Dienstdoende functie

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
DeVeldeP
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 apr 2021, 21:03

Dienstdoende functie

Bericht door DeVeldeP »

Hallo,

kent iemand de regelgeving omtrent het uitvoeren van een dienstdoende hogere functie?

Groetjes, P.
Strijkregel
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 sep 2019, 16:14

Re: Dienstdoende functie

Bericht door Strijkregel »

Hoor je soms vaak bij Infrabel

Als de TOS (baanmeester) afwezig is. Of er is überhaupt geen TOS meer op een post, dan zal de tweede in rang. (meestal een technicus) de verantwoordelijkheden overnemen van een TOS.

Hij behoud zijn graad als technicus, maar krijgt een vergoeding voor het uitoefenen van een hogere functie.
Dit is meestal van tijdelijke aard, tot de TOS terug aanwezig is, of er een examen wordt uitgeschreven.
In principe kan de persoon die een hogere functie uitoefende voorrang krijgen op examens, omdat die persoon zich al heeft "bewezen"

Bij de NMBS zal je ook iets soortgelijks hebben. Je beoefent een graad uit in de praktijk, maar op papier bezit je die graad niet, is meestal van tijdelijke aard.
Dit meer dan een jaar laten aanslepen mag niet denk ik. Oftewel werven ze iemand aan met die graad, of krijg je effectief op papier die graad.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstdoende functie

Bericht door groentje »

Dat dat slechts een jaar mag aanslepen, lijkt me twijfelachtig. Zeker in de Beweging gaan er jaarlijks mensen die al jaren 'tijdelijk' dienstdoende waren met pensioen. Op onze dienst was er tot voor kort slechts 1 Traffic Officer met de juiste graad...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstdoende functie

Bericht door Steven »

Er zijn inderdaad een hele hoop mensen die jarenlang een dienstdoende functie hebben. Daar staat bij mijn weten geen einddatum op. Het enige wat ik weet is dat men u wel wat tracht te motiveren om aan het examen deel te nemen om de effectieve graad te behalen. Als er examens zijn natuurlijk want dat kan soms wat duren.
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Dienstdoende functie

Bericht door jens123 »

Binnen de internationale reeks van treinbegeleiders die Benelux en TGV bedienen hebben collega's soms tot wel 10 jaar de functie van e. treinbegeleider uitgeoefend met de graad van treinbegeleider. Het is pas sinds begin dit jaar dat iedereen geregulariseerd is.
DeVeldeP
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 apr 2021, 21:03

Re: Dienstdoende functie

Bericht door DeVeldeP »

Waar ligt dan het verschil tussen een waarnemende functie en dienstdoende functie?
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Dienstdoende functie

Bericht door dekooiker »

Dat is hetzelfde.
De trein.
Alleen voor durvers.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstdoende functie

Bericht door groentje »

Dienstdoende lijkt mij nogal NMBS-iaans qua taalgebruik, letterlijk vertaald uit het Frans, faisant fonction.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstdoende functie

Bericht door Steven »

Waarnemend is wanneer een hogere functie een lagere functie doet. Zo was ik in het begin na mijn opleiding van treinbestuurder in een waarnemende graad. Ik had dan de titel van treinbestuurder-waarnemend bestuurder rangeringen en was tewerkgesteld in de Antwerpse haven.
Plaats reactie