Kredietdagen

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Strijkregel
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 sep 2019, 16:14

Re: Kredietdagen

Bericht door Strijkregel »

Ik denk dat het verschilt per persoon wat ze veel of weinig vinden.

Ik zelf ben nu heel november en een stuk van december thuis met VV's, RW's en CW's

RW zijn rustdagen voor zondag werk, en CW, Compensatie voor zaterdag werk.
Op het einde van december zit ik nog met 2 weken verlof dat ik zal moeten overzetten naar volgend jaar toe.

Voor mij persoonlijk speelt het geen rol of ik kd's verlies of behoud, ik heb nu al moeite om mijn "gewone" te kunnen opnemen, omdat ik het nooit gewoon ben geweest om zo veel vrije dagen te hebben.
En in de praktijk, door de hoge werkdruk. Zeker bij de trein gardes mogen ze niet meer allemaal opnemen. Dus zijn ze verplicht om het te laten uitbetalen, dan kan je evengoed die dagen laten schrappen en een hoger bruto geven. Want uitbetalen is slecht voor de belastingen.
Persoonlijk zou ik met plezier die 13 kd's afgeven in ruil voor iets hogere wedde.

Die kd's zijn handiger voor de anciens om uit te bollen naar hun pensioen toe. In het begin dacht ik ook
"wauw zo veel vrije dagen" maar de klik kwam er direct dat je het nooit allemaal kan opnemen omdat er minder volk is en meer werkdruk, en dan zit je nog met een verlofstelsel van de jaren 80 waar er een pak meer mensen tewerkgesteld waren bij de spoorwegen.

Oftewel neem je de dagen af, en geef de mensen meer wedde ter compensatie van de werkdrukte. Als trein personeel nu al 7 op 7 werken, mogen ze opslag krijgen. Oftewel mag je meer volk beginnen aanwerven.
Voor de werkdruk te verlagen, zo kunnen meer mensen op verlof. En moet de directie geen niet opgenomen dagen uitbetalen. Maar ja wie zijn wij e...
Laatst gewijzigd door Strijkregel op 03 nov 2019, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Kredietdagen

Bericht door Eimai »

Shrek schreef: 03 nov 2019, 14:18Maar met de belangrijke nuance dat enkel de mensen die 24+13+13 dagen zouden kunnen gehad hebben deze niet meer zullen kunnen krijgen. Die 50 dagen waren misschien wel een klein beetje teveel van het goede?
De 24+13 blijft wel gewoon bestaan, wat mij ook een schappelijk aantal verlofdagen lijkt.
Ze spreken altijd over het afschaffen van de KD's, dat zijn de dagen die je zelf kan kiezen. Dus blijven er per jaar maar 24 dagen over die je vrij kan kiezen. Dat is veel te weinig in onze job. Buiten reeks moet je voor een simpel feestje 's avonds vaak al twee dagen vragen omdat ze je anders nog om 3 uur 's ochtends gaan laten beginnen. Die dagen jaag je er zo erg snel door hoor.

Zolang de twee systemen naast elkaar zouden lopen kunnen ze ook geen CX'en afnemen in plaats van KD's, want dan zou je ze de betrokken bestuurders al in verschillende reeksen moeten zetten omdat hun aantal CX'en dan bij één groep niet gaat kloppen.

Maar het is vooral dat ze dit doen op een moment dat de meeste treinbestuurders zitten smeken voor meer rust in te bouwen tussen en tijdens diensten. Heel deze periode is het gezever over de nieuwe diensten en reeksen vanaf december die zo mogelijk nog voller zitten dan de vorige waar nu al niks mag mislopen of heel de dienst in het honderd loopt. Tijd om naar het toilet te gaan zit er al niet in, klaarmakingstijden en keertijden zijn te kort voor wat er moet gebeuren. 't Is een tijd redelijk stil geweest maar tegenwoordig hoor ik weer veel collega's in de depot vertellen over vertrekken bij nmbs, met heel dat sociaal protocol dat er ligt aan te komen.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Kredietdagen

Bericht door dekooiker »

Shrek schreef: 03 nov 2019, 14:18 [Die 50 dagen waren misschien wel een klein beetje teveel van het goede?
De 24+13 blijft wel gewoon bestaan, wat mij ook een schappelijk aantal verlofdagen lijkt.
Teveel van het goede zou ik het niet noemen: je hebt ervoor gewerkt.
Een zekere politieke hoek verkoopt het alsof die een cadeautje zijn; niets is minder waar maar de waarheid willen ze bewust niet verkondigen.
Feit is dat wie in onregelmatig stelsel werkt er in de praktijk minder kan van genieten omwille van het niet kunnen opnemen of omdat de dienstroosters (op seinhuizen bijvoorbeeld) te kort op voorhand bekend zijn, je hebt een nacht en daarna een KD...heb je weinig aan.
Dan zijn de dagdiensters bevoordeeld.
De trein.
Alleen voor durvers.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Kredietdagen

Bericht door Asterix »

Shrek, dat is een persoonlijke appreciatie. Ik kan mij inbeelden dat iemand die voortdurend moet wisselen tussen ploegen ook meer nood heeft aan rust dan bureauvolk in een 9-to-5.
Plaats reactie