De medische criteria zijn opgenomen in de spoorcodex bijlage 8. Je kan dit opzoeken via
"1. Algemene vereisten
1.1. De treinbestuurders mogen niet lijden aan een medische aandoening en geen medicatie, drugs of stoffen
innemen die zouden kunnen leiden tot :
- plotseling bewustzijnsverlies;
- vermindering van de waakzaamheid of het concentratievermogen;
- plotselinge ongeschiktheid;
- verlies van het evenwichts- of coördinatievermogen;
- aanzienlijk verlies van de beweeglijkheid.
1.2. Gezichtsvermogen
Het gezichtsvermogen dient aan de volgende eisen te voldoen :
- een gezichtsscherpte veraf, met of zonder hulpmiddelen : 1,0 met minimaal 0,5 voor het minst goede oog;
- maxima voor corrigerende lenzen : verziendheid : + 5/bijziendheid : - 8. In uitzonderlijke gevallen zijn
afwijkingen toegestaan na advies van een oogarts. Het besluit hierover wordt genomen door de arts;
- een voldoende gezichtsscherpte dichtbij en intermediair, met of zonder hulpmiddelen;
- contactlenzen en een bril zijn toegestaan indien deze periodiek door een specialist worden gecontroleerd;
- normale kleurwaarneming, vast te stellen aan de hand van een erkende test zoals Ishihara, zo nodig aangevuld
met een andere erkende test;
- gezichtsveld : volledig
- gezichtsvermogen voor beide ogen : doeltreffend;
- binoculair gezichtsvermogen : doeltreffend;
- herkenning van kleursignalen : de test is gebaseerd op herkenning van enkelvoudige kleuren en niet op relatieve
verschillen;
- contrastwaarneming : goed;
- afwezigheid van progressieve oogziekten;
- oogimplantaten, keratotomieën en keratectomieën zijn uitsluitend toegestaan indien zij jaarlijks of met een door
de arts vast te stellen frequentie worden gecontroleerd;
- ongevoeligheid voor verblinding;
- getinte en fotochromatische contactlenzen zijn niet toegestaan. Lenzen met UV-coating zijn wel toegestaan.
1.3. Eisen betreffende het gehoor- en spraakvermogen
Aan de hand van een audiogram dient te blijken dat het gehoorvermogen voldoende is, dat wil zeggen :
- het gehoorvermogen dient het mogelijk te maken een telefoongesprek te voeren en de waarschuwingssignalen
en radioberichten te horen.
De volgende richtwaarden gelden :
- het gehoorverlies mag niet hoger zijn dan 40 dB bij 500 en 1 000 Hz;
- het gehoorverlies mag niet hoger zijn dan 45 dB bij 2 000 Hz voor het oor met de minst goede geleiding van het
geluid via de lucht;
- geen afwijking van de gehoorgang;
- geen chronische spraakmoeilijkheden (gezien de noodzaak van een luide en duidelijke berichtenuitwisseling);
- in bijzondere gevallen is het gebruik van gehoorapparaten toegestaan.
1.4. Zwangerschap
Bij een lage tolerantie of een pathologische aandoening dient zwangerschap te worden beschouwd als een
tijdelijke grond voor schorsing van treinbestuurders. De wettelijke voorschriften ter bescherming van zwangere
treinbestuurders moeten worden toegepast.
2. Minimumomvang van de keuring vóór de aanstelling
2.1. Medische keuring :
- algemeen medisch onderzoek;
- test van de zintuigen (gezichtsvermogen, gehoor, kleurwaarneming);
- onderzoek van bloed of urine, onder meer op suikerziekte, voor zover noodzakelijk om de lichame-
lijke geschiktheid van de kandidaat te beoordelen;
- elektrocardiogram (ECG) in rust;
- onderzoek naar het gebruik van psychotrope stoffen zoals illegale verdovende middelen of psychot-
rope medicatie, alsmede naar alcoholmisbruik, waardoor twijfel kan ontstaan over de geschiktheid de betrokken
functie uit te oefenen;
- cognitieve eigenschappen : aandacht en concentratie, geheugen, waarnemingsvermogen, redeneringsvermogen;
- communicatie;
- psychomotorische eigenschappen : reactievermogen, bewegingscoördinatie."
De vraag is dus of je voldoet aan deze criteria vooral de vraag of je een doeltreffend binoculair gezichtsvermogen hebt is voor jou belangrijk. Misschien moet je eens vooraf op bezoek bij je eigen oogarts met de vraag of hij op papier wilt zetten of jouw binoculair zicht voldoende is. De spoorweg kennende zal het dan wel ok zijn.
Voor vraag twee is het van belang te weten hoelang je in je werkzetel moest blijven? Meestal vijf jaar? De enige uitzondering is vaak een graadverhoging... Let ook op wat zal er gebeuren indien je niet slaagt? Kan je dan terug naar je oude graad en rang, die hoger is? Ik zou deze vragen stellen aan hr-rail, eventueel via de contactpersoon die op de vacature staat waarvoor je wenst te solliciteren.
binoculair dieptezicht is er met een max van 5 m, dus of het zo noodzakelijk is?