Gezocht: Onderstationchef voor concrete voorbeelden van handelingen.

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
Daviddb
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 mei 2020, 13:03

Gezocht: Onderstationchef voor concrete voorbeelden van handelingen.

Bericht door Daviddb »

Hoi!

Even de situatie schetsten. Ik heb net de selectieprocedure voor de functie onderstationschef doorlopen, rest me nog enkel het medisch onderzoek.
In mijn situatie gaat het daar wel op aankomen, ik heb namelijk zelf dwerggroei (1m40), maar verder helemaal mobiel.
In het KB dat vastlegt aan welke medische aspecten moet voldoen worden staat enkel dat je geen aanzienlijke mobiliteitsbeperking mag hebben. Iets heel subjectief dus. Daarom ben ik op zoek naar forumleden of kennissen via via die op dit moment de functie van onderstationschef uitoefenen, om zo eens te informeren en concrete handelingen voor te leggen aan de controlearts dat ik deze effectief kan uitvoeren (bvb remproeven).
Merci alvast!
nick
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jun 2019, 16:58

Re: Gezocht: Onderstationchef voor concrete voorbeelden van handelingen.

Bericht door nick »

Ik ben 12 jaar onderstationchef geweest (onlangs overstap gemaakt naar treinbestuurder [emoji4])

Ik zou inderdaad wel denken voor remproeven, dan niet echt voor het uitvoeren maar wel het in en uit de sporen gaan.

Ik weet niet voor welke specialiteit het is (perron of bundel) maar in de bundel gaat het zeker moeilijk worden om in de treinen te geraken want die trede is toch hoog zonder perron.

Mocht je nog vragen hebben laat je maar iets weten ,m[emoji16]
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Gezocht: Onderstationchef voor concrete voorbeelden van handelingen.

Bericht door Eimai »

Het moeilijkste dat ik kan verzinnen (ben zelf wel geen onderchef) is een sluiting geven op een klassiekje, je moet die sleutel boven de deur steken dus dat is redelijk hoog, en ondercheffen moeten ook de deuren kunnen sluiten van een trein. Verder het op- en afstappen van treinen in een bundel, dat is ook wel hoog. Al moet je dat allemaal als onderchef niet zo vaak doen denk ik.
Daviddb
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 mei 2020, 13:03

Re: Gezocht: Onderstationchef voor concrete voorbeelden van handelingen.

Bericht door Daviddb »

nick schreef: 20 mei 2020, 21:57
Ik weet niet voor welke specialiteit het is (perron of bundel) maar in de bundel gaat het zeker moeilijk worden om in de treinen te geraken want die trede is toch hoog zonder perron.
De specialiteit kies je nu niet op voorhand. Ik vermoed dat het afhangt van de beschikbare plaatsen. In de trein geraken lukt wel vanuit de bundel. Vroeger al eens een goederenrit meegereden en toen is het ook wel nog gelukt zonder hulp. Mits wat meer klauteren maar het lukt wel :lol:
Eimai schreef: 21 mei 2020, 00:29 Het moeilijkste dat ik kan verzinnen (ben zelf wel geen onderchef) is een sluiting geven op een klassiekje, je moet die sleutel boven de deur steken dus dat is redelijk hoog, en ondercheffen moeten ook de deuren kunnen sluiten van een trein.
Deuren vergrendelen op een klassiekje zou inderdaad moeilijk/onmogelijk zijn. Dat is ook één van de redenen dat er voor treinbegeleiders wel een minimumlengte is, wat voor deze functie dus niet is. Iemand van het werkveld zelf die daar iets kan over zeggen?
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Gezocht: Onderstationchef voor concrete voorbeelden van handelingen.

Bericht door Eimai »

Ik weet dat ze een treinbestuurder van onze klas die iets kleiner is een iets andere sleutel gegeven hebben die wat langer is om het iets makkelijker te kunnen, ook al kon die het met de normale sleutel nu nog wel. Als het werkelijk om enkele centimeter gaat zou dat dat kunnen verhelpen. Als je bijvoorbeeld twintig centimeter te kort komt zou ik niet direct iets weten.

Maar ik weet ook niet of dat iets is waarvoor ze je zouden tegenhouden. Als het niet echt beschreven staat denk ik niet dat ze je er echt voor ongeschikt voor verklaren, of zou je dat alleszins verder kunnen aanvechten moest dat toch gebeuren. En die dokters die je onderzoeken weten ook niet wat je exact moet kunnen als onderchef, die werken hun lijstje voorwaarden gewoon af. Een trein op en afklimmen daar zullen ze misschien nog aan denken, maar andere specifieke zaken... Als ze er zelf niet mee afkomen of bepaalde handelingen een probleem zijn zou ik er zeker niet zelf over beginnen.
nick
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jun 2019, 16:58

Re: Gezocht: Onderstationchef voor concrete voorbeelden van handelingen.

Bericht door nick »


Daviddb schreef:
nick schreef: 20 mei 2020, 21:57
Ik weet niet voor welke specialiteit het is (perron of bundel) maar in de bundel gaat het zeker moeilijk worden om in de treinen te geraken want die trede is toch hoog zonder perron.
De specialiteit kies je nu niet op voorhand. Ik vermoed dat het afhangt van de beschikbare plaatsen. In de trein geraken lukt wel vanuit de bundel. Vroeger al eens een goederenrit meegereden en toen is het ook wel nog gelukt zonder hulp. Mits wat meer klauteren maar het lukt wel [emoji38]
Ik ben veranderd van job toen ze de functie opgesplitst hebben, die opsplitsing is dan ook 1 van de redenen dat ik iets anders gezocht heb zelfs. Dus geen idee meer hoe de aanwerving nu gaat [emoji4], het verwonderd me wel dat het algemene aanwerving is want het zijn verschillende directies.

Ik heb grotendeels op perron gewerkt en de laatste maanden van m'n carrière in de bundel, ik merkte daar zelf soms wat last om in de treinen te geraken en ik ben 1m77.
Daviddb
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 mei 2020, 13:03

Re: Gezocht: Onderstationchef voor concrete voorbeelden van handelingen.

Bericht door Daviddb »

Om even up to date te blijven, ze hebben er op het medisch onderzoek geen enkel probleem van gemaakt. 6/07 Start de opleiding. Ik ben benieuwd hoe ze het gaan aanpakken aangezien ze mij nu in theorie niet meer kunnen weigeren.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Gezocht: Onderstationchef voor concrete voorbeelden van handelingen.

Bericht door Asterix »

Daar valt altijd een mouw aan te passen: ofwel buizen ze je tijdens de opleiding, ofwel promoveren ze je binnen de kortste keren zodat je geen 'veldwerk' meer hoeft te doen.

Dat eerste zullen ze wellicht niet doen wegens risico op slechte PR en discriminatie. Er wacht je dus met andere woorden een bloeiende carrière :-D
Plaats reactie