Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door groentje »

En wanneer je te weinig tbg's hebt in Vlaanderen, heb je niet veel keuze dan schuiven, natuurlijk.
Was er ook geen depot in Mariembourg die niet in Vlaanderen komt? En/of Bertrix?
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door jens123 »

groentje schreef: 20 mei 2022, 18:37 En wanneer je te weinig tbg's hebt in Vlaanderen, heb je niet veel keuze dan schuiven, natuurlijk.
Was er ook geen depot in Mariembourg die niet in Vlaanderen komt? En/of Bertrix?
Bertrix heeft 1 trein tot in Brussel en terug op de 21XX reeks en Mariembourg komt in Antwerpen.
Connor
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 mei 2022, 02:05

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Connor »

@Hagelader

Dit moet nog komen. Dinsdag 31/05/2022 :)
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Hagelander »

Ah, dus jij mag die laatste sprong nog maken. Ik heb dus nu nog 2 afspraken: op 25/05 de psychologische test en op 03/06 de medische test. Ondertussen ook al contact gehad met de dienst aanwerving om een aantal documenten digitaal door te sturen. En als het sein op groen komt, kan ik in oktober starten (augustus was voor mij niet haalbaar omwille van het huidige werk). Dus ik kan ook aftellen, normaal gezien. Zijn er nog mensen die in die periode toevallig gaan starten?
Connor
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 mei 2022, 02:05

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Connor »

Oh dat is goed nieuws!
Laat zeker iets weten :) (ook over hoe en wat haha).

Ik heb nog steeds geen info gekregen helaas.. ik denk dat ze afwachten tot de resultaten van den 31ste.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Hagelander »

De psychologische test valt erg goed mee en zit ook erg logisch in elkaar. Enkele situaties worden weergegeven en dan kijkt men naar hoe jij hierop zou reageren. Vb1. wat doe je als er een groep luide jongeren op de trein zitten en een meisje bij de groep voelt zich duidelijk niet erg op haar gemak. Vb2. wat doe je in dezelfde situatie als de jongeren ook nog tekenen van agressie vertonen? Vb3. Wat heb je zelf nodig om alert te kunnen functioneren? Vrij logische en reële situaties dus. Het gesprek verliep ook erg gemoedelijk en je krijgt op het einde ook feedback omtrent je psychotechnische test. En als dan alles goed verlopen is, ontvang je het certificaat van geschiktheid. Goed he? Top trouwens dat ondanks het feit dat er veel mensen nodig zijn, dat dit niets afneem van de ernst van de sollicitatie. Dikke pluim hiervoor. Bedankt ook iedereen voor de steun die jullie hier aan ons "newbies" doorgeven. Erg tof dat te ervaren. Tot gauw!
Connor
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 mei 2022, 02:05

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Connor »

Whoeeehoe!

Ook ik ben geslaagd en (in theorie) volledig door de selectie heen. Samen met mijn Certirail attest op zak wachten op de volgende stappen.
Ook vanuit mij een dikke dankjewel aan iedereen!
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Hagelander »

En dat was het dan: de laatste horde is genomen! Ook ik ben medisch goedgekeurd op de dienst Idewe (Brussel-Zuid) en kan dus stilaan mijn huidig werk afronden en uitkijken naar de nieuwe avonturen. Die zouden (in theorie) starten in oktober...
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door jan_olieslagers »

Proficiat!
1 probleem minder bij het spoor, 1 probleem meer bij het onderwijs...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Connor
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 mei 2022, 02:05

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Connor »

Ik kan vanaf 01/08/2022 aan de start met de opleiding. Ik kan haast niet wachten net een klein kind met sneeuw :').
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Hagelander »

Die datum werd me ook eerst voorgesteld, maar is helaas niet haalbaar, omdat ik dan nog taken af te ronden heb in mijn huidige school. Jammer, want anders kende ik toch alvast 1 mede-student :-) Veel succes met de start en natuurlijk ook veel plezier met de job. Doe dat goed! PS. Als er mensen zijn die in oktober starten, je mag het altijd laten weten :-)
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Hagelander »

Wat is eigenlijk het verschil tussen een gewone treinbegeleider en een eerste treinbegeleider, buiten het loon en het minimum behaald diploma?
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Ducktape »

Hagelander schreef: 20 jun 2022, 07:01 Wat is eigenlijk het verschil tussen een gewone treinbegeleider en een eerste treinbegeleider, buiten het loon en het minimum behaald diploma?
Praktisch gezien niets. Mensen die hogere studies gedaan hebben worden automatisch eerste. Mensen zonder bachelor/master zijn -gewoon- tbg en moeten meedoen met examens om eerste te worden. Maar qua werk is er geen verschil.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door groentje »

In theorie is er iets meer kans om als eerste treinbegeleider in aanmerking te komen voor meer prestigieuze diensten, zoals de internationale treinen, of zelfs Thalys (voor zover die niet helemaal zijn overgestapt op eigen personeel), ook om verder carrière te maken zit je daar in principe iets beter, maar het is vandaag de dag geen garantie meer.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Hagelander »

Zijn er nog mensen die aan de opleiding TBG beginnen in oktober?
Plaats reactie