Als je bij NS wat langer werkzaam bent als machinist, in combinatie met een gunstig gelegen standplaats, dan kun je inderdaad veel wegbekendheid hebben. Zo heb ik dus bijna geheel Nederland qua NS baanvakken.trainlovertje schreef: ↑30 dec 2021, 22:19 Dan mogen jullie gemiddeld over veel meer kilometers baanvak berijden dan de Belgische collega's, zonder loods althans. Je kan die lijnkennis (zoals dat in België heet) dan ook niet 'verliezen' neem ik aan? Want het zou me verwonderen dat je op ál die lijnen naar pakweg Leeuwarden/Groningen, Enkhuizen/Den Helder, Enschede, Emmen of Vlissingen regelmatig dienst doet.
Rijden 1 keer per jaar is daarbij een vereiste om de wegbekendheid te behouden. Dat is dus nog een hele uitdaging, zeker als je maar maximaal 3 dagen in de week werkt.
Lukt het met de diensten niet, dan is er altijd nog een dienst wegonderhoud (=geen wegleren, dus geen examen) om de baanvakken bij te houden.