Werken als traffic controller

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Werken als traffic controller

Bericht door HLE 2302 »

Als ik je bericht goed lees werk je nu als verkeersleider N2 met 3 jaar loon anciënniteit. Heb je al eens de evolutie van je loon berekend, iedereen weet dat je bij Infrabel 4 jaar anciënniteit moet hebben om een mooi loon te bekomen.

Ik heb even voor je nagerekend (bruto maandbedragen):

3 jaar anciënniteit: €2978
4 jaar anciënniteit: €3207
5 jaar anciënniteit: €3299
10 jaar anciënniteit: €3480
13 jaar anciënniteit: €3739

Ik denk dat je nu vooral door de zure appel heen moet bijten, maar je bent er bijna. En als het een troost mag zijn. De opleiding en kennisniveau van een treinbestuurder is equivalent aan deze van een verkeersleider N2. Als treinbestuurder meer treintechniek en voor jullie meer op infrastructuur, de verantwoordelijkheid op gebied van veiligheid is ook een equivalent. Toch is een treinbestuurder 'maar' rang 5 in weddeschaal 580. Een treinbestuurder met 10 jaar anciënniteit heeft een basis brutoloon van €3268, dat is €212 minder dan een verkeersleider met een gelijklopende verantwoordelijkheid.

Ik denk dat elk voor zichzelf moet uitmaken wat een geschikte job is en wat niet, maar bij Infrabel zit je over het algemeen niet slecht.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Jamesdm
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 sep 2021, 22:30

Re: Werken als traffic controller

Bericht door Jamesdm »

Beste forumleden,

Na enige tijd vertraging start ik volgende maand met mijn opleiding als Traffic controller. Is er iemand die een indicatie kan geven van hoe mijn komende maanden er zullen gaan uit zien? Hoe de opleiding in elkaar zit, of er veel mensen niet slagen en wat de uren van de opleiding is?

Alvast bedankt!
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Werken als traffic controller

Bericht door groentje »

Sorry, is te lang geleden, mijn kennis over de opleiding (nog als onderstationschef...) is helaas verouderd. Maar weet wel dat je al tijdens de opleiding betaald wordt, je bent dus een investering voor het bedrijf, en ze zien die niet graag verloren gaan. Het is zeker niet de bedoeling om mensen te buizen om het kaf van het koren te scheiden, dat zou al gebeurd moeten zijn bij de aanwerving. Wie dus een beetje inspanning levert om de leerstof bij te houden, maakt dus een heel goede kans om te slagen.
Vertonghe
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 mar 2017, 11:12
Locatie: Mechelen

Re: Werken als traffic controller

Bericht door Vertonghe »

Beste Jamesdm

Grosso modo zijn er twee mogelijkheden:

- Ofwel krijg je de opleiding op de Area waar je gaat werken (kan zijn dat dit enkel voor SCr wordt gedaan, niet voor TCr)
- Ofwel krijg je de opleiding in de Infrabel Academy te Brussel-West

In beide gevallen gaat het om een hybride opleiding, wat betekent dat je 50% van de dagen ter plekke moet gaan, en de andere 50% van de dagen thuis online modules moet volgen, met mogelijkheid om aan het begin en/of einde van de dag vragen te stellen. De opleiding Traffic Controller bestaat uit vijf modules:
- Module 1: Basiskennis van spoortoestellen, seininrichting, treinmaterieel, etc. (+- 1 maand, met eliminerende mondelinge eindproef)
- Module 2: Normale werking EBP en TMS (dit zijn de twee programma's waar een TCr mee werkt), met niet-eliminerende praktische eindtest (+- 1 maand)
- Module 3: Eens gaan meedraaien op het seinhuis (hierbij ga je twee of drie shiften meevolgen op het seinhuis, +- 1 week, geen evaluatie)
- Module 4: Bewaken van overwegen en storingen, en hoe er mee om te gaan in EBP en TMS (het meeste van de stof in deze module is eerder voor SCr, maar het kan geen kwaad om de impact van bepaalde zaken in te kunnen schatten als TCr), aan het einde van deze module is er een eliminerende praktische eindtest van de modules 2 en 4 (+- 1,5 maand).
- Module 5: lerende organisatie (= één dag online/fysieke cursus volgen over hoe Infrabel tegenwoordig constructiever omgaat met menselijke fouten t.o.v. vroeger, en wat/hoe ze uit deze fouten leren);

Alles wat ik hierboven heb beschreven is de fundamentele opleiding, die hetzelfde is voor alle TCr's in Vlaanderen. Hierna start er nog vier à zes weken lokale opleiding op de seinpost waaraan je bent toegewezen.

Zoals Groentje reeds gezegd heeft, gebeurt de grootste schifting reeds bij aanwerving. Mits een goede portie motivatie en een basis inzicht kom je normaal gezien de opleiding wel door. Ik wens je in ieder geval veel succes!
Plaats reactie