Werken als traffic controller

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Werken als traffic controller

Bericht door groentje »

Ze verkiezen je zelf de leerstof te geven, zo ben je zeker dat je up-to-date bent. Over de opleiding kan ik niks zeggen, zoals gezegd, ik ben aangeworven in een vorig tijdperk, teveel is veranderd sindsdien. Om toch een idee te geven van wat ik leerde in de opleiding (als onderstationschef, dus ik deed er meteen ook Safety bij): types treinen (HST, motorstel, getrokken trein, motorwagen), hun types koppelingen (en dus welke treinen waarmee kunnen worden geëvacueerd), hoe een treinnummer te interpreteren, uiteraard het seinstelsel, met de betekenis van de verschillende kleuren, de betekenis van de borden langs het spoor, hoe een SSP (Schematisch Sporenplan) te lezen, wat een reisweg is en wat een wisselstraat, wat de voorwaarden zijn (door het systeem gecontroleerd) om een reisweg te hebben, welke bijkomende voorwaarden er zijn om een sein in een open stand te krijgen, de verschillende documenten waarmee je werkt, de communicatieregels met bestuurders en werkleiders, mogelijke storingen en hoe te handelen... Het is een hele boterham, hoor.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Werken als traffic controller

Bericht door dekooiker »

Het is wel een pak eenvoudiger geworden in de zin dat de brochures veel beter zijn dan vroeger.
Qua sociaal gebeuren hangt het heel erg af van waar u terechtkomt. Ik heb in verschillende werkzetels heel verschillende ervaringen.

Wat een werkdag betreft:
Meestal komt u een half uur tot 10 minuten voor het officiële beginuur toe, u lost af en dan begint het werk. U neemt het werk over en eventuele miserie krijgt u er kado bij. Het gaat om opvolgen van het treinverkeer, ingrijpen waar zinvol en uitwisselen van nuttige informatie met collega's. Meestal is er ergens wel ruimte om rustig uw eetwaren te verorberen maar het kan ook een ganse dag heel druk zijn. Voor hetzelfde geld is het rustig.
Hou rekening met de collega's rondom u; als zij met veel werk zitten of er zijn problemen helpt u indien mogelijk of anders is het stil zijn zodat zij hun werk kunnen doen zonder veel extra rumoer.
De trein.
Alleen voor durvers.
ElHulko
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 feb 2021, 11:32

Re: Werken als traffic controller

Bericht door ElHulko »

dekooiker schreef: 19 feb 2021, 17:26
ElHulko schreef: 19 feb 2021, 09:40 Iemand die toevallig werkt als traffic/safety controller die een voorbeeld heeft van zijn shiftrooster bv. van deze maand?
een voorbeeld uit het verleden, dat vandaag evengoed zou kunnen:

1 vroege
2 vroege
3 vroege
4 vroege
5 rust
6 KD (= zelf gekozen)
7 KD (= zelf gekozen)
8 CV
9 R
10 nacht
11 nacht
12 nacht
13 nacht
14 nacht
15 nacht
16 nacht
17 R
18 CV
19 CV
20 late
21 late
22 late
23 late
24 R
25 CV
26 vroege
27 vroege
28 vroege
29 CV
30 R
Nu zit ik met een vraag over de ingeplande CV-verlofdagen. Dit zijn dus verlofdagen (samen met de KD'en) die je opspaart dankzij de 36-u werkweek waarvan je er effectief 40u werkt? Elke KD en CV zijn dus werkelijk gepresteerde uren. Dus in dit voorbeeld kom je (incl. KD en CV) aan 25 werkdagen op 30 dagen. Okay je bent maar 18 dagen op 30 effectief op het werk geweest, maar hiervoor heb je wel 7 verlofdagen moeten opofferen. Terwijl iemand die in de dag werkt dit CV en die KD'en niet hoeft op te offeren om aan een normale werkmaand te komen. Als je in de dag werkt heb je dus meer verlof en vooral meer flexibiliteit in je verlofdagen? Of ben ik nu helemaal fout? :shock:
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Werken als traffic controller

Bericht door groentje »

Je krijgt 13 CV extra voor de 38-urenweek per jaar, 13 KD extra voor de 36-urenweek. Maar de meeste CV's zijn ter compensatie van de gewerkte zaterdagen. Wie een gewone bureaujob heeft, krijgt die dus ook, maar steeds in het weekend, bij ons worden die verspreid over je week.
ElHulko
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 feb 2021, 11:32

Re: Werken als traffic controller

Bericht door ElHulko »

groentje schreef: 10 mar 2021, 18:18 Je krijgt 13 CV extra voor de 38-urenweek per jaar, 13 KD extra voor de 36-urenweek. Maar de meeste CV's zijn ter compensatie van de gewerkte zaterdagen. Wie een gewone bureaujob heeft, krijgt die dus ook, maar steeds in het weekend, bij ons worden die verspreid over je week.
Dat is hetgene waar ik een beetje de mist in ga of toch wat ik niet logisch vind.

Dus als je in de dag werkt van ma-vr, 40u per week, maar je wordt er maar 36 betaald, heb je dus 13KD en 13CV. Tot hier snap ik het uiteraard helemaal en lijkt het mij logisch, maar waarom zou iemand die nooit in het weekend werkt omdat hij in dagdienst werkt, een CV moeten opofferen om een zaterdag (wat ik versta uit uw reactie) niet te werken als hij zowiso niet op een zaterdag werkt? En bij degenen die in ploegen werken hetzelfde, je werkt 40u en spaart daarom die verlofdagen op, waarom kom je dan zelfs met ingeplande CV en KD aan een normaal aantal gemiddelde werkdagen per maand? (+-20à21 dagen).

Bij mijn vorige werkgever werden we ook 36u betaald en werkten we er effectief 40 dus hadden wij 24 adv dagen op een jaar. In totaal met het wettelijk verlof erbij 44 verlofdagen per jaar (jep dit is veel voor de privé). Ik werkte in dagdienst en dus zowiso nooit op zaterdag of zondag.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Werken als traffic controller

Bericht door groentje »

Voor zowat alle bureaujobs is een werkdag slechts 7,5 uur lang, zij bouwen dus niet evenveel dagen CV en geen KD op, als ik het wel heb.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Werken als traffic controller

Bericht door CursorX »

ElHulko schreef: 10 mar 2021, 18:52
groentje schreef: 10 mar 2021, 18:18 Je krijgt 13 CV extra voor de 38-urenweek per jaar, 13 KD extra voor de 36-urenweek. Maar de meeste CV's zijn ter compensatie van de gewerkte zaterdagen. Wie een gewone bureaujob heeft, krijgt die dus ook, maar steeds in het weekend, bij ons worden die verspreid over je week.
Dat is hetgene waar ik een beetje de mist in ga of toch wat ik niet logisch vind.

Dus als je in de dag werkt van ma-vr, 40u per week, maar je wordt er maar 36 betaald, heb je dus 13KD en 13CV. Tot hier snap ik het uiteraard helemaal en lijkt het mij logisch, maar waarom zou iemand die nooit in het weekend werkt omdat hij in dagdienst werkt, een CV moeten opofferen om een zaterdag (wat ik versta uit uw reactie) niet te werken als hij zowiso niet op een zaterdag werkt? En bij degenen die in ploegen werken hetzelfde, je werkt 40u en spaart daarom die verlofdagen op, waarom kom je dan zelfs met ingeplande CV en KD aan een normaal aantal gemiddelde werkdagen per maand? (+-20à21 dagen).

Bij mijn vorige werkgever werden we ook 36u betaald en werkten we er effectief 40 dus hadden wij 24 adv dagen op een jaar. In totaal met het wettelijk verlof erbij 44 verlofdagen per jaar (jep dit is veel voor de privé). Ik werkte in dagdienst en dus zowiso nooit op zaterdag of zondag.
Je slaat de bal wel wat mis hoor. Ik probeer te verduidelijken:

Je hebt sowieso een aantal weekenddagen waar je recht op hebt. Deze vallen soms midden in de week maar zijn toch weekenddagen. Dit is onderverdeeld in CV en R dagen, wat je ook gewoon cv als zaterdagen en R als zondagen kunt beschouwen, voor de gemakkelijkheid.
Bovenop waar je wettelijk recht op hebt, komen nog eens 13 extra cv dagen (dus extra zaterdagen zo je wil) voor die overgang van 40 naar 38u week. Deze worden op het hoopje cv gegooid omdat je ze niet zelf kan kiezen.
Daarnaast komen er 13 KD dagen voor de overgang van 38 naar 36u, deze zijn wel vrij te kiezen.
ElHulko
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 feb 2021, 11:32

Re: Werken als traffic controller

Bericht door ElHulko »

CursorX schreef: 10 mar 2021, 19:30
ElHulko schreef: 10 mar 2021, 18:52
groentje schreef: 10 mar 2021, 18:18 Je krijgt 13 CV extra voor de 38-urenweek per jaar, 13 KD extra voor de 36-urenweek. Maar de meeste CV's zijn ter compensatie van de gewerkte zaterdagen. Wie een gewone bureaujob heeft, krijgt die dus ook, maar steeds in het weekend, bij ons worden die verspreid over je week.
Dat is hetgene waar ik een beetje de mist in ga of toch wat ik niet logisch vind.

Dus als je in de dag werkt van ma-vr, 40u per week, maar je wordt er maar 36 betaald, heb je dus 13KD en 13CV. Tot hier snap ik het uiteraard helemaal en lijkt het mij logisch, maar waarom zou iemand die nooit in het weekend werkt omdat hij in dagdienst werkt, een CV moeten opofferen om een zaterdag (wat ik versta uit uw reactie) niet te werken als hij zowiso niet op een zaterdag werkt? En bij degenen die in ploegen werken hetzelfde, je werkt 40u en spaart daarom die verlofdagen op, waarom kom je dan zelfs met ingeplande CV en KD aan een normaal aantal gemiddelde werkdagen per maand? (+-20à21 dagen).

Bij mijn vorige werkgever werden we ook 36u betaald en werkten we er effectief 40 dus hadden wij 24 adv dagen op een jaar. In totaal met het wettelijk verlof erbij 44 verlofdagen per jaar (jep dit is veel voor de privé). Ik werkte in dagdienst en dus zowiso nooit op zaterdag of zondag.
Je slaat de bal wel wat mis hoor. Ik probeer te verduidelijken:

Je hebt sowieso een aantal weekenddagen waar je recht op hebt. Deze vallen soms midden in de week maar zijn toch weekenddagen. Dit is onderverdeeld in CV en R dagen, wat je ook gewoon cv als zaterdagen en R als zondagen kunt beschouwen, voor de gemakkelijkheid.
Bovenop waar je wettelijk recht op hebt, komen nog eens 13 extra cv dagen (dus extra zaterdagen zo je wil) voor die overgang van 40 naar 38u week. Deze worden op het hoopje cv gegooid omdat je ze niet zelf kan kiezen.
Daarnaast komen er 13 KD dagen voor de overgang van 38 naar 36u, deze zijn wel vrij te kiezen.
Oooh nu snap ik em! (denk ik) Bedankt voor de uitleg. Ik was mij al serieus aan het afvragen hoe het zat en waarom ik er niet aan uit kon. ik vond het al raar dat er in het rooster van hierboven 5 CV's in 1 maand zaten als je er op een jaar maar 13 hebt, maar nu je zegt dat al die gewerkte zaterdagen enzo erbij komen. En indien je 7 dagen na elkaar werkt, bouw je ook nog extra dagen recup op zeker?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Werken als traffic controller

Bericht door Steven »

Dan bedoel je waarschijnlijk compensatie overuren. Die vind je terug op je loonbriefje en dat is op basis van het aantal gewerkte uren per trimester (als ik mij niet vergis). Dus een weekje werk zorgt niet noodzakelijk voor overuren.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Werken als traffic controller

Bericht door groentje »

ElHulko schreef: 10 mar 2021, 23:12 ..
Oooh nu snap ik em! (denk ik) Bedankt voor de uitleg. Ik was mij al serieus aan het afvragen hoe het zat en waarom ik er niet aan uit kon. ik vond het al raar dat er in het rooster van hierboven 5 CV's in 1 maand zaten als je er op een jaar maar 13 hebt, maar nu je zegt dat al die gewerkte zaterdagen enzo erbij komen. En indien je 7 dagen na elkaar werkt, bouw je ook nog extra dagen recup op zeker?
Als je overuren bedoelt, dat komt pas na 8 dagen op rij (mogelijk iets anders bij bestuurders, maar bij personeel van de beweging in onregelmatige cyclus, tot 7 nachten is geen uitzondering. Je weekend wordt dan uiteraard gecompenseerd met 2 dagen elders, en voor het werk op zaterdag en zondag krijg je uiteraard een premie, maar overuren verdien je pas wanneer je langer blijft dan voorzien of meer dan 7 dagen aan een stuk werktn if leer dab een bepaald aantal dagen per maand. Vraag me niet uit het hoofd welk dat aantal is, maar het is rond de 20-21, geloof ik.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Werken als traffic controller

Bericht door CursorX »

ElHulko schreef: 10 mar 2021, 23:12
CursorX schreef: 10 mar 2021, 19:30
ElHulko schreef: 10 mar 2021, 18:52

Dat is hetgene waar ik een beetje de mist in ga of toch wat ik niet logisch vind.

Dus als je in de dag werkt van ma-vr, 40u per week, maar je wordt er maar 36 betaald, heb je dus 13KD en 13CV. Tot hier snap ik het uiteraard helemaal en lijkt het mij logisch, maar waarom zou iemand die nooit in het weekend werkt omdat hij in dagdienst werkt, een CV moeten opofferen om een zaterdag (wat ik versta uit uw reactie) niet te werken als hij zowiso niet op een zaterdag werkt? En bij degenen die in ploegen werken hetzelfde, je werkt 40u en spaart daarom die verlofdagen op, waarom kom je dan zelfs met ingeplande CV en KD aan een normaal aantal gemiddelde werkdagen per maand? (+-20à21 dagen).

Bij mijn vorige werkgever werden we ook 36u betaald en werkten we er effectief 40 dus hadden wij 24 adv dagen op een jaar. In totaal met het wettelijk verlof erbij 44 verlofdagen per jaar (jep dit is veel voor de privé). Ik werkte in dagdienst en dus zowiso nooit op zaterdag of zondag.
Je slaat de bal wel wat mis hoor. Ik probeer te verduidelijken:

Je hebt sowieso een aantal weekenddagen waar je recht op hebt. Deze vallen soms midden in de week maar zijn toch weekenddagen. Dit is onderverdeeld in CV en R dagen, wat je ook gewoon cv als zaterdagen en R als zondagen kunt beschouwen, voor de gemakkelijkheid.
Bovenop waar je wettelijk recht op hebt, komen nog eens 13 extra cv dagen (dus extra zaterdagen zo je wil) voor die overgang van 40 naar 38u week. Deze worden op het hoopje cv gegooid omdat je ze niet zelf kan kiezen.
Daarnaast komen er 13 KD dagen voor de overgang van 38 naar 36u, deze zijn wel vrij te kiezen.
Oooh nu snap ik em! (denk ik) Bedankt voor de uitleg. Ik was mij al serieus aan het afvragen hoe het zat en waarom ik er niet aan uit kon. ik vond het al raar dat er in het rooster van hierboven 5 CV's in 1 maand zaten als je er op een jaar maar 13 hebt, maar nu je zegt dat al die gewerkte zaterdagen enzo erbij komen. En indien je 7 dagen na elkaar werkt, bouw je ook nog extra dagen recup op zeker?
Ik gaf aan om het duidelijk te maken dat het om zaterdagen en zondagen ging, maar dat zijn het niet. Het zijn cv en RX, het gaat dus niet om GEWERKTE zaterdagen, maar wel om een aantal cv die je bij aanvang van het jaar krijgt, en die je kunt beschouwen als "zaterdag" voor een normale mens, maar voor ons kan die zaterdag perfect op een dinsdag vallen, if that makes any sense :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Werken als traffic controller

Bericht door Steven »

De spoorwegen denken als volgt
Er zijn 52 weekends per jaar dat zijn dus 104 vrije dagen
Je hebt 24 vakantiedagen
Je hebt 13 kredietdagen.
Je hebt wettelijke feestdagen.

De som van dit alles geeft een totaal van vrije dagen op jaarbasis.
Van die vrije dagen heb je recht op 1 vrij weekend per maand. De rest kan op andere dagen vallen.
ElHulko
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 feb 2021, 11:32

Re: Werken als traffic controller

Bericht door ElHulko »

Het voorbeeldrooster dat ik van infrabel kreeg ziet er als volgt uit: ma-zo: N N N N cv za zo, ma-zo: L L za V V V V, ma-zo: V za zo N N N N, ma-zo: zo L L L L za zo.
Hiermee wordt een beeld gegeven dat je nooit langer als 5 dagen na elkaar zou moeten werken (HR zei zelfs 4). Hier op het forum hoor ik dan weer dat 7 nachten na elkaar ook vaak voorkomt. In mijn ogen is dit wel wat misleidend en vind ik van Infrabel dat dit op voorhand meegedeeld mag worden.

Het voorbeeldrooster dat Infrabel me gaf, toont ook dat er in die maand 1 CV wordt ingepland. In het voorbeeldrooster van dekooiker zie ik dan weer dat er 5 CV's in 1 maand gepland zijn. Dus 5 van de 13 jaarlijkse CV's ben je al kwijt op 1 maand volgens dekooiker zijn rooster?

Wat ik uit jullie uitleg versta, is dat bovenop je jaarlijkse 13 CV's je nog verlofdagen krijgt die dienen als zogezegd weekend? Die ook de benaming CV krijgen in het rooster? Als dit klopt DAN.. Snap ik het :lol:
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Werken als traffic controller

Bericht door groentje »

Een aantal diensten is af aan het stappen van die 7 diensten op een rij, eerlijk gezegd, wij doen het nog, maar zo goed als uitsluitend voor nachtdiensten (een uitzondering, bijvoorbeeld tijdens periodes met veel verlofaanvragen, daargelaten). Traditioneel was 7 nachten wel standaard, maar dat hangt dus erg af van waar je werkt. En vooraleer ik het vergeet, je gaat als traffic controller aan de slag, daarvan zijn er minder nodig in het weekend en 's nachs, je gaat dus redelijk veel weekends vrij hebben, de meesten die hier zitten zijn nog opgeleid als onderstationschef, en kunnen dus ingezet worden als Safety Controller, waarvan er ongeveer evenveel (en soms zelfs meer) nodig zijn 's nachts en in het weekend als overdag. Ik heb geen moeite met weekendwerk, het betaalt goed, is vaak rustiger en tijdens de week is het vaak veel rustiger om te winkelen of op uitstap te gaan, maar voor velen is dat weekendwerk net een breekpunt, omdat hun sociale leven zich grotendeels tijdens het weekend afspeelt...
en strikt genomen krijg je dus 52 CV als 'zaterdag', met nog 13 CV extra ter compensatie voor de werkdag van 8u, niet omgekeerd, maar het komt daar op neer, ja ;)
ElHulko
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 feb 2021, 11:32

Re: Werken als traffic controller

Bericht door ElHulko »

groentje schreef: 11 mar 2021, 23:23 Een aantal diensten is af aan het stappen van die 7 diensten op een rij, eerlijk gezegd, wij doen het nog, maar zo goed als uitsluitend voor nachtdiensten (een uitzondering, bijvoorbeeld tijdens periodes met veel verlofaanvragen, daargelaten). Traditioneel was 7 nachten wel standaard, maar dat hangt dus erg af van waar je werkt. En vooraleer ik het vergeet, je gaat als traffic controller aan de slag, daarvan zijn er minder nodig in het weekend en 's nachs, je gaat dus redelijk veel weekends vrij hebben, de meesten die hier zitten zijn nog opgeleid als onderstationschef, en kunnen dus ingezet worden als Safety Controller, waarvan er ongeveer evenveel (en soms zelfs meer) nodig zijn 's nachts en in het weekend als overdag. Ik heb geen moeite met weekendwerk, het betaalt goed, is vaak rustiger en tijdens de week is het vaak veel rustiger om te winkelen of op uitstap te gaan, maar voor velen is dat weekendwerk net een breekpunt, omdat hun sociale leven zich grotendeels tijdens het weekend afspeelt...
en strikt genomen krijg je dus 52 CV als 'zaterdag', met nog 13 CV extra ter compensatie voor de werkdag van 8u, niet omgekeerd, maar het komt daar op neer, ja ;)
Hoera voor mezelf! Nu snap ik het volledig :lol: bedankt!
Ik had inderdaad al zo'n voorgevoel dat safety controllers vaker in het weekend en s'nachts moeten werken aangezien de werken aan het spoor vaker tijdens rustigere momenten met weinig verkeer uitgevoerd worden, of is dit onjuist? Persoonlijk vind ik in het weekend werken ook niet zo erg, maar wel als dit heel het weekend Is of met de nacht (aangezien je dan ook niet veel hebt aan je zaterdag of zondag, voor mij persoonlijk). Ideaal zou zijn elke zondag werken, het maakt mij niet uit welke shift, maar zaterdag bijvoorbeeld wel thuis. Ik veronderstel wel dat veel mensen graag op zondag werken omdat dit de saaiste dag van het weekend is en dubbel betaald haha
Plaats reactie