Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Steven »

Ja via het loket iets kopen is nog iets anders dan een vaste toeslag via je loon waardoor je een vrijkaart 1ste klasse zou verkrijgen. Ik had het dus meer daarover.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Hagelander »

Goed nieuws: net voor Kerst heb ik mijn schriftelijk en mondelinge examens voor het onderdeel "Certificaat" met succes afgerond. Ook daarvoor ben ik geslaagd en dus mag ik vanaf januari starten aan het laatste onderdeel: "Expert", met een mooi onderdeel onder de noemer "stage".
Callewalle
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 dec 2022, 13:30

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Callewalle »

Hagelander schreef: 24 dec 2022, 09:29 Goed nieuws: net voor Kerst heb ik mijn schriftelijk en mondelinge examens voor het onderdeel "Certificaat" met succes afgerond. Ook daarvoor ben ik geslaagd en dus mag ik vanaf januari starten aan het laatste onderdeel: "Expert", met een mooi onderdeel onder de noemer "stage".
Wat betekent dit dan? Dat je binnenkort mag starten met stage?
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Hagelander »

In het laatste deel "Expert" heb je inderdaad een grotere periode (ongeveer 4 weken) dat je de taak van treinbegeleider uitoefent, samen met een mentor die een oogje in het zeil houdt. Zo leer je in de praktijk de theorie te beheersen die je in de modules ervoor (CCT, Basic, Certificaat) hebt aangeleerd. Die stage wordt dan weer afgerond met een praktijkexamen en tenslotte opnieuw een schriftelijk en mondeling examen over het gehele traject...
Callewalle
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 dec 2022, 13:30

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Callewalle »

Hagelander schreef: 30 dec 2022, 06:44 In het laatste deel "Expert" heb je inderdaad een grotere periode (ongeveer 4 weken) dat je de taak van treinbegeleider uitoefent, samen met een mentor die een oogje in het zeil houdt. Zo leer je in de praktijk de theorie te beheersen die je in de modules ervoor (CCT, Basic, Certificaat) hebt aangeleerd. Die stage wordt dan weer afgerond met een praktijkexamen en tenslotte opnieuw een schriftelijk en mondeling examen over het gehele traject...
Ik overweeg ook om te solliciteren . Hoe zijn jouw collega’s? Was de opleiding *extreem* moeilijk? 😅 Moest je al kennis hebben van het spoor, etc om te kunnen beginnen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Steven »

Als je kennis van het spoor moet hebben om te beginnen gaan ze maar weinig kandidaten hebben.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Hagelander »

Er wordt geen echte kennis van het spoor op voorhand verwacht, maar wel enige interesse in de job en de wereld van het spoor. De nodige kennis wordt wel degelijk aangereikt via de opleiding zelf...
Callewalle
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 dec 2022, 13:30

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Callewalle »

Hagelander schreef: 06 jan 2023, 05:13 Er wordt geen echte kennis van het spoor op voorhand verwacht, maar wel enige interesse in de job en de wereld van het spoor. De nodige kennis wordt wel degelijk aangereikt via de opleiding zelf...
ah, oef. Ik heb natuurlijk interesse maar alle spoorlijnen en treinmodellen vanbuiten ken ik natuurlijk niet 😅
Connor
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 mei 2022, 02:05

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Connor »

Wat lang geleden dat ik hier nog eens "piep" heb komen zeggen.

Het is inmiddels januari 2023 en met trots kan ik zeggen dat ik de gehele opleiding zonder kleerscheuren heb doorstaan.
In de depots van Antwerpen-Centraal en Luik-Guillemins krijg je na slagen ook nog je opleiding grensbaanvakken. Deze heb je nodig om in reeks te komen én diensten naar Roosendaal (vanuit Antwerpen) en Maastricht (vanuit Luik) te verzekeren. Ook deze zijn gisteren volbracht. Dus vanaf december mocht ik me al treinbegeleider noemen maar vanaf gisteren is de hele kous écht af geraakt. Begonnen op 01/08/2022 en de fundamentele opleiding afgerond op 19/12/2022.

Ik lees veel berichten met twijfels over kennis etc.: wees gerust, net zoals velen hier zeggen je krijgt alles wel mee. Is de opleiding pittig? Ja. Maar met de juiste inzet en de juiste motivatie vlieg je er zo door. Je komt terecht in een spoorwegfamilie waar iedereen iedereen opvangt! Dus niet twijfelen en gewoon solliciteren :)!
Lander0021
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2023, 01:44

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Lander0021 »

Hi allemaal

Vandaag het fijne nieuws gekregen dat ik nog mag aansluiten bij de sessie die start op 6 februari!
Na vorig jaar tijdens het expert mondeling de mist te zijn ingegaan, heel blij dat ik een tweede kans krijg.

Nog mensen die starten 6e februari? :D
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Steven »

Lander0021 schreef: 27 jan 2023, 18:16 Hi allemaal

Vandaag het fijne nieuws gekregen dat ik nog mag aansluiten bij de sessie die start op 6 februari!
Na vorig jaar tijdens het expert mondeling de mist te zijn ingegaan, heel blij dat ik een tweede kans krijg.

Nog mensen die starten 6e februari? :D
Van harte welkom en je hebt al iets om naar uit te kijken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Steven »

1 van mijn vrienden start dan ook op die datum.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Hagelander »

Lander0021 schreef: 27 jan 2023, 18:16 Hi allemaal

Vandaag het fijne nieuws gekregen dat ik nog mag aansluiten bij de sessie die start op 6 februari!
Na vorig jaar tijdens het expert mondeling de mist te zijn ingegaan, heel blij dat ik een tweede kans krijg.

Nog mensen die starten 6e februari? :D
Maar als je bij het mondeling van Expert mist, heb je toch een herexamen nog? Want je hebt dan net 5 maanden opleiding gehad en dan dien je weer opnieuw te starten vanaf CCT?
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Terminus »

Je hebt de 3 trajecten Basic, Certificaat en Expert.

Bij Basic heb je een herkansing als je tussen 44,9% en 60% haalt.
Bij Certificaat en Expert heb je sowieso recht op een herkansing.

Als ik zelf nog kan volgen, want het lijkt allemaal snel te veranderen :)
Vbonoh
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 nov 2022, 07:39

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Vbonoh »

maandag examen cct
iemand tips & tricks
waar de aandacht opleggen

fijn weekend
Plaats reactie