Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Hagelander »

Beste mensen,

al een tijdje overweeg ik de overstap om treinbegeleider te worden. Ondertussen heb ik daarvoor al de volgende stappen genomen/doorlopen:

- sollicitatie en motivatiebrief verstuurd
- online taaltest afgelegd
- online psychotechnische test afgelegd
- online persoonlijkheidstest afgelegd

Gezien dat door corona veel in korte tijd veranderd is, vind ik tussen de verschillende berichtgevingen niet meteen terug hoe het traject tot aanwerving anno 2022 verder verloopt. Kan iemand daarover nog meer informatie verschaffen? Alvast erg hartelijk bedankt!
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door jan_olieslagers »

Hallo @Hagelander, eerst en vooral hartelijk welkom op dit forum!

Ik ben geen insider, maar het lijkt me toch onwaarschijnlijk dat de aanwervingsprocedure veranderd zou zijn. Voor zo'n wijziging moet er met nogal wat partijen afgesproken worden, en er zijn heden ten dage wel andere katten te geselen.

Wel kunnen de tijdschalen verschoven zijn, die hangen van veel factoren af. Maar in andere draadjes lees ik dat er nogal een tekort is aan TBG dus zou het wel eens behoorlijk vlot kunnen gaan.

Alle sukses gewenst, zowel bij de aanwerving als in uw loopbaan! Houd ons aub op de hoogte!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Hagelander »

Alvast bedankt @jan_olieslagers, ik doe zeker mijn best. Ik moet toegeven dat ik toch wel even verrast was bij de psychotechnische test, omdat ik op voorhand niet echt wist wat ik daarbij diende te verwachten. Maar uiteindelijk is alles goed gekomen, ondanks dat die geheugentest op langere termijn (de tweede reeks die afgenomen wordt na enkele andere testen die ertussen kwamen) best wel pittig was...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door groentje »

Ook van mij alvast veel succes bij je aanwerving en opleiding, ze zullen je met veel plezier zien komen, zeker in het Leuvense.
Ik ben helaas niet vertrouwd met de opleiding, dus concreet kan ik je verder niet helpen, sorry.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Steven »

Welkom in je nieuwe job. De timing is vooral afhankelijk van de startdatum van de klas. Verder ook of je de eerste of laatste bent van een groep die alle nodige testen doorlopen heeft. Maar als ze dringend willen starten kan je aannemen dat het tijdsverloop vrij vlot zal zijn. Heb je een regio van voorkeur opgegeven om te werken?
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Hagelander »

De aanwerving van treinbegeleiders heeft nu plaats vanuit de districten (zo heb ik het toch begrepen). De vacature loopt voor het district noord-oost, en is gericht op de depots van Landen, Leuven, Aarschot en Mechelen. Ik kijk dus uit naar de volgende mail met informatie over de volgende stap. Nu heb ik telkens een test gekregen, maar zonder echte info over hoe de test verlopen is (behalve bij de taaltest online - waar aan het einde meteen een filmpje was dat je geslaagd was). Maar gezien de testen blijven binnenkomen, ga ik er vanuit dat je dan telkens geslaagd was, gezien deze testen eliminerend waren. En vandaar dus de vraag of anderen deze weg ook hebben afgelegd en of ze herkenbaar is...
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Hagelander »

Deze ochtend trouwens een heel fijn telefoontje gekregen: ik ben geslaagd voor de testen en heb een afspraak mogen maken voor de kennismakingsronde en het gesprek met de verantwoordelijke van de aanwerving. Het zou dus wel eens kunnen dat ik mij sneller dan verwacht bij de grote NMBS-familie mag vervoegen :D
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door jan_olieslagers »

Haha, goed zo, proficiat! Ik zegde toch al dat het best wel eens erg vlot zou kunnen gaan?! En dat als outsider :) Nogmaals alle sukses gewenst!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Hagelander »

Over 1.5 week heb ik een info-sessie en een gesprek met de HR-verantwoordelijke(n). Zijn er zaken waar ik zeker op dien te letten of tips die jullie daarbij kunnen geven? Gezien ik de job maar al te graag zou uitvoeren, wil ik alles zo goed mogelijk voorbereiden. Dus laat de info maar komen :D
Connor
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 mei 2022, 02:05

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Connor »

Hej wat leuk om dit allemaal eens te lezen!

Ik zou zoveel willen vertellen in één keer haha, ik ben momenteel ook bezig met de selectieprocedure om als treinbegeleider aan de slag te kunnen gaan bij de Spoorwegen.

Het is mijn droom om dit te kunnen doen dus ik ben zeker en vast gemotiveerd, na inderdaad de oneindige testen kreeg ook ik vorige week dinsdag het telefoontje dat ik door de testen heen was en me kon voorbereiden op het infomoment en op een volgend sollicitatiegesprek. Nog nooit was ik zo blij door een simpel telefoontje!

Vandaag is het zover, om 8u heb ik een infomoment en om 14u15 heb ik mijn sollicitatiegesprek. Hopelijk verloopt alles goed, al voel ik op dit moment toch heel wat gezonde stress door mijn aders heen gaan! Ongetwijfeld zal ook ik mijn dagboek hier eens neerschrijven indien dat mogelijk is.. op dit moment is het ook voor mij wat tasten in het duister. Wat ik nu wel heb gedaan voor mijn sollicitatiegesprek zijn enkele puntjes die ik heb gecategoriseerd onder motivatie, ervaring, kennis en verwachtingen. Hopelijk komt het goed want ik wil echt met volle overtuiging mezelf kunnen tonen aan de jury. Maar hoe dat afloopt weten enkel hun voorlopig.. maar positief gaan we ermee aan de slag!!

Alvast veel succes en we horen elkaar zeker nog eens dat betwist ik niet :)!
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door groentje »

Succes!
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Hagelander »

Connor schreef: 10 mei 2022, 02:14 Ik zou zoveel willen vertellen in één keer haha, ik ben momenteel ook bezig met de selectieprocedure om als treinbegeleider aan de slag te kunnen gaan bij de Spoorwegen.

Het is mijn droom om dit te kunnen doen dus ik ben zeker en vast gemotiveerd, na inderdaad de oneindige testen kreeg ook ik vorige week dinsdag het telefoontje dat ik door de testen heen was en me kon voorbereiden op het infomoment en op een volgend sollicitatiegesprek. Nog nooit was ik zo blij door een simpel telefoontje!

Vandaag is het zover, om 8u heb ik een infomoment en om 14u15 heb ik mijn sollicitatiegesprek.
Wat een tof nieuwtje om te horen. Misschien gaan we dan wel in dezelfde "klas" terecht komen. In ieder geval, ook voor jou heel veel succes en ik zal nu al duimen op een goed vervolg. Doe dat goed! :D
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Ducktape »

Succes gewenst allebei! Ze zullen jullie met open armen ontvangen.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Hagelander »

En Connor hoe is het vandaag allemaal verlopen?
Connor
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 mei 2022, 02:05

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Connor »

Hejhoi

Alvast bedankt voor de succes-wensen, doet me goed om te lezen.
En hoe het ging? Met knikkende handjes en een, op dat moment altijd, te kleine blaas heb ik me flink op het voorziene tijdstip aan het gesprek toegevoegd.

Ik werd open ontvangen door iemand van HR Recruitment en de leidinggevende van de boordcheffen te FN. Ze toetsen een beetje wat je al kent en ze vonden dat ik al vrij veel kende, des te beter natuurlijk. Erna heb ik nog wat verteld over waarom ik nu bij de spoorwegen wil werken. Op een gegeven moment klonk de zin: "Dan zullen we eens toetsen naar dat Frans hé." "Bon, Connor, on va continuer en Francais." Door de paniek en faalangst te samen werd het aan mijn kant even stil toen ze vroeg wat ik gisteren had gedaan. Maar toen begon het gesprek en legde ik uit wat ik gisteren zoal had gedaan en erna heb ik mogen uitleggen wat mijn vakantieplannen zijn.

Eenmaal dat van de baan was konden we verder door naar de situaties op de trein. Je kruipt in de huid als treinbegeleider en je zegt gewoon heel rustig op je eigen manier wat je doet. Zo had ik 5 cases gaande rondom het niet invullen van een Go-Pass, geen balpen bij hebben om de Go-Pass in te vullen, toeristen die de Go-Pass niet hadden ingevuld en een boze reiziger die zijn ticket niet toont. Eenmaal dat van de baan was en er geen vragen meer waren gingen ze even bespreken.

Opnieuw kwam ik in het gesprek en werd ik gefeliciteerd! De spontane lach kon niet meer van mijn gezicht. Yes!
Nu gaan we door naar het gesprek met een pyscholoog dat ik 30 mei moet ondergaan en dan de medische test nog. Wish me luck zou ik zeggen :) .

En geen paniek als je een kleine blaas hebt door de stress.. altijd rustig blijven en jezelf zijn! Studeer zeker eens wat Franse dialogen.. dan komt het wel goed. Denk ook zeker na waarom je wilt werken bij de spoorwegen en niet vergeten: veiligheid gaat altijd voor.
Plaats reactie