Diploma vereisten Traffic Controller

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
zoekttrein
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 mar 2021, 18:37

Diploma vereisten Traffic Controller

Bericht door zoekttrein »

Hi iedereen,

Alvast bedankt voor de mogelijke antwoorden!

Ik ben geslaagd voor mijn sollicitatie als Traffic Controller, ik heb een giga brok enthousiasme en wilde er helemaal voor gaan. Na nogeens de vacature te herbekijken zag ik achteraf pas dat je een diploma Secundair moet hebben. Ik heb spijtig genoeg mijn laatste jaar niet afgemaakt wat betekend dat ik dit niet heb.

Heb net ook gelezen dat ik dit binnenkort zal moeten voorleggen, kan ik dit vermijden? Of op een of andere manier bewijzen dat mijn denk niveau hoog genoeg is?

Ik wil dit mega graag doen maar ben bang dat als ik dit nu laat weten ik geëlimineerd wordt voor de functie. :shock: :(

Graag jullie hulp of mening
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Diploma vereisten Traffic Controller

Bericht door Shrek »

Een diplomavereiste wordt bij de spoorwegen altijd gecontroleerd, daar zal je niet onderuit geraken vrees ik.
Ik denk dat je best gewoon eerlijk bent en aan HR laat weten dat er een probleem is, ze zullen dan wel zeggen wat je best kan doen. Bij de diplomacontrole door de mand vallen maakt zeker geen goede indruk.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Diploma vereisten Traffic Controller

Bericht door groentje »

Dat diploma zal je echt moeten hebben, vrees ik.
Tkn90
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mar 2021, 23:53

Re: Diploma vereisten Traffic Controller

Bericht door Tkn90 »

Hoi,

Ik ben vorig jaar aangenomen voor Traffic Controller en kan bovenstaande reacties beamen: ze vragen oa. een kopie van je diploma om je aanwerving officieel te maken dus het lijkt me ook wel beter om meteen open kaart te spelen hierover.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Diploma vereisten Traffic Controller

Bericht door groentje »

Al aan gedacht om proberen je diploma te halen via de Middenjury, of hoe dat tegenwoordig heet? Als je erg gemotiveerd bent, is dat misschien wel een uitdaging, maar mogelijk wel haalbaar. Een vriend van me heeft zo onlangs z'n secundair diploma gehaald, het was niet simpel, maar het heeft wel z'n zelfvertrouwen een boost gegeven. En je kan altijd nog vragen voor uitstel tot je dat diploma op zak hebt, daar zijn ze doorgaans wel toe bereid bij HR.
zoekttrein
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 mar 2021, 18:37

Re: Diploma vereisten Traffic Controller

Bericht door zoekttrein »

groentje schreef: 12 mar 2021, 00:10 Al aan gedacht om proberen je diploma te halen via de Middenjury, of hoe dat tegenwoordig heet? Als je erg gemotiveerd bent, is dat misschien wel een uitdaging, maar mogelijk wel haalbaar. Een vriend van me heeft zo onlangs z'n secundair diploma gehaald, het was niet simpel, maar het heeft wel z'n zelfvertrouwen een boost gegeven. En je kan altijd nog vragen voor uitstel tot je dat diploma op zak hebt, daar zijn ze doorgaans wel toe bereid bij HR.
Zeker en vast al aan gedacht, gisteren nog maar bekeken, Ik heb voornamelijk schrik dat hierna mijn sollicitatie traject er op zit en ze me gewoon niet willen aannemen, Ik heb het denkniveau van een bachelor, maar ik heb het a4tje niet. Super vervelend dat er niet gehandeld wordt a.d.h.v. competenties.
Laatst gewijzigd door zoekttrein op 12 mar 2021, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
zoekttrein
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 mar 2021, 18:37

Re: Diploma vereisten Traffic Controller

Bericht door zoekttrein »

Tkn90 schreef: 11 mar 2021, 23:58 Hoi,

Ik ben vorig jaar aangenomen voor Traffic Controller en kan bovenstaande reacties beamen: ze vragen oa. een kopie van je diploma om je aanwerving officieel te maken dus het lijkt me ook wel beter om meteen open kaart te spelen hierover.
Heb je een voorbeeld in praktijk?
Ik vraag me af of ze bv. bereid zijn om opleiding on hold te zetten tot ik het diploma zou hebben.
Tkn90
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mar 2021, 23:53

Re: Diploma vereisten Traffic Controller

Bericht door Tkn90 »

zoekttrein schreef: 12 mar 2021, 09:39 Heb je een voorbeeld in praktijk?
Ik vraag me af of ze bv. bereid zijn om opleiding on hold te zetten tot ik het diploma zou hebben.
Ik ben niet zeker op welk praktijk voorbeeld je precies doelt...
In ieder geval denk ik (op basis van mijn ervaring met mijn aanwerving want ik ben niet bekend met de procedures bij HR) dat er samen met je contactpersoon wel evt gekeken kan worden naar oplossingen.

Bij mijn aanwerving kon ik kiezen uit een lange lijst van opstartdata dus op dat vlak zit er wel al wat flexibiliteit zeker als je overweegt om via de middenjury alsnog je diploma te halen.

Het feit dat je geslaagd bent toont toch dat ze in jou het profiel en de competenties zien voor de job dus het zou me wel verbazen mocht men gewoon de deur toetrekken hierdoor.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Diploma vereisten Traffic Controller

Bericht door CursorX »

zoekttrein schreef: 12 mar 2021, 09:35
groentje schreef: 12 mar 2021, 00:10 Al aan gedacht om proberen je diploma te halen via de Middenjury, of hoe dat tegenwoordig heet? Als je erg gemotiveerd bent, is dat misschien wel een uitdaging, maar mogelijk wel haalbaar. Een vriend van me heeft zo onlangs z'n secundair diploma gehaald, het was niet simpel, maar het heeft wel z'n zelfvertrouwen een boost gegeven. En je kan altijd nog vragen voor uitstel tot je dat diploma op zak hebt, daar zijn ze doorgaans wel toe bereid bij HR.
Zeker en vast al aan gedacht, gisteren nog maar bekeken, Ik heb voornamelijk schrik dat hierna mijn sollicitatie traject er op zit en ze me gewoon niet willen aannemen, Ik heb het denkniveau van een bachelor, maar ik heb het a4tje niet. Super vervelend dat er niet gehandeld wordt a.d.h.v. competenties.

Als ik advocaat van de duivel speel: jij kan dat wel zeggen, maar dat zullen er wel meer mensen doen, en moeten ze die allemaal zomaar geloven?

Dus ik vrees dat je niet anders zal kunnen dan het diploma behalen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Diploma vereisten Traffic Controller

Bericht door Shrek »

Ik zou het echt gewoon aan HR vragen, zij zoeken gemotiveerde mensen en kunnen wat spelen met het tijdstip van aanwerving, dus er is daar mogelijks wat marge. Wat zeker niet gaat lukken is doen of er niets aan de hand is en bij de diplomacontrole door de mand vallen, dan lig je er gegarandeerd uit.
zoekttrein
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 mar 2021, 18:37

Re: Diploma vereisten Traffic Controller

Bericht door zoekttrein »

CursorX schreef: 12 mar 2021, 10:23 Als ik advocaat van de duivel speel: jij kan dat wel zeggen, maar dat zullen er wel meer mensen doen, en moeten ze die allemaal zomaar geloven?

Dus ik vrees dat je niet anders zal kunnen dan het diploma behalen.
Klopt zeker hoor, snap wat je bedoeld, zeg het omdat ik momenteel een job uitoefen op bachelor niveau.
Tkn90 schreef: Ik ben niet zeker op welk praktijk voorbeeld je precies doelt...
In ieder geval denk ik (op basis van mijn ervaring met mijn aanwerving want ik ben niet bekend met de procedures bij HR) dat er samen met je contactpersoon wel evt gekeken kan worden naar oplossingen.

Bij mijn aanwerving kon ik kiezen uit een lange lijst van opstartdata dus op dat vlak zit er wel al wat flexibiliteit zeker als je overweegt om via de middenjury alsnog je diploma te halen.

Het feit dat je geslaagd bent toont toch dat ze in jou het profiel en de competenties zien voor de job dus het zou me wel verbazen mocht men gewoon de deur toetrekken hierdoor.
Doelde eigenlijk exact op wat je net vertelt, of het bv. al is voorgevallen/ je iemand kent die midden jury ofz heeft gedaan om dan over te schakelen naar TC.
Heb gewoon de schrik dat als ik meldt dat dit het geval is dat mijn kans wordt afgenomen omdat ze er niet in geloven/ ik niet op tijd alles kan behalen.

Ben voorzichtig omdat ik echt echt voor de sporen wil komen werken :D

Dankjewel in ieder geval voor de goeie feedback !!!
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Diploma vereisten Traffic Controller

Bericht door HLE 2302 »

Ik heb mijn diploma secundair onderwijs gehaald via de "middenjury". Dat heet nu de centrale examencomissie. Ik heb het traject op 11 maanden afgelegd maar het kan zeker sneller. Na 4 maanden had ik de meeste examens al achter de rug, maar voor wiskunde en Duits had ik wat meer tijd nodig.

Ik vrees dat dergelijke mogelijkheid je de enigste kans bied om mits inzet binnen een aanzienlijke periode je diploma secundair te behalen. Het zal de enige sleutel zijn om aangenomen te worden in die job. Tenzij je eerst bij het spoor begint in een functie waar geen diplomaverwachtingen zijn, dan kan je intern wel deelnemen aan dezelfde selectieproef zonder diploma. Maar nogmaals, een diploma behalen via de centrale examencomissie zal sneller zijn.

Je sollicitatietraject blijft trouwens 2 jaar geldig, dat zou je tijd genoeg moeten geven om jezelf te bewijzen en dat papiertje binnen te halen.

Good luck!
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
zoekttrein
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 mar 2021, 18:37

Bericht door zoekttrein »

HLE 2302 schreef: Ik heb mijn diploma secundair onderwijs gehaald via de "middenjury". Dat heet nu de centrale examencomissie. Ik heb het traject op 11 maanden afgelegd maar het kan zeker sneller. Na 4 maanden had ik de meeste examens al achter de rug, maar voor wiskunde en Duits had ik wat meer tijd nodig.

Ik vrees dat dergelijke mogelijkheid je de enigste kans bied om mits inzet binnen een aanzienlijke periode je diploma secundair te behalen. Het zal de enige sleutel zijn om aangenomen te worden in die job. Tenzij je eerst bij het spoor begint in een functie waar geen diplomaverwachtingen zijn, dan kan je intern wel deelnemen aan dezelfde selectieproef zonder diploma. Maar nogmaals, een diploma behalen via de centrale examencomissie zal sneller zijn.

Je sollicitatietraject blijft trouwens 2 jaar geldig, dat zou je tijd genoeg moeten geven om jezelf te bewijzen en dat papiertje binnen te halen.

Good luck!
Mega bedankt voor die info! Geeft me het nodige vertrouwen :)
Plaats reactie