Opleidingen NMBS

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
Treinreiziger
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jun 2020, 13:31

Opleidingen NMBS

Bericht door Treinreiziger »

Beste medetreinvrienden

Zoals iedereen wel weet, heeft het coronavirus de wereld in zijn greep. Ook ons land lijdt er economisch en sociaal erg onder.

Het aanbod van treinen is verminderd, minder mensen nemen nog de trein en de opleidingen voor functies zoals onder andere treinbestuurder en treinbegeider zijn opgeschort.
Zelf zit ik in de situatie waarbij ik niet kan starten met de opleiding vanwege het coronavirus. Nu vroeg ik mij af of er nog mensen, die actief zijn op dit forum, met hetzelfde te maken hebben.
Tevens de vraag of er wellicht enige vorm van coulance van de NMBS zal bestaan voor wat betreft de overheveling van de (computer- / psychotechnische certirail) testen en dergelijke, die in principe en onder normale omstandigheden maar een beperkte geldigheid hebben van 1 jaar.

Met vriendelijke groeten

Treinreiziger
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Opleidingen NMBS

Bericht door Steven »

Men is beetje bij beetje de maatregelen ivm opleidingen aan het versoepelen. Ik verwacht dat men na de zomer terug met nieuwe opleidingen zal starten.
Treinreiziger
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jun 2020, 13:31

Re: Opleidingen NMBS

Bericht door Treinreiziger »

Laten we dat hopen! En zouden kandidaten die alle testen en proeven succesvol aflegden, maar door de crisis niet meer binnen een jaar tijd met de opleiding kunnen beginnen, al die testen opnieuw moeten afleggen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Opleidingen NMBS

Bericht door Steven »

Men gaat normaal geen jaar wachten hoor, het loopt nu wat moeizaam, maar om te panikeren is het nog veel te vroeg.
Treinreiziger
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jun 2020, 13:31

Re: Opleidingen NMBS

Bericht door Treinreiziger »

Ik panikeer eigenlijk toch wel, omdat het begin volgende maand precies een jaar geleden is dat ik mijn certirail testen / attesten behaalde. Omwille van persoonlijke redenen ben ik in toen niet direct met de opleiding kunnen beginnen. Ik heb alle stappen wel binnen het jaar afgerond.
Maar ik kreeg bericht dat mijn aanwervingsprocedure niet kan worden verdergezet vanwege het coronavirus.
Dit betekent dat mijn testen, die een jaar geldig zijn, in principe dus begin volgende maand vervallen. Zelfs al heb ik alle zaken inclusief het medisch onderzoek, dus zoals gezegd succesvol afgelegd binnen de tijdsperiode van een jaar.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Opleidingen NMBS

Bericht door Steven »

Het gewone medische deel vervalt ieder jaar en dat blijft ook zo heel je loopbaan als treinbestuurder. Elk jaar is er een nieuw medisch onderzoek. Het kan dus zijn dat je al een nieuw medische controle krijgt voor je effectief in dienst bent, contacteer de dienst HR anders eens.
Treinreiziger
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jun 2020, 13:31

Re: Opleidingen NMBS

Bericht door Treinreiziger »

De HR heeft me laten weten dat ik, naast een medisch onderzoek, opnieuw testen zal moeten afleggen in de toekomst, omdat de aanwervingsprocedure is opgeschort. Ook bevestigd dat certirail testen in principe maar een jaar geldig zijn. En dat jaar is begin volgende maand rond. Ik heb sowieso de afgelopen maanden wat afgewacht om mijn medisch onderzoek te doen in verband met de coronacrisis. Hoe dan ook zijn alle stappen van de hele aanwervingsprocedure succesvol afgerond binnen dat ene jaar.
Dus ik vraag me af of er door de omstandigheden van de coronacrisis coulance zal bestaan in verband met de geldigheid van die computertesten, wanneer dat jaar van geldigheid onder normale omstandigheden al verlopen is.

Ik zou denken dat er ook een vorm van geldigheid zou moeten bestaan voor de mensen die alle stappen van de aanwerving succesvol hebben afgerond, maar door omstandigheden (zoals het coronavirus) nog niet meteen aan de opleiding kunnen beginnen.
HLercules
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2013, 13:59

Re: Opleidingen NMBS

Bericht door HLercules »

Je bent reeds door die laatste testen geraakt, dus geen angst.
Je weet wat er komt en je zult nog beter doen. Wel terug een dagje opofferen en das inderdaad niet leuk.

Weet/wist je al uw depot voor u opleiding?
Welke regio kon je kiezen.
Treinreiziger
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jun 2020, 13:31

Re: Opleidingen NMBS

Bericht door Treinreiziger »

Ik hoop op een mirakel dat ze rekening houden met de pandemie en zien dat ik alle testen wel binnen het jaar haalde.

Stelplaats en regio heb ik nog niet kunnen invullen. Mij is gezegd dat je dit pas in kunt vullen bij de start van de opleiding.
Spooradisch
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mar 2022, 06:52

Re: Opleidingen NMBS

Bericht door Spooradisch »

Geldt het voor elke nmbs opleiding dat wanneer niet geslaagd dit einde verhaal is? Bedoel dan als nieuw starter.
Plaats reactie