Werken als traffic controller

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
magnumpi82
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 mar 2019, 08:28

Werken als traffic controller

Bericht door magnumpi82 »

Beste forumgangers en werknemers bij de spoorwegen

Graag had ik toch eens wat raad gevraagd wat te doen. Ik zou kunnen starten als traffic controller bij Infrabel. Het is een job dat ik 10 jaar geleden ook al kon doen maar heb toen gekozen voor mijn toenmalige job. Nu werk ik als chauffeur bij De Lijn. Ben hier heel tevreden, heb een mooi loon maar de spoorwegen is altijd al mijn droom geweest. Qua inhoud en voldoening lijkt deze job meer iets voor mij. Voor ik bij De Lijn begon, heb ik jaren gewerkt als transport- en personeelsplanner. Ondertussen ben ik ook vader geworden van een dochtertje die richting 2 jaar gaat. Persoonlijk weet ik niet of de opleiding volgen en de bijkomende leerstof dat je moet leren te combineren valt met het ouderschap. Ik weet wel dat het nadien werken is in een 3 ploegenstelsel. Nu werk ik 4 dagen en ben er 2 thuis. In die 4 dagen heb ik nu voornamelijk vroege diensten en dagdiensten. Werk is aangepast aan mijn privéleven. Of dit blijft, is ook een vraagteken. Ik weet niet of zoiets ook kan geregeld worden voor deze job. Ook weet ik niet in hoeverre ik de werkdruk moet onderschatten. Ik heb vroeger ook vaak gewerkt met amper tijd om mijn boterhammen te eten of om naar het toilet te gaan maar dat was niet constant. Ik had ook nog collega's om op terug te vallen. Ik stel me ook de vraag waarom er zo vaak aanwervingen zijn voor deze job. En qua verloning is het koffiedik kijken. Ik ken mijn vast maandloon en dat is al hoger met een kind ten laste maar hoeveel er verder bijkomt daar is weinig over geweten. Vakantiegeld is iets van een 1000 euro. Mij lijkt dat vrij laag. Ik heb nu +- 3500 euro. Is die 1000 euro minimum of kan dit als je voltijds werkt hoger uitvallen? Persoonlijk wil ik mijn kans wel wagen en het team komen vervoegen maar of dat de juiste keuze is.... Alle informatie dat jullie me kunnen geven om een beter beeld te krijgen van wat ik mag verwachten, is welkom. Hartelijk dank alvast!
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Werken als traffic controller

Bericht door Jan-Mark »

In een job als traffic controller moet u zeker stressbestendig zijn. Bij grote accidenten wordt er veel van u gevraagd en is het belangrijk daarop te anticiperen. Op zo een momenten is er eigenlijk nauwelijks tijd om iets te eten en moet u goed overleggen om de juiste beslissingen te nemen. Als alles vlot verloopt zonder ongevallen kan het anderzijds zeer rustig zijn op de blok en hebt u tijd om rustig te eten of iets te lezen/te babbelen met collegae.
Diensten zijn normaal 6-14, 14-22 en 22-6, nochtans zijn er plannen om dit mogelijk te vervangen door tweeploegendiensten van twaalf uur. Normaal zijn er hooguit vijf nachtdiensten achter elkander en komt het ook maar gemiddeld eens per maand voor dat er nachtdiensten zijn. Door de onregelmatigheid moet u ook dikwijls op feestdagen werken en is er nooit een dag waarop u altijd vrij bent. Op een gegeven moment - richting het pensioen toe - bestaat er de mogelijkheid om geen nachtdiensten meer te maken als ik me niet vergis.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Werken als traffic controller

Bericht door Asterix »

Kan je geen loonsimulatie vragen aan je contactpersoon bij HR Rail of eventueel via je vakbond? Vergeet niet dat er bij je loon ook premies voor nacht- en weekendwerk worden opgeteld, alsook een coëfficiënt die onder meer de waardering voor je werk uitdrukt. In Brussel kan je ook een taalpremie krijgen. Tijdens de opleiding zal je de meeste van die premies niet krijgen.

Tijdens die opleiding zal er uiteraard worden verwacht dat je thuis je leerstof herbekijkt en instudeert. Dat kan een drempel zijn wanneer je ook nog een huishouden moet runnen. Eenmaal je operationeel bent, werk je in 3 ploegen. In theorie doe je ze alle drie maar in praktijk kan je altijd wel wisselen met collega's. Een 9-to-5 zal het ook dan niet zijn. Nachtshiften horen er ook bij en in Brussel (waar ik werk) zijn dat tot nader order nog steeds reeksen van 7 stuks. Elders zou het minder kunnen zijn. 's Nachts zijn er echter minder Traffic Controllers nodig dus het is (opnieuw, bij ons) geen maandelijks gebeuren. Ook heb je dus in de praktijk de mogelijkheid om je nachten te wisselen met collega's.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Werken als traffic controller

Bericht door groentje »

Qua verloning is het zeker niet slecht, zoals gezegd, vooral door de premies. Qua flexibiliteit in diensten ben je wel vaak zeer afhankelijk van je collega's, de mensen die de werkroosters invullen houden vaak weinig rekening met je voorkeur (hangt er uiteraard vanaf wie je hebt), zelfroostering staat nog in de kinderschoenen. Uiteraard hangt het van jou af hoe zwaar dat doorweegt, het lijkt erop dat je je werk graag doet, en het er op dat vlak op zijn minst beter is georganiseerd. Verder doorgroeien passeert dan via Safety Controller.
Je huidige jobomschrijving lijkt meer op wat de collega's van NMBS doen.
magnumpi82
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 mar 2019, 08:28

Re: Werken als traffic controller

Bericht door magnumpi82 »

Hallo,

Ik doe mijn job heel graag maar elke job dat ik ooit heb gedaan, deed ik met plezier. De opleiding is niet te onderschatten en zou graag deze positief vervolmaken. Ik ken wel mijn basisloon maar voor de rest is het moeilijk een inschatting te maken. Mijn huidig loon is zelden minder dan 3000 euro bruto. Al heb je bij de spoorwegen meer vakantie of vergis ik me?
magnumpi82
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 mar 2019, 08:28

Re: Werken als traffic controller

Bericht door magnumpi82 »

De wil en de motivatie om te starten is er nog altijd. Moeilijk gaat ook :D al weet ik dat het blokken gaat worden zonder Ben Crabbe. :D
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Werken als traffic controller

Bericht door groentje »

Ik zat vorig jaar, met 11 jaar anciënniteit, Selor Frans in Brussel, hogere bediening voor Verkeersleider N2 en bijna 2 weekends per maand, aan een ruime €50000 bruto/jaar, geloof ik. Zeker niet slecht, dus. Selor Frans is €2400 bruto, hogere bediening vergelijkbaar. Qua loon dus vooruitgang. We hebben officieel 36u-week, maar door personeelstekort kan het soms tegenvallen om verlof te krijgen. Goed overeenkomen met de collega's is dus belangrijk.
magnumpi82
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 mar 2019, 08:28

Re: Werken als traffic controller

Bericht door magnumpi82 »

Goedemiddag,

Ik heb ondertussen een loonsimulatie gevraagd. Ik moet zeggen dat wat betreft premies het slechts 100 euro netto meer is voor een maand met 1 zaterdag, 1 zondag en 5 nachten werken. Ik las wel iets op de simulatie dat het een maand was van slechts 130 uur werken. Is dat inderdaad de gemiddelde werktijd per maand? Je hebt 24 dagen wettelijk verlof, 13 compensatiedagen, 13 kredietdagen en 11 feestdagen. Zijn die allemaal vrij in te plannen en is dat haalbaar? Het is alleszins meer vakantie dan in de privé maar klopt dit wel. Ik weet dat je de vakantie ook kan opsparen en dat zal denk ik meer van toepassing zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Werken als traffic controller

Bericht door Steven »

Enkel uw vakantiedagen (VV) en kredietdagen (KD) kan je zelf kiezen. De compensatiedagen en feestdagen worden mee bepaald door de dienst.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Werken als traffic controller

Bericht door groentje »

En uiteraard zijn verlof en kredietdagen niet oneindig op te sparen, maar opnemen tot maart /april van het volgende jaar is zowat standaard. KD mag je opsparen, maar maximum 30 (of 33?) dagen. Als je daar aan zit, moet je ze opnemen of je bent ze kwijt. Elke werkdag dat je minstens 2 uur voor 8 of na 22u werkt, heb je voor die uren ook nachtpremie. Zelfs met een beperkte nachttoelage telt dat wel op.
Bedenk ook dat je vastzit aan zeer strikte barema's, en dat je met stijgende anciënniteit ook meer krijgt. En tenslotte zijn er nog premies die specifiek zijn voor bepaalde functies, in Brussel maak je bijvoorbeeld kans op een tweetaligheidspremie. Da's voor niveau 2(?) van Selor toch 200 bruto. En dan zijn er nog de promotiemogelijkheden...
magnumpi82
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 mar 2019, 08:28

Re: Werken als traffic controller

Bericht door magnumpi82 »

Goedemorgen,

Zijn overuren presteren ook vaak noodzakelijk? Op die simulatie stond bij de functie CA:0,80 en daarachter 130 uur. Dus ik vermoed dat dit is omdat de simulatie pas startte vanaf 4 april. Gemiddeld werk je toch zoals in de privé 18 tot 21 dagen per maand. Dat is de fout dat ik maak. Ik vergelijk teveel met de privésector en dan zie je grote verschillen.
Laatst gewijzigd door magnumpi82 op 10 jun 2019, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Werken als traffic controller

Bericht door groentje »

Met hogere bediening doe je de functie van iemand met een hogere graad, zonder de graad te hebben. En daar wordt je voor de gepresteerde uren betaald, uiteraard niet tijdens de tijdens verlof, of dagen dat je werkt binnen je graad. Een onderstationchef kan bijvoorbeeld werken als ROR.
Binnen Infrabel is het tegenwoordig iets moeilijker, verkeersleiders niveau 3 (vroeger OSTCH) worden vandaag als Traffic Controller opgeleid, en krijgen de opleiding tot Safety Controller pas na het slagen voor het examen tot niveau 2. Wie nog de oude opleiding genoot, kan dus makkelijker hogere bediening doen binnen veiligheidsfuncties.
magnumpi82
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 mar 2019, 08:28

Re: Werken als traffic controller

Bericht door magnumpi82 »

Ik ga zeggen zoals het is. De goesting om te beginnen, is groot. Ik heb voor mezelf nog voor ik mijn vragen had gepost al uitgemaakt dat ik er voor wil gaan. En dat ga ik ook doen! Hopelijk slaag ik en kan ik het team komen vervoegen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Werken als traffic controller

Bericht door Asterix »

magnumpi82 schreef: 08 apr 2019, 09:24 Zijn overuren presteren ook vaak noodzakelijk? Op die simulatie stond bij de functie CA:0,80 en daarachter 130 uur. Dus ik vermoed dat dit is omdat de simulatie pas startte vanaf 4 april. Gemiddeld werk je toch zoals in de privé 18 tot 21 dagen per maand.
Overuren zijn nooit noodzakelijk. Het kan natuurlijk altijd dat jouw aflos zich ziek meldt maar ik heb nog nooit geweten dat iemand werd verplicht om langer te blijven. Indien je in zo een geval toch langer blijft, krijg je een extra premie en de gewerkte uren nog eens bijkomend uitbetaald in overuren (bovenop de 'normale' uitbetaling met premies).

De simulatie is duidelijk ook nogal aan de karig kant: zoals je zelf schrijft, is 130 uur nogal weinig en de appreciatiecoëfficient van 0.80 is een absoluut minimum. Een goede werknemer geraakt normaal aan 1.20 of 1.30.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Werken als traffic controller

Bericht door Asterix »

groentje schreef: 05 apr 2019, 23:07 En uiteraard zijn verlof en kredietdagen niet oneindig op te sparen, maar opnemen tot maart /april van het volgende jaar is zowat standaard. KD mag je opsparen, maar maximum 30 (of 33?) dagen. Als je daar aan zit, moet je ze opnemen of je bent ze kwijt. Elke werkdag dat je minstens 2 uur voor 8 of na 22u werkt, heb je voor die uren ook nachtpremie. Zelfs met een beperkte nachttoelage telt dat wel op.
Je mag op het einde van het kalenderjaar maximum 35 kredietdagen overdragen naar het nieuwe jaar. Het surplus ben je kwijt.
De nachtpremies beginnen te lopen vanaf 20u (niet vanaf 22u). In een ploegensysteem van 3*8 heb je dus dagelijks minstens 2 nachturen.
Plaats reactie