Kredietdagen

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Strijkregel
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 sep 2019, 16:14

Kredietdagen

Bericht door Strijkregel »

Beste,

In principe kan je maximaal 35 kd's overzetten naar het volgende jaar. Nu weet ik ook dat je het kan laten uitbetalen.

Is dit alleen de dagen da je over de 35 zit?
Of kan je het aanvragen om al uw kd's te laten uitbetalen? En hoeveel is dit ongeveer? Naargelang uw graad.

Bedankt,
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Kredietdagen

Bericht door groentje »

Ik heb nog niet geweten dat je KD's kan laten uitbetalen, slechts per omzendbrief kan dat voor CX-en op overschot. Wel zal een beetje personeelsbureau ervoor zorgen dat er desnoods een paar CX-en worden omgezet in KD's voor het einde van het jaar. Da's minder gunstig dan ze zelf opnemen, maar beter dan ze zonder compensatie verliezen. CX kan immers wel worden overgezet, maar zal het personeelsbureau wel naar eigen goeddunken kunnen inplannen. Niet iedereen is geïnteresseerd in 10 dagen verlof eind januari...
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Kredietdagen

Bericht door b-loc »

Je kunt al je KD's laten uitbetalen, maximum 35 (vorige jaren opgespaard en overgezet) +13 (dit jaar)= 48 dagen
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Kredietdagen

Bericht door Steven »

Inderdaad de directie wil niet dat je +35 kd’s hebt staan. Bijgevolg heeft men paar jaar terug beslist over te gaan tot uitbetaling. Al wie het toen niet heeft aangevraagd was de overtallige +35 kwijt.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Kredietdagen

Bericht door groentje »

Kan het zijn dat er op dit vlak een verschil is tussen NMBS een Infrabel? Ik had er bij ons nog niet over gehoord.
Strijkregel
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 sep 2019, 16:14

Re: Kredietdagen

Bericht door Strijkregel »

Ik zal het ééns navragen, en blijkbaar willen ze dat nieuwe binnenkomende personeelsleden geen kd's meer krijgen, 38 uur per week werken.
Eigenlijk wel een oneerlijk systeem voor de nieuwelingen
Oké zij krijgen geen kd's, maar een hoger loon.
Terwijl de anciens meer vrije dagen hebben, en indien ze zelf willen kunnen ze nog hun kd's laten uitbetalen.

Maar ik heb eerder de indruk dat ze vanaf januari overgaan tot het aanwerven van contractuelen aan een 38 uur werkweek, en dat diegene die statutair zijn gewoon worden uitgedoofd. (vrijwillig ontslag of pensioen)

Diegene die statutair zijn blijven statutair, maar er worden waarschijnlijk geen statutairen meer aangeworven.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Kredietdagen

Bericht door JHS2013 »

Kan dat zomaar? Treinbestuurders etc niet meer statutair aannemen? Daar is het Statuut toch voor bedoeld? Om die groep te beschermen?
Strijkregel
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 sep 2019, 16:14

Re: Kredietdagen

Bericht door Strijkregel »

Ik denk dat er waarschijnlijk 2 groepen zullen ontstaan in de toekomst. Contractuelen die werken onder een gewoon arbeidsovereenkomst. En dan statutairen die onder het Statuut van het personeel vallen.

Ik weet niet of het van toepassing is op infrabel of NMBS. Of beide. Mede omdat NMBS concurrentie krijgt van het personenvervoer in 2023. En infrabel is tot nu toe de enigste spoorwegbeheerder in België , dus concurrentie zal infrabel niet krijgen, wel zijn er meer en meer privé aannemers die werken in opdracht van infrabel. Ten koste van het infrabel personeel zelf.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Kredietdagen

Bericht door JHS2013 »

Ja, goed. Maar kan dat zonder aanpassing van het statuut?
Strijkregel
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 sep 2019, 16:14

Re: Kredietdagen

Bericht door Strijkregel »

Maar ik weet er zelf niet alles van, gewoon geruchten. Die kd's staan al een tijdje onder druk, af zien wat de vakbonden zeggen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Kredietdagen

Bericht door Shrek »

Dat de KD's zouden verdwijnen is gewoon klinklare onzin. Waar het over gaat zijn de CV's die sommige personeelsleden nog hebben.
KD's zijn 13 verlofdagen die je krijgt om 2u per week "te veel" te werken, CV's zijn 13 bijkomende verlofdagen als je 4u "te veel" werkt.
Die laatste categorie is dus voor mensen die 40u werken maar in een 36u-statuut zitten. Bij de nieuwe aanwervingen zou (nog niets is beslist) men iedereen 40u laten werken in een 38u-contract. Dan heb je dus nog steeds 13KD's maar niet meer de 13 bijkomende CV's.

Het is wel zo dat de vakbonden bewust heel veel mist spuien over de voorstellen van de directie...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Kredietdagen

Bericht door Asterix »

Op zich maakt het weinig uit of je 13 CV's of 13 KD's verliest (what's in a name?), je bent 13 verlofdagen kwijt, daarover gaat het.

Het structureel uitbetalen van (een bepaald aantal) KD's is bij mijn weten onbestaande. Ik weet dat er om de X-aantal jaar een omzendbrief verschijnt waarin een directie (NMBS, Infrabel) aan het personeel het voorstel doet om dagen over te kopen maar ik wist niet dat dat gebeurde met KD's, wél met dagen CX.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Kredietdagen

Bericht door Ducktape »

Via het NMBS intra/extraweb kan ik mijn KD's laten uitbetalen als NMBS werknemer. Dit gaat wel enkel in december.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Kredietdagen

Bericht door groentje »

Asterix schreef: 03 nov 2019, 12:15 Op zich maakt het weinig uit of je 13 CV's of 13 KD's verliest (what's in a name?), je bent 13 verlofdagen kwijt, daarover gaat het.

Het structureel uitbetalen van (een bepaald aantal) KD's is bij mijn weten onbestaande. Ik weet dat er om de X-aantal jaar een omzendbrief verschijnt waarin een directie (NMBS, Infrabel) aan het personeel het voorstel doet om dagen over te kopen maar ik wist niet dat dat gebeurde met KD's, wél met dagen CX.
CX wordt door de personeelsplanners ingepland, niet op vraag van de werknemer, toch? Ik heb dus liever extra KD's dan CX.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Kredietdagen

Bericht door Shrek »

Asterix schreef: 03 nov 2019, 12:15 Op zich maakt het weinig uit of je 13 CV's of 13 KD's verliest (what's in a name?), je bent 13 verlofdagen kwijt, daarover gaat het.
Maar met de belangrijke nuance dat enkel de mensen die 24+13+13 dagen zouden kunnen gehad hebben deze niet meer zullen kunnen krijgen. Die 50 dagen waren misschien wel een klein beetje teveel van het goede?
De 24+13 blijft wel gewoon bestaan, wat mij ook een schappelijk aantal verlofdagen lijkt.
Plaats reactie