Werken als treinbegeleider

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Werken als treinbegeleider

Bericht door ovspotter_be »

Daviddb schreef: 16 jan 2022, 12:36 Sla je slag van zodra mogelijk is als het je droom/wens is, maar vergeet niet dat je op moment van aanwerving 18 moet zijn als ik me niet vergis.
Wat bedoelen ze met aanwerving, het moment dat je sollciteert of het moment dat je aan de slag gaat, mijn 18e verjaardag is namelijk 28 mei 2023, dus nog binnen het schooljaar, maar als ze hiermee ook de sollicitatie bedoelen ga ik tot die datum moeten wachten met aanmelden.
Deca
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 mei 2018, 15:16

Re: Werken als treinbegeleider

Bericht door Deca »

ovspotter_be schreef: 16 jan 2022, 14:39
Daviddb schreef: 16 jan 2022, 12:36 Sla je slag van zodra mogelijk is als het je droom/wens is, maar vergeet niet dat je op moment van aanwerving 18 moet zijn als ik me niet vergis.
Wat bedoelen ze met aanwerving, het moment dat je sollciteert of het moment dat je aan de slag gaat, mijn 18e verjaardag is namelijk 28 mei 2023, dus nog binnen het schooljaar, maar als ze hiermee ook de sollicitatie bedoelen ga ik tot die datum moeten wachten met aanmelden.
Met de aanwerving bedoelen ze vaak het moment dat jij uzelf opgeeft als kandidaat. Daarna zal nog de selectie volgen, waar de NMBS u ook kiest als toekomstig werknemer. Hierna krijg je waarschijnlijk een opleiding en dan pas zal je aan de slag gaan.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Werken als treinbegeleider

Bericht door Steven »

Je kan al solliciteren voor je 18de verjaardag zolang je op uw eerste werkdag maar 18 bent. Vroeger werden laatste jaars secundair regelmatig aangesproken om al reeds te solliciteren.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Werken als treinbegeleider

Bericht door ovspotter_be »

Steven schreef: 16 jan 2022, 20:12 Je kan al solliciteren voor je 18de verjaardag zolang je op uw eerste werkdag maar 18 bent. Vroeger werden laatste jaars secundair regelmatig aangesproken om al reeds te solliciteren.
Bedankt voor deze opmerking, maar vanaf wanneer is zo het goede moment?
Al vanaf september als er een vacature staat op een interessante locatie, of eerder wachten tot januari/februari?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Werken als treinbegeleider

Bericht door groentje »

Moet je voor treinbegeleider ook niet een diploma secundair onderwijs voorleggen? Dus zou ik kijken voor elke vacature met aanwerving na juni.
Alvast veel succes, en ik wens het je niet toe, maar niet wanhopen als je er bij de eerste keer niet bij bent, er komen nog aanwervingen, en dan kan je meer succes hebben, je weet immers beter wat er verwacht wordt, hebt misschien ook een breder idee over wat je zelf wil, etc.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Werken als treinbegeleider

Bericht door Steven »

ovspotter_be schreef: 16 jan 2022, 20:30
Steven schreef: 16 jan 2022, 20:12 Je kan al solliciteren voor je 18de verjaardag zolang je op uw eerste werkdag maar 18 bent. Vroeger werden laatste jaars secundair regelmatig aangesproken om al reeds te solliciteren.
Bedankt voor deze opmerking, maar vanaf wanneer is zo het goede moment?
Al vanaf september als er een vacature staat op een interessante locatie, of eerder wachten tot januari/februari?
Dat staat meestal aangegeven zover ik mij herinner. Als ik mij niet vergis ten vroegste vanaf begin derde trimester. Zodat je ook over uw schooldiploma bezit tegen het moment ze u effectief aanwerven.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Werken als treinbegeleider

Bericht door Terminus »

ovspotter_be schreef: 15 jan 2022, 23:09
  1. Wat wordt er zoal gevraagd tijdens de taaltest van Frans, dit is mijn grootste angst voor de job omdat mijn mondelinge "spoorwegfrans" nog oké is, maar schriftelijk is een grote ramp, zeker met alle accenten enzo en de testen vinden momenteel plaats op de computer dus dat systeem zal grammaticafouten waarschijnlijk ook meetellen als zijnde foutief.
    Dus is het gewoon een beetje woordenschat herhalen t.e.m. 4e middelbaar (aangezien je diploma 2e graad nodig hebt) of ook werkwoordvervoegingen (passé composé, ...)
Ik weet dat het een pc-test is. Over die accenten zou ik niet wakker liggen, maar die vocabulaire en werkwoordtijden zou ik toch eens nakijken, zeker ook met zicht op het mondeling onderhoud.
Normaal is de computertest ook niet-eliminerend, en kan je een eventuele slechte computertest nog 'aanvullen' met een overtuigende mondelinge test. Die mondelinge test is een kort gesprekje tijdens je jurygesprek.
[*]Is er ergens een lijst van welke treinen worden gedaan door welke depots, dit klinkt misschien een rare vraag maar ik zal het even uitleggen.
Ik zou graag willen starten en eindigen in Mechelen, maar ben bang dat ik dan hele dagen op de stoptreintjes (S1, S4, S5, L, ...) ga uitkomen en niet zoveel van het land ga zien, niet dat ik eens in Gouvy ofzo terecht wil komen tijdens de dienst, ik besef me wel dat dat onmogelijk gaat zijn maar ook wel wat meer dan Brussel en eens een keertje tot Aalst of Geraardsbergen.
Tegenwoordig komt iedereen overal. Een van de voor mij meest sprekende voorbeelden was vorige zomer, toen treinbegeleiders van Saint-Ghislain (voorzien) een P-trein deden tussen Leuven en Mechelen.

De collega's van Mechelen zijn nog wel op lijn 26 te vinden, maar hebben ook meer en meer diensten op Leuven-Mechelen of op lijn 25. In het weekend zijn er sowieso ook een paar diensten op de Mechelen-Kortrijk. Veel meer afwisseling dus dan enkele jaren geleden.
[*]Is er een mogelijk om 's nachts op de werkplaats te blijven, wederom kleine uitleg:
Mijn 2e optie na Mechelen, aangezien dat een redelijk klein depot is en snel volzit, is Brussel-Zuid, maar daarvoor heb ik een nabijgelegen appartement nodig of een auto.
Is het mogelijk om indien ik nog geen van beide heb, met de laatste trein vanuit mijn thuisstation (a. Brussel-Zuid 01:24) naar Brussel te reizen en daar te blijven "rondhangen" tot mijn dienst begint rond 4/5/6u?
Ik vermoed dat dat nog steeds gebeurt (ik kom op dat uur niet meer in depot FBMZ). Tenzij corona daar voor verstrengingen heeft gezorgd.
[*]Wat is het verschil tussen een gewone treinbegeleider en een eerste treinbegeleider, ik vermoed gewoon dat de eerste leiding mag nemen als er meerdere treinbegeleiders aanwezig zijn op één trein, of is dit een verkeerde denkpiste?
Wanneer je een bachelor-diploma hebt en je wordt aangeworven, ben je automatisch eerste treinbegeleider. Je kan (kon) het ook worden door te slagen voor een intern examen.

Voor het werk op de trein zelf maakt dat geen verschil. Een treinbegeleider kan gerust boordchef zijn op een trein, terwijl een eerste treinbegeleider 'assist' is in die zelfde trein.

[*]Wat soort treinbegeleiders gaan er mee op de Benelux, dit is steeds 1 NMBS en 1 NS, is die van de NMBS iemand speciaal opgeleid voor Benelux, of kan dat ook gewoon iemand zijn die je de dag erna bijvoorbeeld vind op de S-trein naar Ottignies?
Hier is al op ingegaan. De collega's op de Benelux (de IBRU's - ze hangen af van Brussel-Zuid) zijn inderdaad opgeleid om naar Nederland te mogen :) (en sommigen doen ook TGV's naar Frankrijk). Van sommige weet ik dat ze ook invallen op de binnenlandse treinen, maar ik heb er geen zicht op over wat hier de spelregels zijn.

[*]Ikzelf heb een lichte vorm van autisme, daardoor mijn interesse voor het openbaar vervoer, ik weet dat dit bij ieder geval anders is, maar kan dit leiden tot een directe weigering bij de medische tests of niet?
Als je tot aan de medische tests geraakt, ben je geslaagd voor al het voorgaande. En dat wil dan volgens mij al heel wat zeggen ;)
Plaats reactie