registreren op Hr extraweb personeel

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
johan V
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 apr 2013, 16:47

registreren op Hr extraweb personeel

Bericht door johan V »

Beste Forum,ik heb deze week mijn nieuwe gegevens (usern en password-token)van de HR ontvangen voor mijn pc thuis(gepens).Er moet eerst een registratie gebeuren van mijn persoonlijk e-mailadres via hr-rail.be.Dit lukt mij niet.Zou iemand eens kunnen uitleggen hoe dit werkt.Er word steeds een B-key code gevraagd.Zonder deze registratie lukt het niet om in te loggen op mijn pc dank voor het advies en groeten .
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: registreren op Hr extraweb personeel

Bericht door dekooiker »

https://rpauth-extranet.infrabel.be/my.policy

Daar gebruikersnaam ingeven bv HLN5201
Vervolgens uw wachtwoord
Tot slot aangeven via tokens of ID, tokens ingeven (of ID insteken) en dan zou u toegang moeten hebben.
De trein.
Alleen voor durvers.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: registreren op Hr extraweb personeel

Bericht door Asterix »

Je bent gepensioneerd dus ik vermoed dat je enkel op je profiel van HR Rail zal kunnen inloggen. Staat er geen contactpersoon vermeld in de brief, aan wie je hulp kan vragen?

B-key is het beveiligingssysteem dat NMBS gebruikt, dat heeft bij mijn weten al zeker niets met Infrabel te maken.
johan V
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 apr 2013, 16:47

Re: registreren op Hr extraweb personeel

Bericht door johan V »

Dank dekooiker en Asterix,
Op de brief die ik ontvangen heb van HR staat een username en password met deze mededeling:
zie hieronder:
Op het NMBS-extraweb identificeer je je met je gebruikersnaam, wachtwoord en B-Key-code.
Vooraleer je de code kunt aanmaken, doorloop je een eenmalige registratieprocedure (één registratie per toestel)
Ik zal maandag eens bellen wat ze daarmee bedoelen.groeten
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: registreren op Hr extraweb personeel

Bericht door Steven »

Om B-key te gebruiken heb je de app Google authenticator nodig, die zet je op smartphone of tablet (iOS of Android).
fabke

Re: registreren op Hr extraweb personeel

Bericht door fabke »

Denk niet dat ze nog met tokens werken hoor.

Enkel username , paswoord ( = je lange nummer) en die B code die je via Google Authenticator moet aanmaken , je moet die via een computer op het werk ( depot , bureau , ...) doen , daar registreer je je toestel (tablet , gsm , ...) :wink:
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: registreren op Hr extraweb personeel

Bericht door jan_olieslagers »

Enkel vanop afstand toekijkend stel ik me hier flink wat vragen:
Op de brief die ik ontvangen heb van HR staat een username en password
In eenzelfde communicatie account én paswoord mededelen is essentieel fout, en al helemaal als ze beide zondermeer leesbaar zijn, m.a.w. zonder encryptie.
Om B-key te gebruiken heb je de app Google authenticator nodig
Dat een (semi)overheidsbedrijf zijn security afhankelijk maakt van een commercieel aanbieder, en dan nog wel eentje met een bedenkelijke reputatie, roept nog veel meer twijfels op. Waarom niet laten authenticeren per eid, zoals de meeste overheidsinstellingen doen? Tegenwoordig is er ook een ding dat itsme heet, ik ken het niet maar de diverse overheden lijken het wel te betrouwen en dat komt toch niet zomaar vanzelf.

Security auditors, hier lijkt werk aan de winkel!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: registreren op Hr extraweb personeel

Bericht door Freken »

Het gebruik van Google Authenticator is niet verplicht, elke app die de mogelijkheid aanbiedt om zich te authenticeren door middel van 2 Factor Authentication werkt. De keuze voor welke aanbieder (Google, Microsoft, derden) ligt geheel bij de gebruiker, al weet die dat vaak zelf niet en/of wordt hij daarover niet geïnformeerd.

Dat er nooit een gebruikersnaam en wachtwoord in eenzelfde brief doorgestuurd mogen worden daar ben ik het volmondig mee eens, dan vraag je om veiligheidsproblemen.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: registreren op Hr extraweb personeel

Bericht door trainlovertje »

Als je weet hoe de Google authenticator werkt, wordt het snel duidelijk dat Google helemaal niet verantwoordelijk is voor de beveiliging van alle NMBS-intranet accounts.
Men plakt er bij het inloggen een extra veiligheidstool tussen, hier dus het gebruik maken van de (eigen) smartphone, zodat het voor hackers nog moeilijker wordt. Google geeft m.a.w. een code van zes cijfers weer op je smartphone en die moet je overnemen om in te loggen op een ander toestel. Google controleert dan of die code overeenstemt en geeft finaal 'groen licht', zodat er effectief ingelogd kan worden.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: registreren op Hr extraweb personeel

Bericht door jan_olieslagers »

Zelden gezien dat iemand zichzelf ZO tegenspreekt binnen eenzelfde bericht:
trainlovertje schreef: 04 sep 2020, 23:15 dat Google helemaal niet verantwoordelijk is
trainlovertje schreef: 04 sep 2020, 23:15 Google controleert dan
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: registreren op Hr extraweb personeel

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 05 sep 2020, 10:05 Zelden gezien dat iemand zichzelf ZO tegenspreekt binnen eenzelfde bericht:
trainlovertje schreef: 04 sep 2020, 23:15 dat Google helemaal niet verantwoordelijk is
trainlovertje schreef: 04 sep 2020, 23:15 Google controleert dan
Ofwel snap je het niet, ofwel haal je het express uit zijn context, want deze beide citaten naast elkaar plaatsen slaat echt nergens op.
Google controleert enkel of het de door haar opgelegde zescijferige code overeenstemt. Het is als het ware enkel een tweestapeverificatie waarbij Google de tweede stap is.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: registreren op Hr extraweb personeel

Bericht door jan_olieslagers »

Ik vrees dat gij mij niet snapt. Die firma G is principieel onbetrouwbaar, met zo'n bedrijf hoort men niet samen te werken. Trouwens tweestapsauthenticatie kan men echt wel op andere manieren implementeren, zonder te rade te moeten gaan bij groothandelaars in prive-informatie. Zoals trouwens hierboven reeds aangegeven.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: registreren op Hr extraweb personeel

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 05 sep 2020, 10:28 Ik vrees dat gij mij niet snapt. Die firma G is principieel onbetrouwbaar, met zo'n bedrijf hoort men niet samen te werken. Trouwens tweestapsauthenticatie kan men echt wel op andere manieren implementeren, zonder te rade te moeten gaan bij groothandelaars in prive-informatie. Zoals trouwens hierboven reeds aangegeven.
Er bestaat geen 'samenwerking' met Google, NMBS maakt gewoon gebruik van een onafhankelijke applicatie. Google kent geen enkel wachtwoord van NMBS-personeelsleden. NMBS zou bijvoorbeeld ook een eigen applicatie kunnen ontwikkelen daarvoor, maar dan moet je ook die applicatie weer downloaden...
fabke

Re: registreren op Hr extraweb personeel

Bericht door fabke »

Tegenwoordig hebben wij als TB héél wat apps die gebruik maken van een "Certificate login" , dus niet meer verplicht van steeds Username , Passwoord en B-Key code te gebruiken , je logt in met 1 klik :wink:
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: registreren op Hr extraweb personeel

Bericht door HLE18 »

trainlovertje schreef: 05 sep 2020, 11:20
jan_olieslagers schreef: 05 sep 2020, 10:28 Ik vrees dat gij mij niet snapt. Die firma G is principieel onbetrouwbaar, met zo'n bedrijf hoort men niet samen te werken. Trouwens tweestapsauthenticatie kan men echt wel op andere manieren implementeren, zonder te rade te moeten gaan bij groothandelaars in prive-informatie. Zoals trouwens hierboven reeds aangegeven.
Er bestaat geen 'samenwerking' met Google, NMBS maakt gewoon gebruik van een onafhankelijke applicatie. Google kent geen enkel wachtwoord van NMBS-personeelsleden. NMBS zou bijvoorbeeld ook een eigen applicatie kunnen ontwikkelen daarvoor, maar dan moet je ook die applicatie weer downloaden...
Inderdaad Google heeft er niets mee te maken je kan ook een authenticator extensie toevoegen aan Firefox of Chrome. Dan heb je zelfs geen smartphone nodig.
Plaats reactie