Ontslag of in dienst houden.

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
Strijkregel
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 sep 2019, 16:14

Ontslag of in dienst houden.

Bericht door Strijkregel »

Bij de filière sporen, dus de mensen van de baan, of eventueel ook rijdend personeel.

De laatste tijd hoor ik dat het mogelijk is, dat statutaire werknemers in stage, die bijvoorbeeld meer dan een jaar in dienst zijn, maar gewoon niet geslaagd waren. Hun hoedanigheid verliezen in hun desbetreffende graad, maar in dienst worden gehouden in een lagere graad, zover hun dienen zulks rechtvaardigd.

Met andere woorden, een gespecialiseerde spoorlegger die gebuist is in zijn stage, kan in dienst worden gehouden als gewone spoorlegger als zijn onmiddellijke chef tevreden is door zijn dagelijkse productiviteit.

Of een treinbegeleider die buist, maar bijvoorbeeld in dienst wordt gehouden als loketbedienden. Of een treinbestuurder in stage die buist op een eliminerende proef, en in dienst wordt gehouden als rangeerder.

Het betreft personeelsleden die statutair zijn aangeworven maar nog niet vast benoemd zijn.

Ik weet niet of dit veel wordt toegepast?
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Ontslag of in dienst houden.

Bericht door Terminus »

Een treinbegeleider die buist, wordt niet automatisch getransfereerd naar een andere functie, maar moet indien interesse voor een andere functie opnieuw solliciteren via www.despoorwegenwervenaan.be
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ontslag of in dienst houden.

Bericht door Steven »

Idem voor treinbestuurders, niet slagen is meestal buiten.
Strijkregel
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 sep 2019, 16:14

Re: Ontslag of in dienst houden.

Bericht door Strijkregel »

Bij infrabel of mensen van de baan is dit blijkbaar anders.
Omdat men meestal al een tijdje in de praktijk werkzaamheden verricht, mocht die persoon niet slagen, voor een summatief examen kan hij in dienst blijven maar met een lagere graad.

Als de onmiddellijke chef tevreden is met zijn inzet in de praktijk.

Alles blijft het zelfde, alleen krijgt hij een lagere graad.
Men tekent een formulier waarbij je aanvaard dat dit een verlaging van de wedde inhoud.

Dit hangt natuurlijk af wie uw onmiddellijk chef is...
De spoorweg kennende passen ze de regels toe als het in hun voordeel is.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ontslag of in dienst houden.

Bericht door groentje »

Tja, zoals elke werkgever, zeker?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Ontslag of in dienst houden.

Bericht door Asterix »

Strijkregel schreef: 31 dec 2019, 12:06 Bij infrabel of mensen van de baan is dit blijkbaar anders.
Omdat men meestal al een tijdje in de praktijk werkzaamheden verricht, mocht die persoon niet slagen, voor een summatief examen kan hij in dienst blijven maar met een lagere graad.

Als de onmiddellijke chef tevreden is met zijn inzet in de praktijk.
Vroeger was dat zo. Wie op een seinhuis werd aangeworven als (eerste) onderstationschef maar buisde tijdens de opleiding kon worden opgevist als operator of seingever. Al meen ik mij te herinneren dat je voor bepaalde modules moest geslaagd zijn.

Ik vraag mij echter af of dat systeem nog bestaat. Je moet nu slagen in de opleiding van traffic controller als basis en wie daar al uit de boot valt, heeft geen lagere graad meer om op terug te vallen. Dan is het dus inderdaad einde verhaal.

Door het opdelen van de vroegere opleiding onderstationschef in twee delen (traffic controller en nadien safety controller) is het verlies aan return bij een gefaald opleidingstraject tot traffic controller ook minder. Iemand die nu faalt in de opleiding van safety controller blijft traffic controller dus misschien zou je dat alsnog als een vangnet kunnen beschouwen.
Plaats reactie