Werken als traffic controller

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Werken als traffic controller

Bericht door Steven »

Ik ben 22 jaar treinbestuurder en dus ook al 22 jaar statutair :wink:
Ik heb nooit treinbestuurders als arbeider gekend in mijn loopbaan. Het probleem met een hogere rang is inderdaad jaloezie, het niet kunnen hebben dat iemand "lager" meer loon zou krijgen dan wat zij krijgen.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Werken als traffic controller

Bericht door dekooiker »

Dat speelde inderdaad voor TCr: de ostch op het perron of in de bundel verdiende hetzelfde als een ostch op een seinhuis. Deze laatste heeft een pak meer verantwoordelijkheid voor de veiligheid. Dat kan men bezwaarlijk correct noemen.

Wat de toestanden rond herwaardering van bestuurders betreft: dat is op geen enkel niveau gemakkelijk. Je moet heel goed afwegen bij een aanpassing van de weddeschalen wat de verhouding is met andere functies. Tegenwoordig moet men technisch bijlange niet meer zo beslagen zijn als 20 jaar geleden. Dat speelt mee en ook dat er nog heel wat bestuurders zijn die dus meer kennis hebben dan hun recenter aangeworven collega's. Verder moet men bij de bestuurders in rekening brengen dat er merkelijk meer vrije dagen zijn dan andere spoorbedienden. Iemand die in drie- of vierploegenstelsel werkt krijgt na de nacht geen dag extra om op plooi te komen; wie als treinbestuurder werkt krijgt een speciale regeling. Ik ga hier geen uitspraak over doen buiten dat er echt heel veel afwegingen gemaakt moeten worden.

Los van dat alles kan men met een diploma secundair onderwijs bij de spoorwegen uiteindelijk een mooi loon krijgen als men geduld heeft, om de te zwijgen van de 24 verlofdagen en 13 KD. Men moet al gauw hoger onderwijs hebben afgewerkt voordat er zoveel extra verlofdagen boven de wettelijke 20 komen.
De trein.
Alleen voor durvers.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Werken als traffic controller

Bericht door HLE 2302 »

groentje schreef: 27 dec 2020, 16:10 NMBS-bestuurders zijn bij mijn weten nog steeds arbeiders, geen bedienden. En hun loon is voor een nog belangrijker deel opgebouwd uit premies (die ook nog eens op elkaar inspelen, denk lijnkennis, de driejaarlijkse ondervraging, gewerkte nacht- en weekenduren...), waardoor ik er vanuit ga dat ze gemiddeld meer op hun rekening krijgen, maandelijks, maar die premies tellen net zoals bij ons niet mee voor de berekening van het pensioen... Nogal wat bestuurders die ik ken zouden graag dat aandeel premies zien verminderen in ruil voor een hogere basiswedde.
Klopt. Bovendien is het loon dan nog sterk afhankelijk van depot en reeks waardoor er onderling grote verschillen zijn. Wanneer je in vakantie bent, of erger je tijdelijk arbeidsongeschikt bent door ziekte of iets anders dan val je heel erg terug in wedde. Premies zijn interessant als je weinig dienstjaren hebt. Wanneer je veel dienstjaren hebt is een hoger loon interessanter, op de lange termijn is een hogere wedde of graad altijd interessanter dan meer premies. Maar die herwaardering was een ongelooflijk valse bedoening die dan nog met veel poe-ha aangekondigd werd alsof ze voor ons opnieuw het warm water hadden uitgevonden. De enigste waarvoor die 'herwaardering' interessant was is voor de treinbestuurders die toen nog moesten starten bij de NMBS. Onmiddellijk betaald met 4 jaar graadanciënniteit, in combinatie met het voor kleinere depots interessantere (en ook wel eerlijkere) premiestelsel.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Werken als traffic controller

Bericht door dekooiker »

Deze gegevens spelen bij de verloning van een Tcr allemaal veel minder mee: geen premie voor lijnkennis, geen premie links of rechts nog mee te nemen (terecht dat men die meepakt!). Alleen nachturen, zaterdagtoeslag en zondagvergoeding zijn daar vaste prik met af en toe nog ergens een premie. Mijn ervaring is dat men op een seinhuis een vrij voorspelbaar loon heeft waar de extra's zo'n 400-500 euro bedragen. Zonder dat is het heel wat minder.

Wat echter het meeste doorweegt is dat men het werk graag doet. Dat is pas onbetaalbaar :wink:
De trein.
Alleen voor durvers.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Werken als traffic controller

Bericht door pietje »

dekooiker schreef: 02 jan 2021, 19:46 Wat echter het meeste doorweegt is dat men het werk graag doet. Dat is pas onbetaalbaar :wink:
Eindelijk iemand die het belangrijkste argument geeft: in het beste geval ga je je job meerdere decennia op één of andere manier blijven doen (met mss nog wat doorgroeien, omscholen naar modernere systemen,...), dan is het belangrijkste dat je je niet elke dag naar je werkplek moet slepen.
Digix
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2021, 15:49

Re: Werken als traffic controller

Bericht door Digix »

Hallo iedereen, werken Traffic Controllers nog steeds volgens het 3x8 ploegensysteem of is het ondertussen al 12 uur shiften? Ik weet dat het voor de 3x8 bijvoorbeeld 6 tot 14, 14 to 22, en 22 tot 6 kan zijn maar is dit nog steeds het geval? En zo niet kan er iemand een voorbeeld geven van de uren?

Groetjes uit Erpe-Mere
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Werken als traffic controller

Bericht door byter »

Het is nog altijd 3x8 (& idd 6/14/22).

Ik kan niet oordelen hoe het is bij andere seinhuizen maar bij ons was er vrij weinig interesse in shiften tot 12u (en stelden ze het veel mooier voor dan het eigenlijk was).
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Werken als traffic controller

Bericht door groentje »

De interesse leek vooral te bestaan op het Noord, was mijn indruk tijdens de roadshows toendertijd. In mijn jongere jaren had ik ook nog wel gedacht aan 12-urenshifts, maar daar ben ik ondertussen toch van teruggekomen.
ElHulko
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 feb 2021, 11:32

Re: Werken als traffic controller

Bericht door ElHulko »

Beste forumleden

Ook ik ben aan het solliciteren voor de functie safety controller. Ik heb direct voor safety controller gesolliciteerd ipv traffic controller. Ik dacht van ik kan maar proberen ookal heb ik 'maar' een hbo5 elektromechanica en niet een bachelor. De telefonische screening was positief en binnenkort volgt het sollicitatiegesprek met de mensen van infrabel zelf.

Ik heb begrepen dat je eerst 6 maanden opleiding volgt tot traffic controller en daarna verder kan gaan tot safety controller. Dit zou volgens de recruitment officer van HR Rail in totaal een jaar in beslag nemen, kan dit kloppen?

Het zou zijn voor het seinhuis in Antwerpen Berchem. Iemand een idee hoe het shiftrooster eruit ziet? Mij is verteld geweest dat er altijd 3 dagen gewerkt wordt en daarna 2 thuis.

Ik heb al ervaring bij de spoorwegen, maar dan wel als technicus bij de NMBS. Dit was wel een stage. Daar zeiden ze mij dat je ongeveer 50 verlofdagen per jaar hebt. Is dit ook zo bij infrabel? Of hebben ze mij dit wijsgemaakt?

Qua verloning weet ik wat je netto kan verwachten zonder premies, maar heeft iemand een idee van hoeveel de premies ongeveer kunnen bedragen? Een gemiddelde schatting want dit kan uiteraard schommelen afhankelijk van welke shifts en of je op feestdagen hebt gewerkt.

Met vriendelijke groeten
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Werken als traffic controller

Bericht door byter »

Het hangt een beetje af wanneer er opleidingen zijn maar 1 jaar lijkt ongeveer te kloppen.

Je werkt volgens 3x8 onregelmatige cyclus. Je regime ligt in principe niet vast. Het is wel zo dat op veel seinhuizen (quasi elk) er met een typetabel wordt gewerkt dus je normaal wel weet waar je aan toe bent. Elke typetabel heeft normaal wel een "open periode/ter beschikking" waar je niet weet wat je moet werken tot de planning effectief uitgebracht wordt. Ga dus niet uit van 3 werken en dan 2 thuis. Je kan eventueel eens vragen hoe een typetabel eruit ziet op het seinhuis van Berchem.

50 dagen is niet correct. Je hebt 24 verlofdagen (afhankelijk van je leeftijd kunnen daar nog enkele dagen bij komen) en 13 kredietdagen. Deze zijn vrij te kiezen/aan te vragen. Eventueel dat men nog wel compensatie/rustdagen erbij had geteld om tot die 50 te komen maar die kan je niet zelf kiezen.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Werken als traffic controller

Bericht door benimmeg »

Ik ben in augustus gestart aan mijn opleiding traffic controller. Ik ben ook aangenomen als safety controler en het zit zo dat als je aangeworven wordt je 12 maand stage traffic bent. Daarna ga je over op 12 maand stage safety. Dus eigenlijk een opleiding van 2 jaar. Je begint met 4 maand algemene opleiding, dan lokale opleiding, dan ongeveer 6 maand traffic controller, dan 4 maand algemene opleiding safety, dan lokale opleiding en dan 6 maand stage safety, dan wordt je geregulariseerd.
PS: tijdens je stage werk je natuurlijk al alleen.
Donzo
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 jul 2019, 18:41

Re: Werken als traffic controller

Bericht door Donzo »

je hebt idd 24 verlofdagen + 13 kredietdagen + 13 compensatiedagen dus uiteindelijk kom je aan 50. Die compensatiedagen mag je zelf wel niet kiezen
ElHulko
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 feb 2021, 11:32

Re: Werken als traffic controller

Bericht door ElHulko »

Bedankt alvast voor jullie antwoorden!

Iemand die toevallig werkt als traffic/safety controller die een voorbeeld heeft van zijn shiftrooster bv. van deze maand?

Deze compensatiedagen zijn dan dagen die je terugkrijgt omdat je werkt op feestdagen? Of hoe zit dat? Worden deze zelf in het rooster gepland?

Nogmaals bedankt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Werken als traffic controller

Bericht door Steven »

Kredietdagen en compensatiedagen, zijn een systeem van uitbetaling in vrije tijd voor teveel gewerkte uren (IPV in €). Bij de Belgische spoorwegen (dus zowel infrabel als NMBS) is het basis systeem er op voorzien om 40u/week te werken, loon is er echter maar voor 36u/week.
In de jaren 90 ging men van 40 naar 38u/week en zo ontstonden de compensatiedagen. Eind jaren 90 ging men dan van 38 naar 36u/week. Dat was het ontstaan van de kredietdagen. De kredietdagen kan je zelf kiezen met een max van 1 per maand, tenzij je die van vorige maand niet nam dan kan je er 2 nemen en zo verder. Opsparen kan dus wel, ze vroeger nemen dan voorzien niet. Zo geeft elke maand recht op 1 kredietdagen en december op 2. Maar stel dat je die eerste 6 maand geen kredietdagen hebt gevraagd dan kan je die allemaal samen nemen indien mogelijk. Opsparen van kredietdagen kan tot een max van 35 stuks. Zoals je merkt wil dat zeggen dat je kredietdagen van meerdere jaren kan opsparen.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Werken als traffic controller

Bericht door dekooiker »

Steven schreef: 19 feb 2021, 09:50 Eind jaren 90 ging men dan van 38 naar 36u/week. Dat was het ontstaan van de kredietdagen. De kredietdagen kan je zelf kiezen met een max van 1 per maand, tenzij je die van vorige maand niet nam dan kan je er 2 nemen en zo verder. Opsparen kan dus wel, ze vroeger nemen dan voorzien niet. Zo geeft elke maand recht op 1 kredietdagen en december op 2.
Dat gaat net over de CV, niet over KD. KD kunnen overigens vroeger genomen worden dan de welbepaalde maand, maar stel dat u ziek valt en er KD moeten afgetrokken worden peuzelt men aan CV of verlof.
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie