Werken als traffic controller

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Werken als traffic controller

Bericht door dekooiker »

ElHulko schreef: 19 feb 2021, 09:40 Iemand die toevallig werkt als traffic/safety controller die een voorbeeld heeft van zijn shiftrooster bv. van deze maand?
een voorbeeld uit het verleden, dat vandaag evengoed zou kunnen:

1 vroege
2 vroege
3 vroege
4 vroege
5 rust
6 KD (= zelf gekozen)
7 KD (= zelf gekozen)
8 CV
9 R
10 nacht
11 nacht
12 nacht
13 nacht
14 nacht
15 nacht
16 nacht
17 R
18 CV
19 CV
20 late
21 late
22 late
23 late
24 R
25 CV
26 vroege
27 vroege
28 vroege
29 CV
30 R
De trein.
Alleen voor durvers.
ElHulko
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 feb 2021, 11:32

Re: Werken als traffic controller

Bericht door ElHulko »

dekooiker schreef: 19 feb 2021, 17:26
ElHulko schreef: 19 feb 2021, 09:40 Iemand die toevallig werkt als traffic/safety controller die een voorbeeld heeft van zijn shiftrooster bv. van deze maand?
een voorbeeld uit het verleden, dat vandaag evengoed zou kunnen:

1 vroege
2 vroege
3 vroege
4 vroege
5 rust
6 KD (= zelf gekozen)
7 KD (= zelf gekozen)
8 CV
9 R
10 nacht
11 nacht
12 nacht
13 nacht
14 nacht
15 nacht
16 nacht
17 R
18 CV
19 CV
20 late
21 late
22 late
23 late
24 R
25 CV
26 vroege
27 vroege
28 vroege
29 CV
30 R
Valt het vaak voor dat je 7 dagen achter elkaar moet werken? En dan vooral 7 nachten? Alvast bedankt voor het voorbeeldrooster!
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Werken als traffic controller

Bericht door groentje »

Het hangt een beetje af van de plaats waar je werkt, sommige groepen hebben afgesproken om 3-4 nachten te doen ipv 7, maar 7 is zo wel wat de standaard bij de meesten. Tot 7 dagen aan een stuk werken is eerder uitzonderlijk, met dus een uitzondering voor de nachten.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Werken als traffic controller

Bericht door dekooiker »

7 nachten is op een aantal plaatsen de standaard, zoals de collega reeds aanhaalt. Ik weet wel dat destijds in Hasselt de adjuncten altijd 7 dagen na elkaar werkten. Maar dat is ook de enige plek waar ik het van weet; het lijkt me verder eerder uitzonderlijk, tenzij er gewisseld wordt.
De trein.
Alleen voor durvers.
ElHulko
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 feb 2021, 11:32

Re: Werken als traffic controller

Bericht door ElHulko »

Bedankt alvast! Ik ben benieuwd. De functie interesseert me heel veel en ik sta echt te popelen om te kunnen beginnen. Ik had echter het idee dat nachten wel maandelijks voorkwamen, maar eerder een uitzondering waren (wishful thinking 3 à 4 nachten ofzo) dus niet ineens 7 achter elkaar. Ik heb vernomen dat je als traffic aan 1700 netto begint zonder premies en als safety aan 1800 netto ongeveer. Hoeveel bedragen de premies netto (ongeveer) als ik het vragen mag? Na hoeveel jaren en hoe kan je bijvoorbeeld in een hogere loonklasse terechtkomen?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Werken als traffic controller

Bericht door groentje »

Als je op een post werkt die 3/3, 7/7 bemand is, reken dan op één week nachten elke 6-7 weken.
Loon is behoorlijk persoonlijk, afhankelijk van maand tot maand en je familiale situatie, maar puur ter illustratie: ik werk in Brussel, met tweetaligheidspremie (200/maand bruto) en ondertussen bijna 15 jaar anciëniteit. Ik werk als Safety Controller, hoewel ik de graad heb van VKL N3, omdat ik nog de oude, volledige opleidig genoten heb, maar uiteraard krijg ik dat als premie, niet als vast loon. Alles bij elkaar zit ik zelden onder de 2500 (wanneer ik eens geen enkel weekend gewerkt heb, en weinig dagen heb tout court), meestal boven de 2700, en occassioneel (met eindejaarspremie of vakantiegeld) zelfs boven de 3000 netto.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Werken als traffic controller

Bericht door dekooiker »

Staar u niet blind op wat groentje binnenrijft: dat is na 15 jaar dienst als VKLN2 :wink:
De cijfers 1700-1800 euro lijken me heel realistisch om te beginnen.
Na een jaar schuift het al op, met een beetje meer (gelukkig). Na twee jaar is het nog eens feest. De 'grote opslag' komt met 4 jaar dienst. Daarna begint het wat minder snel op te volgen maar toch, het loopt stilaan op. Beter dan het voorbeeld van groentje kan het niet gegeven worden.
In eerste instantie klim je op binnen dezelfde loonschaal. Daarnaast kan het zijn dat er door bevordering een hogere loonschaal bekomen wordt maar dat kan ook door het aantal jaren graad.

Voorbeeld:
U begint als verkeersleider niveau 3. Daarbij hoort weddeschaal 536 met 14 778 euro bruto (te vermenigvuldigen met de index!).
Na een jaar zit u aan 15 335 euro bruto, na vier jaar wordt u weddeschaal 580 en is het bedrag reeds 17 566.
Door examens mee te doen klimt u op naar verkeersleider niveau 2. Daar neemt u de anciënniteit mee: na vier jaar zou dat 19 749 euro zijn.

De premies voor zaterdagwerk en nachtwerk zijn net geen 4 euro bruto per uur. Zondag is dubbel betaald en die berekening gebeurt op basis van uw weddeschaal. Reken op zo'n 400 euro netto per maand.
De trein.
Alleen voor durvers.
Donzo
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 jul 2019, 18:41

Re: Werken als traffic controller

Bericht door Donzo »

Je kan die dingen eiglk ook gewoon vragen aan de contactperssoon die je hebt van HR. Die geeft je graag een soort loonbarema die je kan verwachten de komende jaren. Ze hadden zelfs een loonsimulatie voor mij gemaakt aan de hand van de gegevens die ze hadden van mij (bv. wettelijk samenwonend en werkende vriendin) en de premies van een week nachten, 1 zaterdag en 1 zondag. Durf zo een dingen te vragen, dat is geen enkel probleem hoor.

Om even de voorbeeld van die schalen op te helderen, want in begin vond ik die bedragen niet zo heel duidelijk.

Beginloon VK n3 (of traffic controller): weddeschaal 536: 14,788.73 euro bruto,
Je hebt index van 1,741 atm en weddetoeslag 672,99.

je gooit die dingen bij elkaar en je krijgt;
14788,73 + 672,99 = 15 461,72
15461,72 * 1,741 = 26 918,85
26 918,85:12 maanden= 2243,24 bruto per maand-> dit is je basisbruto zonder premies.

Wat heb je na bv 4 jaar? Weddeschaal 580, 18 197,97:
Als je hetzelfde als hierboven doet: 2737,86 bruto per maand

nu weet ik niet zeker waar dat die weddetoeslag op wordt berekend. heb gewoon hetgeen gepakt dat bij mij op loonbrief staat.
(@dekooiker, denk dat je in een fout kolom hebt gekeken. Kan dat?)
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Werken als traffic controller

Bericht door dekooiker »

Inderdaad foute kolom voor de schaal 580, die van Donzo is correct.

De vaste toeslagen zijn bepaald in ARPS 520. Ze wordt aan bepaalde categorieën toegekend.
Vergat ik nog te vermelden: er zijn productiviteitspremies. Deze worden per gewerkt uur toegekend en het bedrag hangt af van de weddeschaal aan uw betrekking verbonden. Ook weer geen hoge bedragen maar maakt op het einde van de maand toch iets meer dan 100 euro.
De trein.
Alleen voor durvers.
ElHulko
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 feb 2021, 11:32

Re: Werken als traffic controller

Bericht door ElHulko »

Zou je ook een hoger startersloon mogen vragen omdat je een bachelor diploma hebt? Dit diploma is uiteraard wel niet relevant aangezien er niet echt iets bestaat dat relevant is voor deze functie.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Werken als traffic controller

Bericht door groentje »

Nee, statuten zijn behoorlijk inflexibel. Maar dat bachelordiploma geeft wel toegang om direct naar VKL N2 door te stromen, zonder bijkomend promotieexamen af te moeten leggen. Je zal sowieso eerst werken als TCr (vanaf VKL N3), vooraleer de opleiding van SCr (vanaf VKL N2) te krijgen, maar mag dus dat examen overslaan.
Laatst gewijzigd door groentje op 01 mar 2021, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Werken als traffic controller

Bericht door benimmeg »

groentje schreef: 01 mar 2021, 01:15 Nee, statuten zijn behoorlijk inflexibel. Maar dat bachelordiploma geeft wel toegang om direct als VKL N2 aangeworven te worden, ipv VKL N3, zonder bijkomend promotieexamen af te moeten leggen. Tenzij dat veranderd is, ondertussen. Je zal sowieso eerst werken als TCr (vanaf VKL N3), vooraleer de opleiding van SCr (vanaf VKL N2) te krijgen, maar mag dus dat examen overslaan, en ik geloof dat je ook direct als VKL N2 wordt betaald, ook terwijl je werkt als TCr, maar ik zou graag hebben dat iemand dat kan bevestigen (of ontkrachten) die recenter is aangeworven. Ik ben nog aangeworven in het oude stelsel...
Ik ben aangeworven als niveau 2, net goedgekeurd als niveau 3, en ik wordt betaald zoals een niveau 3. Ook de verkeersvoordelen van een niveau 3. Vanaf dat ik de opleiding tot niveau 2 start (normaal eind augustus) krijg ik betaald als een niveau 2.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Werken als traffic controller

Bericht door groentje »

Ok, dus je hebt enkel een voordeel bij het passeren van de opleiding niveau 2, ik zal mijn post aanpassen om geen foute informatie te geven.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Werken als traffic controller

Bericht door dekooiker »

groentje schreef: 01 mar 2021, 01:15 statuten zijn behoorlijk inflexibel.
Ja, er zijn zekerheden bij het spoor :mrgreen:
De trein.
Alleen voor durvers.
ElHulko
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 feb 2021, 11:32

Re: Werken als traffic controller

Bericht door ElHulko »

Ik ga nog eens lastig doen. Nu over de opleiding en de job zelf. Ik heb wel al een redelijk duidelijk beeld van wat ik van de job kan verwachten, maar kan iemand toch eens uitleggen hoe de gemiddelde werkdag eruit ziet? Ik zoek toch ook een beetje sociaal aspect in een job en een job waarin ik altijd bezig ben, maar niet constant mijn hoofd moet breken over dingen.

Iemand toevallig ook een voorbeeld van de leerstof of een link van ergens waar ik deze cursus al eens zou kunnen inkijken? Nogmaals thanks!
Plaats reactie