegesprek en mag een afspraak maken bij de psycholoog en de arts voor het psychologisch en het medisch onderzoek. Ik kan dus ook al stilaan uitkijken naar een nieuwe "familie" van collega's...
Connor
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 mei 2022, 02:05

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Connor »

Ohhh! Fantastisch!! Proficiat :)

Medisch onderzoek valt reuze mee! Nog eventjes.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Hagelander »

Ik had bij het jury-gesprek ook genoteerd dat je een premie kan verkrijgen als je een tweetaligheidsattest behaald hebt bij Selor. Klopt het dat het hier gaat om de taaltesten artikel 8 en 10 (elementaire kennis)? Ik vind op de website van Selor niet meteen een link met meer informatie daarover. Als iemand daar meer over weet, alvast bedankt voor de info.

@connor: heb jij ook al je psychologisch gesprek gehad, of moet dat nog volgen?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door groentje »

De exacte artikels kan ik niet bevestigen, maar kleine tip, wacht met het behalen van dat attest tot na je aanwerving. Dat levert niet enkel een maandelijkse premie, maar ook een mooie eenmalige 'aanmoedigingspremie' op waar je mogelijk geen aanspraak kan op maken als je die al hebt vooraf...
Treinbegeleiders moeten natuurlijk altijd tweetalig zijn, verkeersleiders normaal enkel wanneer ze in Brussel werken, de precieze modaliteiten kunnen dus nog wat verschillen, vraag dus zeker nog eens na bij je aanwervingsgesprek en neem mijn woord niet voor het evangelie.
Alvast veel succes, allemaal.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door jan_olieslagers »

Treinbegeleiders moeten natuurlijk altijd tweetalig zijn
Oja? Dat vind ik vreemd, men kan toch perfect Oudenaarde-Gent-Eeklo begeleiden, of Antwerpen-...-Hamont, zonder Frans te kennen?
En natuurlijk ook omgekeerd voor Charleroi-Couvin of diverse diensten rond Libramont.

Overigens lijkt die tweetaligheid niet al te strikt te worden vereist hoor, ik herinner me nog levendig de keer dat ik het eerst niet snapte, en even later dubbel lag van het lachen, toen een halte werd aangekondigd als "Moetterie"... bedoeld was dus "Mouterij".
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Steven »

Op heel wat standplaatsen doet men diensten in beide landsdelen. Zo hebben treinbegeleiders van Ath diensten tot in Dendermonde, of zelfs Sint Niklaas. Antwerpen gaat naar Charleroi en omgekeerd. Het aantal standplaatsen die enkel diensten doen in Vlaanderen of Wallonië is daardoor heel beperkt.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door jan_olieslagers »

Hm, dus als men standplaats Antwerpen heeft dan moet men Frans kunnen, ook al doet men enkel Antwerpen-Gent-Oostende of Antwerpen-Hamont? Ik kan toch niet laten een Belgicistisch geurtje te ruiken - maar daar is niks verkeerds mee, uiteraard. Ook dat zou kunnen veranderen bij een eventuele privatisering van sommige regionale diensten, wie weet?

Van de andere kant: moet men Duits kunnen op de diensten naar Eupen en omgeving?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie