productiviteitspremie

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Strijkregel
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 sep 2019, 16:14

productiviteitspremie

Bericht door Strijkregel »

Beste,
Ik heb een vraagje over de productiviteitspremie

Sinds ik bij de spoorweg begon heb ik een productiviteitspremie van ca 0.9
Onlangs zag ik op mijn loonfiche Ca 1.10 staan.

Is er een reden dat ik plots ben verhoogd van 0.9 naar 1.10?
Mijn onmiddelijke chef heeft mij hier nooit iets over gezegd.

Is dit een premie dat je krijgt door het aantal uren dat je werkt?
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: productiviteitspremie

Bericht door JHS2013 »

Heb je onlangs een examen afgelegd? Voor TBs is de coëfficent voor het examen 0,9 en na het examen 1,1.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: productiviteitspremie

Bericht door Steven »

Uw persoonlijke beroordeling of Ca staat tijdens een opleiding lager dan het moment je volwaardig in dienst bent. Misschien dat het bij sommige andere functies ook te maken heeft met je stagejaar.
Strijkregel
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 sep 2019, 16:14

Re: productiviteitspremie

Bericht door Strijkregel »

Ik ben al 3 jaar in dienst en werkzaam bij infrabel. Ik stond altijd al op 0.9, zelf na mijn stage.

Heeft het ook niet te maken met je wijze van dienen? je gedrag en dergelijke, 0 ziektedagen in mijn geval...veel weekends en nachten presteren?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: productiviteitspremie

Bericht door Shrek »

Strijkregel schreef: 26 mei 2021, 21:07 Beste,
Ik heb een vraagje over de productiviteitspremie

Sinds ik bij de spoorweg begon heb ik een productiviteitspremie van ca 0.9
Onlangs zag ik op mijn loonfiche Ca 1.10 staan.

Is er een reden dat ik plots ben verhoogd van 0.9 naar 1.10?
Mijn onmiddelijke chef heeft mij hier nooit iets over gezegd.

Is dit een premie dat je krijgt door het aantal uren dat je werkt?
De Ca is normaal gezien een standaard onderwerp in je jaarlijkse functioneringsgesprek. Als je baas er niet zelf over begint moet je er zeker naar vragen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: productiviteitspremie

Bericht door Steven »

Shrek dat is niet het geval voor alle functies. Onder andere bij treinbestuurders zijn er nog andere coëfficiënten die meer doorslaggevend zijn :wink:
De Ca is bij treinbestuurders dan ook minder gekend om die reden.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: productiviteitspremie

Bericht door groentje »

Een echt functioneringsgesprek kan ik me ook niet echt herinneren. Elke paar maanden een evaluatie van een willekeurig opgenomen veiligheidsgesprek, ja, dat is het zowat. Maar ik kan me voorstellen dat dat in andere diensten anders is.
1,1 is redelijk gemiddeld bij veel functies, dus dat je nu bent gestegen is niet zo uitzonderlijk, lijkt me. Eens spreken met je chef voor een evaluatie, zelfs officieus, kan natuurlijk geen kwaad, kan je meteen vragen wat je goed doet, zodat je dat kan blijven doen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: productiviteitspremie

Bericht door Steven »

Het kan altijd helpen als je zegt wat je functie, dat geeft onmiddellijk ook een idee hoe je werk geëvalueerd wordt.
Strijkregel
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 sep 2019, 16:14

Re: productiviteitspremie

Bericht door Strijkregel »

Ik werk als technicus spoorwerken bij de dienst baan
Onderhoud, herstellingen en vervangen van rails en dwarsliggers, toezicht, spoor buitendienst vragen ect...
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: productiviteitspremie

Bericht door dekooiker »

Steven schreef: 28 mei 2021, 07:56 Het kan altijd helpen als je zegt wat je functie, dat geeft onmiddellijk ook een idee hoe je werk geëvalueerd wordt.
Ik merk dat er bij meer functies mensen die nochtans hun werk naar behoren doen, ze op 0.9 of 1.0 staan, terwijl anderen zonder aanwijsbare reden op 1.1 of zelfs hoger staan.
Tijd dat de spoorwegen dit instrument opbergt en iedereen dezelfde kwalificatie geeft. Wie toch beloond moet worden dient de kunde maar te bewijzen via selectieproeven...
De trein.
Alleen voor durvers.
Strijkregel
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 sep 2019, 16:14

Re: productiviteitspremie

Bericht door Strijkregel »

dekooiker schreef: 28 mei 2021, 19:25
Steven schreef: 28 mei 2021, 07:56 Het kan altijd helpen als je zegt wat je functie, dat geeft onmiddellijk ook een idee hoe je werk geëvalueerd wordt.
Ik merk dat er bij meer functies mensen die nochtans hun werk naar behoren doen, ze op 0.9 of 1.0 staan, terwijl anderen zonder aanwijsbare reden op 1.1 of zelfs hoger staan.
Tijd dat de spoorwegen dit instrument opbergt en iedereen dezelfde kwalificatie geeft. Wie toch beloond moet worden dient de kunde maar te bewijzen via selectieproeven...
Ik denk dat het goed is dat die productiviteitspremie bestaat voor sommige functies. Zeker technische functies, zoals onderhoud aan treinen in de depot van de NMBS, of onderhoud aan het spoor en dergelijke.

Je hebt altijd mensen die de kantjes er van af lopen en meestal staan te kijken, je hebt er dan die effectief initiatief nemen en hard hun best doen bij grote werven. Bij infrabel of dergelijke kan je dat soort aanmoedigingspremie toepassen.

Alle respect voor treinbegeleiders en treinbestuurders een job met enorm veel verantwoordelijkheid (misschien de grootste verantwoordelijkheid aan de spoorweg) maar de meeste hebben een soort van rigide routine werk, met de trein van punt A naar punt B. haantje de voorste spelen kan men niet echt doen denk ik.
Misschien juist voor dat drie jaarlijkse examen, of effectief vrijwillig moeilijke diensten nemen, weinig ziekte dagen.

Wat ik bedoel is dat het wat moeilijker is treinpersoneel te beoordelen op hun productiveit, omdat een groot deel van de werknemers het zelfde werk doet. Bij treinbegeleiders zou je het makkelijker kunnen toepassen dan treinbestuurders denk ik.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: productiviteitspremie

Bericht door CursorX »

Strijkregel schreef: 29 mei 2021, 07:26
dekooiker schreef: 28 mei 2021, 19:25
Steven schreef: 28 mei 2021, 07:56 Het kan altijd helpen als je zegt wat je functie, dat geeft onmiddellijk ook een idee hoe je werk geëvalueerd wordt.
Ik merk dat er bij meer functies mensen die nochtans hun werk naar behoren doen, ze op 0.9 of 1.0 staan, terwijl anderen zonder aanwijsbare reden op 1.1 of zelfs hoger staan.
Tijd dat de spoorwegen dit instrument opbergt en iedereen dezelfde kwalificatie geeft. Wie toch beloond moet worden dient de kunde maar te bewijzen via selectieproeven...
Ik denk dat het goed is dat die productiviteitspremie bestaat voor sommige functies. Zeker technische functies, zoals onderhoud aan treinen in de depot van de NMBS, of onderhoud aan het spoor en dergelijke.

Je hebt altijd mensen die de kantjes er van af lopen en meestal staan te kijken, je hebt er dan die effectief initiatief nemen en hard hun best doen bij grote werven. Bij infrabel of dergelijke kan je dat soort aanmoedigingspremie toepassen.

Alle respect voor treinbegeleiders en treinbestuurders een job met enorm veel verantwoordelijkheid (misschien de grootste verantwoordelijkheid aan de spoorweg) maar de meeste hebben een soort van rigide routine werk, met de trein van punt A naar punt B. haantje de voorste spelen kan men niet echt doen denk ik.
Misschien juist voor dat drie jaarlijkse examen, of effectief vrijwillig moeilijke diensten nemen, weinig ziekte dagen.

Wat ik bedoel is dat het wat moeilijker is treinpersoneel te beoordelen op hun productiveit, omdat een groot deel van de werknemers het zelfde werk doet. Bij treinbegeleiders zou je het makkelijker kunnen toepassen dan treinbestuurders denk ik.
Ik kan het niet laten om hier als treinbestuurder zijnde even op in te gaan.
Het driejaarlijkse examen is afgeschaft, dus die beoordeling valt weg.
Vrijwillig moeilijke diensten nemen kan niet, vermits je een reeks te volgen hebt. Een echt moeilijke dienst bestaat trouwens niet. Een dienst die er gemakkelijk uitziet kan door de omstandigheden van de dag toch heel moeilijk worden.
Weinig ziektedagen? Dus je moedigt een treinbestuurder aan om ziek te komen werken? Zou jij graag in een trein zitten waar de treinbestuurder half verdoofd is door pijnstillers? Een mens kan er tenslotte niet aandoen dat je ziek bent.

Ik denk dat je een wat fout beeld hebt van onze job. Je kan wel degelijk meer of minder productief zijn. Hoe handel je een incident af? Neem je zelf initiatief of wacht je gewoon? Hoe vlot kun je je defecte trein depanneren? Hoe ga je om met onverwachte dingen die zich langs het spoor voordoen?

Er zijn talloze voorbeelden van hoe een treinbestuurder zijn vakmanschap kan bewijzen, evenals de motivatie. De meesten hebben dan nog eens een rechtstreekse inpact op stiptheid en veiligheid, vermits we letterlijk op de eerste rij zitten.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: productiviteitspremie

Bericht door Steven »

Inderdaad. Productiviteit bij een treinbestuurder valt voor een buitenstaander moeilijk te begrijpen en te meten. Treinbestuurder X lost een technisch probleem op zonder verpinken daar waar treinbestuurder Y blijft sukkelen om een gelijkaardig probleem op te lossen. Bij collega X zal de trein rijden al dan niet met een kleine vertraging en bij collega Y kan je u verwachten aan een grote vertraging of zelfs afschaffing van de rit. Geduld is heden een groot woord want treinen worden meer en meer rijdende computers met de bijhorende computerproblemen inbegrepen. Het begint al met vlot uw weg vinden in alle menu’s die in de software zitten.
Verder zal treinbestuurder A misschien zijn best doen om vertraging in te halen omdat hij weet dat er ruimte is op de dienstregeling, treinbestuurder B trekt het zich niet veel aan en laat de vertraging voor wat ze is.

Hierbij omschrijven we nog maar 2 verschillende zaken waarin de productiviteit bij treinbestuurders kunnen verschillen maar er zijn er meer om op te noemen natuurlijk.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: productiviteitspremie

Bericht door dekooiker »

Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat in zuiver administratieve functies er zwaar gezondigd wordt tegen de bedoeling van de Ca. Als ik mijn werk correct en op tijd af heb, heb ik recht op 1.1. Hoe zou ik ooit meer dan 1.1 kunnen krijgen? Sneller klaar zijn?
Hoe kan een TA beoordeeld worden als die z'n werk naar behoren uitvoert? Hoe geef je die 1.2?

De randgevallen en de rampgevallen, daar is het duidelijk. Maar voor anderen is het veel, veel minder duidelijk.
De trein.
Alleen voor durvers.
Strijkregel
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 sep 2019, 16:14

Re: productiviteitspremie

Bericht door Strijkregel »

Mij excuses voor het verkeerd opvatten van treinbestuurders.

Wat is eigenlijk het hoogste en het laagste van coefficient dat je kan hebben? Sommige beweren dat ca 0.6 het laagst is.
Plaats reactie